יד שנייה: ביקוש נמוך למשפחתיות
רמת הסחירות של מכוניות משפחתיות משומשות עדיין נמוכה - רק שליש מהמכוניות שהוצעו למכירה, נמכרו תוך שבועיים. ההסבר: הרוכשים מעדיפים לרכוש מחברות המעניקות אשראי ופריסת תשלומים
רמת הסחירות של מכוניות משפחתיות משומשות ממוכרים פרטיים, ממשיכה לדשדש. סקר סחירות שערך לוי יצחק העלה כי רק שליש מהמכוניות שהוצעו למכירה בסוף חודש יוני, נמכרו במהלך שבועיים ממועד פרסום המודעה. בסך הכל הוצעו למכירה בשבוע האחרון של יוני 421 מכוניות משפחתיות, מהן נמכרו 150 במהלך השבועיים שעברו מאז פרסום המודעות. מדובר אמנם בעליה קלה של מספר אחוזים לעומת התקופה המקבילה אשתקד, אך הנתון נמוך משמעותית מהתקופה המקבילה ב-2008.
לטענת לוי יצחק, הירידה ברמת הסחירות מרכב משומש שנמכר באופן פרטי, קשורה ישירות להתחזקות שוק הסחר הממוסד ברכב משומש. יבואני רכב רבים מפעילים כיום - ישירות או באמצעות קבלני משנה - שירות טרייד-אין לרוכשי רכב חדש, כולל "מחיר מחירון" עבור הרכב הישן. במקביל מציעים היבואנים מבצעי אשראי נוחים לרוכשי מכוניות חדשות, כך שפעילות מכירת רכב משומש עוברת לידיהם.
גם חברות הליסינג מציעות לרוכשי מכוניות משומשות תנאי תשלום נוחים במיוחד, זאת לעומת הצורך בתשלום אחד ומלא כאשר רוכשים רכב מאנשים פרטיים. בנוסף, חברות הליסינג החלו להעניק הנחות גם למכוניות שנחשבו עד לאחרונה כמבוקשות בשוק, כמו מאזדה 3. יש לציין כי גם בקרב השוק הממוסד (טרייד-אין וליסינג) אין ביקוש חריג למכוניות יד שנייה, ולכן נאלצות חברות הליסינג לפרסם מבצעי מכירה, בהם נמכרות גם מכוניות מבוקשות יחסית, בהנחות גדולות.
מי וכמה?
רמת הסחירות הגבוהה ביותר שנרשמה בסקר האחרון, רשומה על שמה של סובארו B3, אם כי רק תשע יחידות ממנה הוצעו למכירה (שש נמכרו), ולכן אין לראות בכך אמת מידה חד-משמעית. סחירות גבוהה יחסית רשמו גם סיאט קורדובה, יונדאי אלנטרה, אופל אסטרה, פורד פוקוס (28 מכוניות) ופולקסווגן ג'טה. הונדה סיוויק, סובארו אימפרזה (דור קודם), מאזדה 3/לאנטיס (53 מכוניות), מיצובישי לאנסר (39 מכוניות) ורנו מגאן (25 מכוניות), רשמו סחירות ממוצעת.
סחירות פחות טובה רשמו טויוטה קורולה (45 מכוניות), סוזוקי ליאנה/באלנו (33 מכוניות) ופולקסווגן גולף (36 מכוניות), וסחירות נמוכה במיוחד נרשמה לחובת סקודה אוקטביה ושברולט אופטרה, בעוד סוגרת הרשימה עם הסחירות הנמוכה ביותר, היא פיז'ו 307.