נלחמים על הבית - X-COM: UFO Defence
מה הופך משחק לקלאסיקה? X-Com שורד את מבחן הזמן ומוכיח שאחד ממייסדי ז'אנר האסטרטגיה-פעולה טקטית בן ה-16 מסוגל להביס גם משחקים בני זמננו
המדור הזה עוסק בקלאסיקות שלא נס ליחן. X-COM: UFO Defence הוא בהחלט אחת שכזו. גם אחרי 16 שנה, המשחק הזה מצליח ללחום ולנצח משחקים עכשוויים בקרב על ליבו של הגיימר דל הזמן. אז מה הופך אותו לקלאסיקה שכזו?
עלילה מוכרת, ביצוע חד פעמי
X-Com הוא המשחק הראשון בסדרת משחקי אסטרטגיה-פעולה טקטית בתורות שהגדירה את הסוגה בתחילת שנות התשעים. הוא מתחיל בסרטון פתיחה מצויר ואווירתי המציג את העתיד הקרוב של כדור הארץ האהוב שלנו, עתיד אפל אך בנאלי, בו השאלה "האם אנחנו לבד?" נענית, אך לא בדיוק בצורה בה העדפנו שזה יקרה - בפלישה מדממת ואכזרית
של אחינו לגלקסיה.
צבא המורכב ממספר גזעים של חייזרים יוצא למלחמת השמדה וכיבוש נגד הכוכב והאנשים שעליו, ומכיוון שאף ממשלה לא מעוניינת לקחת על עצמה את תיק המלחמה בפולשים, מוקם ארגון מחקר ולוחמה סודי המיועד להתמודדות עם האיום החוצני, הארגון, שנקרא X-Com, אחראי ליירוט והשמדת הפולשים החייזרים, למחקר ופיתוח כלי נשק ומערכות הגנה מתקדמות יותר ואפילו ללמידת האנטומיה והפסיכולוגיה החייזרית.
המשימה הראשונה שלכם כמפקדי ארגון X-Com היא הקמת בסיס מבצעי ראשון בכל נקודה שתבחרו על הגלובוס. המשימה מסתבכת לא רק בזכות המגוון המכובד של המבנים שבסיסכם יכול להכיל ולשנות בכך את תפקידיו, אלא גם שבהתאם למיקום ולהגנה שתספקו לכל מדינה, תקציבכם החודשי ישתנה לטובה או לרעה- מה שהופך את משימת מיקום הבסיסים לעניין לדיון ארוך ומסובך בין שחקנים ותיקים.
כראוי למשחק של שנות התשעים לפני התרסקות הבורסה בניו-יורק, הכי קל וכדאי להקים בסיס בארה"ב כדי לשמור על מקור המימון מספר אחת. כל בסיס שתקימו יקלוט ספינות חוצנים בטווח מסוים סביבו. את הטווח אפשר לשפר עם מחקר והתקנת מערכות מכ"ם מתוחכמות ויקרות יותר. לאחר איתור הפולש, כל שנשאר הוא לבחור מטוס קרב (אותו חימשתם והכנתם מראש, לטובתכם) ולשלוח אותו להפיל את המעופף הלא מזוהה.
מהגלובוס למפת השולחן
בהנחה והמיירט שלכם עמד במטלה, תחשפו לחלק השני והעיקרי של המשחקיות העמוקה של X-Com, וממפת העולם רחבת הידיים תעברו למפה קטנה יחסית של נקודה מסוימת בה הופלה חללית חוצנים, נערכת פלישה לעיר אנושית, או מלחמה על בסיס X-Com או על בסיס חייזרי.
- עוד ב-Games.co.il: גיבור הפעולה של StarCraft 2
על המפה הקטנה יותר תשלטו בכמה עשרות חיילים (עד 24
במשימות הסטנדרטיות) וכלי רכב משוריינים, כל חייל חמוש ומוגן בציוד שסיפקתם לו וקצת כמו במשחק RPG, לכל חייל יש תכונות ומומחיות שונה.
