שתף קטע נבחר
 

הסבה להוראה: משרד החינוך מגייס סטודנטים

המחסור החמור בכוח אדם איכותי בתחום ההוראה הביא ליוזמה חדשה: גיוס בוגרי תואר ראשון בהצטיינות, בעיקר בתחומי מדעים ומתמטיקה, אנגלית ואזרחות, להוראת תלמידים מרקע סוציו-אקונומי חלש. המשתתפים מודעים לשכר הנמוך ולתדמית השלילית של המקצוע, אבל רוצים להביא שינוי

אחרי הסבת פליטי ההיי-טק למקצוע הוראה, מגיע תורם של הסטודנטים. במשרד החינוך לא מפסיקים לחשוב על דרכים לגייס מורים חדשים בשל הממצאים לפיהם ישנו מחסור חמור בכוח אדם בהוראה. כעת, החליטו לגייס סטודנטים ולהכשירם לעשות את הדבר ההפוך ממה שהורגלו אליו - לעמוד מול כיתה ולהעביר בעצמם שיעורים מול תלמידים. במסגרת היוזמה, יחלו השבוע 80 סטודנטים מצטיינים להשתתף הכשרה אינטנסיבית בהוראה במטרה להשתלב כמורים בבתי הספר הציבוריים במסגרת "תכנית חותם".

 

 

מדובר ביוזמה חדשה לגיוס צעירים איכותיים עם מחויבות חברתית גבוהה, בוגרי תואר ראשון בהצטיינות, בעיקר בתחומי מדעים ומתמטיקה, אנגלית ואזרחות, להוראת תלמידים מרקע סוציו-אקונומי חלש. המטרה היא לעודד סטודנטים בעלי הישגים גבוהים להתחיל את המסלול המקצועי שלהם בהוראה, בתפקידים שבהם נדרשת מנהיגות בצד שליחות חברתית. התכנית היא יוזמה משותפת של ג'וינט ישראל, משרד החינוך ותנועת "הכול חינוך". התכנית צפויה לגייס ולהכשיר מידי שנה עד 200 מועמדים להוראה במערכת החינוך. 

 

את ההשראה לגיוס הסטודנטים שאבה ישראל מהתוכנית "מורים לכל", שפועלת ב-14 מדינות ברחבי העולם, בהן ארה"ב, בריטניה ואפילו לבנון. את התוכנית מנהלת מי שהיתה עד לא מזמן מנכ"לית משרד החינוך, שלומית עמיחי.

 

עמיחי מספרת, כי על פי ממצאי התוכנית באותן מדינות בהן היא פועלת, למעלה מ-65% מהסטודנטים שהצטרפו אליה נשארים בתחום החינוך, בתפקידי הוראה וניהול ברמות שונות. משתתפים אחרים השתלבו לאחר תקופת ההתחייבות במגוון תפקידים במגזר הציבורי, בתעשייה ובעסקים, אך יותר מ-90% מהם עדיין מעורבים בפעילות ציבורית לקידום מטרות חינוכיות במסגרות שונות.

 

עמיחי אומרת כי "בישראל, כמו במדינות רבות אחרות, מצוי מקצוע ההוראה במשבר מתמשך. חלק מהקשיים איתם מתמודדת מערכת החינוך בישראל הינם מחסור במורים, הבולט במיוחד במקצועות לימוד מסוימים ומתמקד באזורי הפריפריה. התוכנית תאפשר להכניס לבתי הספר כח אדם איכותי ולחזק כך את מערכת החינוך במקומות הנחוצים ביותר".

 

"זו הערכיות שחסרה לי"

עמוס אבישר, סטודנט באוניברסיטת חיפה שסיים לימודי תואר ראשון בביולוגיה ימית במכמורת בהצטיינות, הוא אחד ממשתתפי התוכנית. כדי להצטרף לתוכנית עברו אבישר וחבריו הכשרת הוראה שנמשכה חמישה שבועות.

 

"כבר ניסיתי בעבר להיכנס לתחום ההוראה, וכשלמדתי לתואר ראשון במכמורת העברתי שיעורי עזר", מספר אבישר, "ראיתי שזה נותן המון סיפוק ואני מצליח בזה".

 

אבישר אינו מתכחש למצב הקשה של הענף: "מעמד המורה נמוך, המשכורות נמוכות, וכל מי סיפרתי לו התפלא על הבחירה שלי בתחום ושאל: 'למה, אתה כל כך כשרוני?' זה הדבר העצוב".

 

עם זאת, הוא מדגיש כי העיסוק בחינוך מעניק לו ערך מוסף, שלא קיים בתחומים אחרים: "ניסיתי לעשות דברים, הדרכתי טיולים, עשיתי דברים עם סיפוק, אבל היה משהו חסר בחיי. זו הערכיות שחסרה לי, ואני מוצא זאת בהוראה. אני מוכן להתפשר עכשיו, אבל אני רוצה להביא לשינוי: להוציא תלמידים טובים יותר, לרפא את המערכת מבפנים,

 

ואיך ניתן לשפר את מצבם של המורים? "המשכורת חשובה, אבל כדי להעלות את התגמול צריך לעלות את היוקרה של המקצוע", טוען אבישר, "צריכים לכבד אדם שהוא מורה, וכדי שזה יקרה צריך שייכנסו אנשים שיכולים לעשות את זה. למרות שיש מורים טובים במערכת, יש רבים שלא נכנסים והתוכנית הזו מושכת אנשים למערכת. אותו ניצוץ בעיניים של תלמיד שהבין את מה שהוא שלא הבין עד עכשיו  - שווה המון".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: ויז'ואל/פוטוס
(אילוסטרציה)
צילום: ויז'ואל/פוטוס
מומלצים