MTV שינתה סטיגמות על איידס באפריקה
מחקר חדש מצא כי צעירים שצפו בסדרות דרמה ששודרו בערוץ, במדינות בדרום אפריקה, למדו יותר על הסיכונים להידבקות במחלה והשתחררו מסטיגמות שדבקו בחולים בה
ערוץ המוזיקה MTV הביא לשינוי משמעותי של ממש בקרב בני נוער באפריקה. מחקר אמריקני חדש שפורסם היום (ג') מצא כי הערוץ, שנודע בקליפים הנוצצים ובתוכניות הריאליטי שלו, חולל מהפכה בקרב האוכלוסיה הצעיריה של כמה מהמדינות מוכות האיידס באפריקה ובאיים הקאריביים.
במסגרת הפרויקט "Staying Alive", הנתמך על-ידי קרן האו"ם יוניצ"ף (קרן החירום הבינלאומית למען ילדים), שודרו דרמות שנועדו להעביר מסר אודות הסיכון להידבק במחלה דרך יחסי מין בלתי מוגנים, או דרך שימוש בסמים. כמו כן, התוכניות סיפקו מידע על בדיקות רפואיות זמינות וטיפולים שונים, והפריכו סטיגמות כאלה ואחרות שנקשרו לחולים.
בני נוער יתומים ביוהנסבורג. אמם מתה מאיידס (צילום: MCT)
במחקר, שהתבצע על פי בקשת רשת השידור, בחנו החוקרים מארצות הברית את השפעת הצפייה בסדרות על הצופים בקניה, בזמביה ובטרינידד וטובגו. הם מצאו כי בעקבות הצפייה בהן, חל שינוי משמעותי באופן בו הקהל הצעיר מתייחס למחלה. כעת מתעתדת רשת המוזיקה להרחיב את הפרויקט גם למדינות אחרות.
אחת התוכניות ששודרה כחלק מהקמפיין נקראה "Shuga", והוקרנה לראשונה
בקניה בסוף 2009. היא תוארה כדרמה סוחטת-לב, "המציגה חיי אהבה של צעירים קנייתים - ואת חיי המין המסוכנים שלהם". במחקר נמצא כי 64 אחוזים מהקהל אליו כוונה הסדרה - גילאי 16 עד 24, צפה בה.
המחקר מצא בנוסף כי מרבית הצופים אמרו שהם הבינו את המסר שהרשת ניסתה להעביר באמצעות הקמפיין, וכי הם מאמינים שהדבר שינה את תפיסתם לגבי יחסי מין לא מוגנים. ביל רודי, מראשי רשת MTV העולמית, אמר כי תוצאות המחקר "גורמות לנו להיות נחושים ומחויבים לגמרי להמשיך בפרויקט בכל העולם".