מבצע החזרה לאייפון 4? לא כל כך מהר
לאור ריבוי התלונות על תקלת האנטנה של האייפון 4, והגשת תביעות בנושא עלו הערכות שאפל תפתח במבצע החזרה למכשירים, או תפצה את הלקוחות בכיסוי סיליקון שפותר את התקלה
הערכות סוברות שאפל עשויה לפתוח במבצע החזרה לאייפון 4, בשל הבעיות שיש באנטנה שלו.
החברה סופגת ביקורת קשה מאוד על הליקויים המבניים בסלולרי שלה. צרכנים בארה"ב ובאירופה מגישים תביעות בגין מכירת מוצר פגום, ומגזין ביקורות הצרכנות Consumer Report - אשר עורך ביקורות למוצרים בתנאי מעבדה - טען כי המכשיר לא מומלץ לרכישה. בנוסף, דווח כי מניית אפל ירדה השבוע בשני אחוזים.
הפתרון: כיסויי סיליקון?
לפי דיווח של all things digital, אנליסטים סבורים כי אפל לא תמהר להכריז על מבצע החזרה. החברה מעולם לא פיצתה את לקוחותיה בצורה נרחבת, בוודאי שלא בשל תקלת תכנון שאין בה כדי להביא לפציעה או פגיעה פיזית במשתמש (ואיתה - לתביעה חמורה).
אפל ביצעה מבצע החזרה באוגוסט 2006, כאשר התגלה שסוללות תקולות הותקנו במחשבי iBook ואחרים - מבצע זה הקיף גם ניידים של חברות אחרות. ג'ין מנסטר מחברת פיפר ג'פריי, סבור כי היות שדי בכיסוי מבודד כדי לפתור את בעיית האנטנה – ישנה סבירות אפסית שענקית המחשוב האמריקאית תתחיל לאסוף את האייפונים מרוכשיהם.
בן ריצס מחברת ברקליס קפיטל מציג תמונה דומה. "בתור משתמשים, נתקלנו בבעיות קליטה, אך שימוש בכיסוי פותר אותן, ומדובר באביזר נלווה שימושי בכל מקרה", כתב ללקוחותיו. "עד עתה, לא נתקלנו בעדויות להחזרות של האייפון 4". לראייתו, גם ריבוי החזרות לא ישפיע משמעותית על אפל.
להערכתו, התרחיש החמור ביותר ישפיע על מכירות בטווח הזמן המיידי, או שאפל תאלץ לחרוג ממדיניותה ולחלק כיסויי סיליקון ללקוחות – בחינם. הביקוש לא ייפגע, אלא רק יעלה מאוחר יותר, כשתחלוף הפרשה. "אנחנו לא מאמינים שתקלה זו תפגע במומנטום של האייפון 4", מסכם ריצס.
ההערכה מתבססת על נתוני השימוש באייפון וניתוח תכיפות התקלות שביצעה החברה. לפיהם, התקלה משפיעה רק על 25 אחוזים ממכשירי האייפון 4, וכי 75 אחוזים מרוכשי המכשיר גם ככה קונים כיסוי סיליקון או מתכת למכשיר שלהם.
הלקוחות סולחים לג'ובס
סוכנות AP דווחה אתמול (ג') כי מזה כמה ימים שאפל לא הגיבה על הפרסומים וההתקפות עליה, לרבות זו של Consumer Report. ישנן מספר הערכות, אשר סוברות כי אפל יכולה להתעלם לחלוטין מהטענות נגדה, מבלי לנקוט צעד רחב היקף וקיצוני כמו החזרת מוצרים או פיצוי המוני.
לפי דברה מיטשל, מנהלת המרכז למיתוג וניהול מוצר באוניברסיטת ויסקונסין, הסיבה לכך היא שרבים מלקוחות אפל פשוט אוהבים את החברה ואת הסמארטפון הפופולרי, ומוכנים לסלוח ולהבליג על מגרעה זו. רבים מהם רואים בג'ובס ובאפל את חיל החלוץ של הטכנולוגיה, ועל כן בוחרים באפל על אף המגבלות שמטילה על הצרכן, ותקלות למיניהן.
לפי appleinsider, אנליסט מחברת Bernstein Research, מבצע החזרה יעלה לאפל כמיליארד וחצי דולר. לראייתנו, מבצע החזרה שכזה לא יקרה – שכן מדובר בתקלה מבנית אשר אינה מסכנת את המשתמש
אפל חוששת מפגיעה תדמיתית, ולא מהצורך לשלם פיצוי זעום לתובעים אלו ואחרים. ניתן להעריך כי מהלך הפיצוי הרחב ביותר שיכולה החברה לעשות, בהתחשב בעלויות, בלחץ הצרכני ובהרגליה בהתנהלות מול לקוחות - הוא חלוקת כיסויי סיליקון לרוכשי האייפון 4.