ממשל זמין לילדים: לשווק שוקו ולירות בפושעים
פורטל הילדים החדש של ממשלת ישראל באתר ממשל זמין, מציג מידע שימושי וחינוכי - לצד תכנים שיווקיים ורעיונות תמוהים הנוגעים לשיטות הפעולה של משטרת ישראל. איזה מסר מעבירה הממשלה לילדיכם?
הפורטל, שנבנה בשיתוף עמותת "סנונית" לקידום חינוך מתוקשב, מורכב ממצגות ומשחקוני פלאש נחמדים וססגוניים, ומיועד לילדים בני שמונה עד 14. אזור לילדים הוא חלק בלתי נפרד מאתרי משרדי ממשלה באירופה ובארצות הברית, והפורטל שעלה הוא בגדר יישור קו נדרש, נאה וחיובי של ממשלת ישראל עם ממשלות אחרות.
"על הגובה" מורכב מתצוגת עיר, בה חלק מהבניינים מהווים אתרי משנה, בעלי תוכן כיפי, לימודי וחינוכי.
בפינת האוצר "איפה הכסף", למשל, ניתן למצוא משחקים להרכבה ולניהול תקציב משפחתי, הסברה על חשיבותה של השוואת מחירים לצרכנות נבונה ועוד. מומלץ במיוחד הוא המשחקון לחישוב תקציב המדינה.
בפינת הציונות ניתן להתחקות אחר מסעותיו של הרצל, והישגיו שתרמו להקמת המדינה. ישנה גם פינה לעידוד קריאה וכתיבה יוצרת, אשר קוראת לגולשים לשלוח תכנים משלהם לאתר.
איך נלחמים בפשע? יורים בפושעים
מאידך, "בית הספר לשוטרים", הפינה של משטרת ישראל, מציגה משחקון שהוראותיו משונות, ואף מעבירות מסר בעייתי לילדים. הוראות המשחק מסבירות כי על הילד לפגוע במטרות המייצגות פושעים.
המסר המועבר כך לילדים הוא בידיוני ואלים - מסר של פעילות משטרתית המזכירה יותר משחקי מחשב וקונסולות מאשר את המציאות.
לראייתנו, ילדים צריכים לדעת כי על אף מה שמציגים משחקים וסרטים – המשטרה נלחמת בפשע על ידי מעצר חשודים והבאתם לדין, ולא על ידי ירי ופגיעה במטרות הנכונות תוך בזבוז תחמושת מינימלי.
למעט משחקון המערב הפרוע של המשטרה, יש בפינת "בית הספר לשוטרים" לא מעט תוכן חשוב ושימושי, כגון מידע על מידת אחריותם הפלילית של קטינים, משחק לפענוח פשע, ומשחק המסביר לילדים מהי התנהגות בטוחה ומהי מסוכנת.
מאידך, לא מופיע בפינה זו מידע על אופי השירות של המשטרה, מידע שכדאי להעביר כאשר מתלוננים, וחומר שימושי נוסף. מוזר גם שאין שום אזכור לצד המשפטי של המלחמה בפשע: מיהו נאשם, מהן זכויותיו וכיצד יכול לשמור עליהן.
לאתר משרד המשפטים לעומת זאת, אין כלל תוכן המיועד לילדים, ועל כן המשתמשים הצעירים עשויים לקבל רושם מוטעה ומעוות על המלחמה בפשע ותוצאותיה.
שתיים מהמטרות של פינת "בית הספר לשוטרים" הן שיפור תדמיתה של המשטרה וטיפוח תחושת אמון כלפיה בקרב ילדים.
אך נראה כי התמונה המוצגת היא חלקית, והיעדר הדרכה ראויה לשימוש בשירותי המשטרה, פוגעות משמעותית בהשגת המטרה.
כך תעבדו על צרכנים
פינת "מחוברים - מדריך לילדים בעידן הדיגיטלי" מציג תכנים משונים לא פחות:
עם כניסת המשתמש הצעיר לפינה זו, מייד יתבקש לכתוב שם ומקום מגורים, ויחל בהכנת פרסומת למותג דמיוני בשם צ'וקו.
זהו משקה שהילדים יצטרכו לבנות לו פרסומת, דמות שתשווק אותו, משפט מחץ וסרטון לקמפיין.
רק כשמסיים הילד לבנות קמפיין רדוד ופופוליסטי, המשובץ בעצות וטיפים לבחירת פנים לקמפיין, כמו "הרבה ילדים מעריצים זמרים ורוצים להיות כמוהם. הם יחשבו שאם הזמר שותה צ'וקו אז גם להם כדאי" ומסרים דומים אחרים - יקבל שבחים ממשרד הפרסום "ביצת הזהב", ויחשף למטרה האמיתית של משחקון זה.
בתחתית הטקסט נכתב: "ועוד עצה קטנה לפני שנפרדים: בפעם הבאה שאתם נכנסים לאתר חדש ומדליק, נסו לחשוב: האם האתר הזה מנסה למכור לי משהו?". זהו מסר חשוב המוצג בצורה מינורית וכמעט חשאית – שעשויה "לעבור מעל לראשם" של ילדים, בעוד עצות הקמפיין מוצגות באנימציה מאירת עיניים. כך, התוכן שמועבר הוא תפיסות הפרסום והשיווק - ולא הדרכים להמנע מהן.
יתר המשחקונים בפינת הגלישה הבטוחה הם משחקונים מבוססי טקסט – מושקעים וצבעוניים פחות ועל כן, גם מושכים פחות עבור ילדים. מאידך יש לציין, התוכן המוצג בהם הוא חשוב ומסביר לילדים הגולשים מהו תוכן שיווקי ומהם נזקיו הפוטנציאליים.
פרשנות: צעד בכיוון נכון
פורטל "על הגובה" הוא שירות חשוב והתפתחות חיובית בתפיסת שירותי הרשת של ממשלת ישראל. מאידך, עדיין יש בו נקודות שדורשות תיקון. בפורטל הילדים של ממשלת ארצות הברית, למשל, יש חלוקה לגילאים - ככל הנראה מתוך הבנה כי יש לפנות בצורה שונה אל משתמש בן 8 ואל משתמש בן 12.
יתרה מזאת - התכנים הם יותר אינפורמטיביים, ומעבירים מסרים ומידע בצורה יותר ישירה. פינת משרד האוצר של "על הגובה", למשל, לא מסבירה בצורה ישירה מה משרד האוצר עושה עבור האזרח. בנוסף, אין בפורטל נציגות למשרדי ממשלה רבים - אשר ללא ספק חשוב לחשוף אליהם את הדור הצעיר.
פורטל "על הגובה" הוא צעד בכיוון הנכון, אשר צריך להיות נחלתם של כלל משרדי הממשלה ושירותיה לציבור. מאידך, את המסרים יש לברור בקפידה, ולשלב בין מידע שימושי ובין משחקוני פלאש בצורה יותר מאוזנת.