הפתרון של אפל לבעיית האנטנה: נרתיק סיליקון
"אנחנו לא מושלמים, וגם הטלפון שלנו לא", אומר סטיב ג'ובס, מנכ"ל אפל, במסיבת עיתונאים שכונסה בעקבות תביעות, תלונות וביקורות על תקלת אנטנה באייפון 4. אפל תפצה את הלקוחות בכיסוי סיליקון חינם
הדיווח החי שלנו הוגש גם בטוויטר ערוץ המחשבים
היום (ו'), במסיבת עיתונאים שכונסה במטה החברה בקופרטינו, פנתה הנהלת אפל למעל מיליון רוכשי האייפון 4, והסבירה באופן רשמי את תקלת האנטנה המובנית בשולי המכשיר, אשר הובילה לגל גואה של תלונות ותביעות - שגרם לירידה של שבעה אחוזים בשווי מניית החברה. החברה תחלק בחינם נרתיק שפותר את הבעיה.
קריינות: גיל נווה
לפי בדיקות אתרים טכנולוגיים ומעבדות, מקור התקלה הוא בעיצוב האנטנה: מהנדסי אפל בחרו להתקין את אנטנת הסלולר, הבלוטות' ואת אנטנת ה-wifi בתוך טבעת מתכת אשר מקיפה את גוף הטלפון - דבר המייצר תגובה בין כף יד המשתמש והאנטנה, ולהפרעות קליטה חמורות.
מאידך, כיסוי הסיליקון שאפל מוכרת (וכמוהו גם כיסויים ומבודדים אחרים) פותר את התקלה לחלוטין, ואותו כעת תחלק אפל בחינם. במקביל, פועלת החברה ללא לאות למציאת פתרון הנדסי לבעיה.
"אנחנו לא מושלמים"
"אנחנו לא מושלמים, טלפונים לא מושלמים", פתח ואמר מנכ"ל אפל, סטיב ג'ובס. "האייפון 4 הוא אולי המוצר הטוב היותר שבנינו באפל. מכרנו יותר משלושה מיליון מכשירים מאז הושק לפני שלושה שבועות. אתרים רבים קבעו אותו כסמארטפון הטוב ביותר, לרבות אלו שדיווחו על תקלות באנטנה". המשיך.
לדבריו, אפל עבדה על איתור מקור התקלה במהלך 22 הימים שחלפו מאז השקת המכשיר. ג'ובס אומר שתקלת האנטנה אינה ייחודית לאייפון 4, וקיימת גם במכשירים מתחרים רבים.
המצגת של אפל הראתה סמארטפונים של סמסונג, בלקברי ו-HTC, ולפיה כל מכשיר חווה ירידה בקליטה כאשר אוחזים אותו ביד מלאה. ג'ובס מסביר כי החיווי על הירידה בקליטה נובע גם מאלגוריתם שגוי שבחרה אפל, וכי הבעיה תוקנה.
אפל הציגה נתונים לפיהם רק 0.55 מהתלונות שהגיעו לשירות הלקוחות של החברה, נגעו לאנטנה ולקליטה.
בנוסף, הוצגו נתוני החזרות המכשירים שנרכשו - רק 1.7 אחוז (לעומת שישה אחוזי החזרת האייפון 3gs). "עם מה שנכתב ברשת, אפשר לחשוב שחצי מרוכשי האייפון 4 החזירו אותו", מפטיר ג'ובס.
נרתיק חינם כפיצוי ופתרון
בתור פיצוי ללקוחותיה הזועמים, אפל מציעה עתה ציפוי סיליקון חינם לכל רוכשי האייפון 4 - והחזר עלותו לכל מי שכבר רכש אחד. הפיצוי יינתן עד ה-30 בספטמבר.
בנוסף, ינתן החזר כספי מלא לכל לקוח שיבקש להחזיר את מכשיר האייפון 4 שקנה. אפל גם הפיצה עדכון למערכת ההפעלה iOS 4 שאמור לפתור את תקלת התוכנה שאיתרה. עוד נמסר, כי תקלה שאותרה בחיישן הקרבה של המכשיר, תתוקן עם עדכון התוכנה הבא.
כשנשאל האם ידעה אפל על התקלה לפני השקת האייפון 4, ענה ג'ובס כי החברה לא הסתירה מידע, וכי דיווחים שטוענים כך הם "נוכלות".
בנוגע לירידת שווי מניית החברה, אמר המנכ"ל כי"אין מה להתנצל בפני המשקיעים, אם המניה ירדה בחמישה דולרים".
הבכירים התחמקו משאלה האם החברה שקלה מבצע החזרת מוצרים נרחב - דבר שלפי מספר הערכות, היה עולה לאפל כמיליארד דולרים וחצי.
ג'ובס הודיע גם כי בשלושים ביולי תחל מכירת האייפון 4 ב-17 מדינות נוספות, וכי יצא גם דגם בצבע לבן. ישראל אינה ברשימת המדינות שצוינו.
