כביש 6: הנסיעה איטית מדי? אל תסעו
העבודות המתמשכות בכביש 6 גורמות לזעם רב בקרב הנהגים העושים שימוש בכביש האגרה - "הפקקים גורמים לנסיעה איטית עד כדי זחילה בשעות הלחץ, ומחיר הנסיעה אינו מוזל בהתאם", אומרים נהגים. אלא שבכביש 6 לא מתרגשים, ומסבירים באופן ברור: לא טוב לכם? אל תסעו
עבודות בכביש 6 גורמות לשיבושי תנועה והאטת מהירות הנסיעה, אך למדינה אין כוונה להוזיל את האגרה הנגבית מהנהגים. מזה כמה חודשים, מבצעת זכיינית כביש 6 עבודות להרחבת אחד הקטעים המרכזיים בכביש, בין המחלפים "אייל" ו"ניצני עוז". העבודות הנרחבות גובות מחיר מיידי - נהגים רבים מתלוננים על עיכובי תנועה חמורים: "בגלל העבודות, קיים בכביש פקק קבוע בשבועות האחרונים לכל הנוסעים מצפון לדרום, ממחלף בקה עד ניצני עוז ואף הלאה, עד מחלף אייל", מספר ל-ynet נהג המשתמש באופן קבוע בכביש. "לפעמים זה מגיע לזחילה של שעה".
אלא שלמרות הסלוגן "הכי מהיר שיש", ולמרות הדיווחים על עיכובים משמעותיים, נדרשים הנהגים לשלם את מלוא אגרת השימוש בכביש - שאמור לקצר משמעותית את זמני הנסיעה בהשוואה לכבישי אורך מקבילים. "גם על הפקק צריכים הנוהגים לשלם תעריף רגיל", מתלונן נהג. "אילו לפחות היו נותנים איזו הנחה תמורת הבלגן - אבל אפילו את זה הם לא עושים".
פקקים בכביש 6 (צילום אילוסטרציה: אייל דוברין)
בחברת חוצה ישראל - הרשות הממונה מטעם המדינה על הכביש - לא מתרגשים מהטענות. "העבודות ידועות לכולם, ולנהגים יש ברירה", אומרים שם ל-ynet. "מי שלא רוצה להשתמש בכביש בגלל הפקקים, יכול לנסוע בכבישים חלופיים".
מזכיינית הכביש, חברת דרך ארץ, נמסר כי "חברת דרך ארץ מבצעת עבודות הרחבה בכביש 6. לפני תחילת עבודות ההרחבה דאגנו להודיע על כך, ואנו מיידעים באופן שוטף את לקוחותינו הן על מיקום העבודות והן על עומסי תנועה בכביש באמצעים העומדים לרשותנו. חשוב לציין כי לקהל הנוסעים ישנה הבחירה באם להשתמש או לא להשתמש בכביש 6".
הפתרון של ח"כ טיבי
אתמול (ב') הגיש ח"כ אחמד טיבי הצעת חוק חדשה, לפיה זכיינית כביש 6 תגבה אגרה מופחתת ב-50% אם זמן הנסיעה בכביש יתארך משמעותית בגלל עבודות תשתית. "תכלית הכביש היא קיצור זמני נסיעה עבור הבוחרים לנסוע בו", מציין ח"כ טיבי בדברי ההסבר המלווים את הצעת החוק שלו. "לעתים תכופות מבצע בעל הזיכיון עבודות תשתית (ו)על פי רוב, עבודות אלו גורמות להאטה בתנועת כלי הרכב הנוסעים בכביש, ולעתים נוצרים עומסי תנועה כבדים".
לדבריו, "עומסים אלו גורמים להתארכות משמעותית בזמני נסיעתם של הנוסעים בכביש. הדבר גורם לכך (שהנהגים) אינם זוכים לשירות אותו ביקשו לקבל עבור דמי האגרה ששילמו. מוצע לקבוע שנוסע שיציאתו מכביש האגרה התעכבה, מעבר לזמן סביר, בשל עבודות תשתית, יהיה פטור מתשלום מחצית דמי האגרה עבור השימוש בכביש".
סביר להניח כי הצעתו של ח"כ טיבי תיתקל בהתנגדות נמרצת מצד הזכיינית - כמו-גם מצד משרדי הממשלה. על-פי הסכם הזיכיון שנחתם בין המדינה וחברת דרך ארץ, עודף ההכנסות מאגרת הנסיעה - מעבר לסכום שנקבע בהסכם - מתחלק בין המדינה והזכיינית. לפיכך, כל פגיעה בהכנסות הזכיינית תפגע גם בתשלומים המועברים למדינה - ולכן צפויה הצעתו של טיבי לזכות לקבלת פנים צוננת מצד כל הגורמים הרלוונטיים.
תאונה קטלנית בכביש 6 בתחילת חודש יולי (צילום: עיזו ארז)
עלייה במספר התאונות הקטלניות
מלבד תלונות הנהגים על עומסי התנועה, יתכן כי לעבודות בכביש יש השפעה גם על מצב הבטיחות בכביש: מאז תחילת השנה, ניכרת עליה משמעותית במספר התאונות הקטלניות. על-פי נתוני הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים מאז תחילת השנה נהרגו תשעה בני אדם בתאונות בכביש, לעומת ארבעה בתקופה המקבילה אשתקד - ושבעה בכל 2009.
ראוי לציין כי בשלב זה מוקדם להצביע על קשר בין העבודות בכביש והעלייה במספר התאונות, שכן מקובל לבחון שינויים בבטיחות על-פני פרקי זמן ארוכים, היכולים ללמד על מגמות מובהקות. עוד יש לציין כי חלק מהתאונות הקטלניות אירעו בקטעי כביש שאינם נכללים בעבודות הפיתוח, המתבצעות בין מחלף ניצני עוז ומחלף אייל.
בהתייחסות לנושא ההשפעה הבטיחותית של עבודות התשתית, אומרים בחברת דרך ארץ כי "העבודות אינן מהוות גורם ישיר לתאונות או לירידה בבטיחות. מנתונים המצויים בידנו עולה כי מרבית התאונות מתרחשות עקב אי-שמירת מרחק ונסיעה לא זהירה".