לא בעיית תוכנה?
הפרשה המביכה החלה כאשר הופיעו ברשת דיווחי לקוחות על בעיות קליטה. אפל לא התייחסה לטענות אלו בתחילה.
גולש אחד אף טען כי סטיב ג'ובס ענה לו אישית שמקור הירידה בקליטה הוא בכך שהוא "לא מחזיק נכון את המכשיר". לא ידוע אם אכן נשלח המייל עם תגובה מקוממת זו מג'ובס עצמו - על אף שידוע כי ענה אישית ללקוחות בעבר. במסיבת העיתונאים ג'ובס התייחס לכך ואמר שהוא עונה ללקוחות מדי פעם.
כאשר הופיעו עוד ועוד דיווחים ותלונות מרוכשים ברחבי העולם, מסרה אפל כי מדובר בבעיית תוכנה. לפי החברה, מערכת ההפעלה iOS 4 לא מציגה חיווי קליטה התואם לקליטה האמיתית בסביבת המשתמש, ועל כן נראה כאילו המכשיר לא קולט. עוד הוסיפה אז אפל, כי תפיץ בקרוב עדכון תוכנה שיפתור את הבעיה. באותו שלב, לא התייחסה החברה לנושא החומרה כלל.
גולשים רבים דיווחו על פיתרון פשוט בהרבה, שאינו תלוי בעדכוני אפל: בנייר דבק ואף בלכה לציפורניים כפיתרון. הצבת חומר מבודד בין האנטנה ובין ידו של המשתמש איפשרה קליטה סטנדרטית.
אפל סרבה להתייחס לטענות ולדיווחים אלו, מה שעורר תרעומת בקרב רבים מרוכשי האייפון 4 ברחבי העולם. מספר קבוצות התארגנו והגישו תביעות. משרד עורכי דין אמריקני דיווח על כ-1400 תובעים שונים אשר דורשים מהחברה לפצות אותם על שרכשו מוצר פגום.
מומחים טוענים: קיימת תקלה
אנטנת האייפון 4 נבחנה על ידי מומחים במספר מעבדות.
גוף המתמחה בייעוץ בנושא קליטה ואנטנות קבע כי האנטנה עצמה תקינה. מאידך, בדיקה של הבלוג הטכנולוגי anandtech הציגה תוצאות אחרות. הניתוח הראה כי אחיזת המכשיר בכל כף היד אכן מציגה ירידה משמעותית בקליטה, הרבה יותר מאשר טלפונים סלולריים אחרים שנבדקו מול האייפון 4 (אייפון 3gs ונקסוס 1).
הפרשה גרמה לענקית המחשוב האמריקאית נזק תדמיתי חמור, והתנהלותה עוררה את חשדותיהם וכעסם של לקוחות רבים.
התנהלות אפל אף זכתה לתגובה בשוק ההון: מניית אפל ירדה בתחילת השבוע בשבעה אחוזים, עת החלו אנליסטים לדון באפשרות של החזרת המכשירים שנמכרו.
אתמול (ה') דיווחה סוכנות הידיעות הכלכלית בלומברג כי מהנדס אנטנות בשם רובן קוואלרו זיהה את התקלה במעוד מועד והתריע בפני הנהלת אפל. זו, מצידה, דחתה את הדברים, בשל התעקשותו של סטיב ג'ובס על עיצוב האנטנה המובנית במעטפת המכשיר. אפל דוחה את ההאשמות הללו וג'ובס כינה את הפרסום "נוכלות".
תפוח רקוב?
אפל ידעה בשנה האחרונה מספר פרשות אשר הזיקו לתדמיתה. כיום נערכים מספר רגולטורים לחקירה אפשרית של החברה בשל הודעתה על שימוש חופשי בנתוני המיקום של משתמשי מערכת ההפעלה iOS 4, והתנהלותה במקרה אובדן האבטיפוס של האייפון 4 שהגיע לידי הבלוג גיזמודו, נתפסת בעיני רבים כביריונית.
בנוסף, בארצות הברית בוחנת נציבות הסחר הפדראלית (FTC) את תלונות חברת אדובי על שאפל עוברת על חוקי הגבלים עסקיים בסגירת מכשיריה לפיתוח אפליקציות פלאש.
עם זאת, לחברה ולמוצריה יש קהל מעריצים, אשר מצהיר על נאמנותו למותג האמריקאי. עדיין מוקדם לקבוע כיצד ישפיע המהלך האחרון של החברה על הלקוחות הנאמנים.
כאשר נחשף המכשיר לראשונה, תאר אותו סטיב ג'ובס כמהפכני והתגאה בעיצוב האנטנה הייחודי. עתה, נראה כי דווקא רכיב זה הוא שמאפיל על מכירות הסמארטפון הפופולרי. במסיבת העיתונאים שנערכה היום, רמז ג'ובס כי יתכן ועיצוב האנטנה השנוי במחלוקת לא יופיע בדגמים הבאים.
עדכוני טוויטר: ניב ליליאן