הקרב הטקטי מגדיל את המנעד המרשים גם ככה, ומעביר אתכם מנעליו של מפקד הבסיס למגפי הקרב של חייל אמיץ. המשחק מכריח אתכם להשתמש בכל כלי הנשק, המיומנות הטקטית שלכם ויחידות הזמן של חייליכם כדי למגר את האיום החוצני.
באופן יוצא דופן למשחק מ-94', כאן לא תמצאו בינה מלאכותית טפשית וצפויה, הבינה המלאכותית כאן אמנם בסיסית, אבל אקראית ביסודה, וויעילה מספיק כדי להשפיל גם שחקן מנוסה וזריז מחשבה שלא למד את הכלים שבידיו היטב.
העומק של המשחק הטקטי מתבטא בכל הפרטים הקטנים ומאפשר לשחקנים שונים לפתח סגנונות משחק והעדפות שונות לחלוטין- באופן אישי כששאלתי חבר טוב כמה Stun Rods הוא מעמיס על ספינת התקיפה שלו הוא צחק על השטויות שמתרוצצות לי בראש, והמליץ על Motion Sensors אותם מעולם לא השמשתי.
בשעה שאני המלצתי על Heavy Plasma, הוא טען שלטווח והדיוק של רובי הלייזר אין תחליף. אפילו על חליפות השריון והשימוש בטנקים במקום בחיילים לא הצלחנו להסכים.
עבור משחק שרוקד על כל כך הרבה חתונות - ניהול, אסטרטגיה וטקטיקה בתורות, X-Com מצליח להגיע לגיוון ואיזון מרשימים.
הסוד הוא במו"פ
הסוד האמיתי שיביא אתכם לסוף המשחק ולקרב האחרון שנערך בבסיס הקרוב ביותר של החייזרים, הוא מחקר. כל פעם שתצליחו להפיל עב"ם ולחסל חוצן, יפתחו בפניכם אפשרויות מחקר בבסיס האם. נתיחת גופת החוצן, כמובן היא דרך אחת, ניתוח כלי הנשק שהשתמש בהם, ואם תהממו אותם במקום להרוג, ותביאו כמה מהם בחיים תוכלו אפילו לחקור אותם
בעינויים, ולהוציא מהם את סודות ההנדסה - המאפשרים בניית מטוסי קרב ותקיפה מהירים ועוצמתיים יותר.
רק על ידי יישום מוקדם והשקעה כבדה במחקר יש לכם סיכוי להביס את החייזרים שיביאו לשדה הקרב בכל פעם נשק חזק יותר, חוצן עוצמתי יותר וחלליות אימתניות יותר.
בשלבים המאוחרים של המשחק, מלחמת ההגנה על כדור הארץ הופכת נואשת, וערים של בני האנוש מותקפות כמעט מדי יום על ידי הפולשים האכזריים. טיפ: זה הזמן לשלוח מטוסים לסיורים, למצוא את בסיסי החוצנים על פני הכדור, ולשלוח מתנדבים סופר-אמיצים לחדור לתוכם ולהשמיד אותם, אחרת אבדה תקוותכם.
החייזרים שעשו הסטוריה
לא רק ש-X-Com: UFO Defense הוא אחד המשחקים הטובים אי פעם (נבחר ב-IGN למשחק הטוב בכל הזמנים בשנת 2000, 2007 ו-2009 ובעוד כמה פרסים משניים), הוא עשה הסטוריה בעוד שתי דרכים: ראשית, הוא יצא בתפר שבין עידן האמיגה וה-PC/MsDos ועידן הפלייסטיישן והחלונות.
X-Com יצא במקביל לכל הנ"ל, ולמחשב יצא בדיסקטים קטנים וגם ב-CD, והיה אחד הראשונים שזכו להיות מודפסים על המדיה העגולה והמודרנית יותר. שנית, מדובר במשחק אירופאי שיצא גם בארצות הברית, וזכה שם לקבלת פנים חמה ולמכירות מעולות: 600,000 יחידות זה מספר מרשים מאוד למכירות באמצע שנות התשעים.
- עוד ב-Games.co.il: פיינל פנטזי לסלולרי
מאז ששינה את עולם המשחקים ב-1994, "זכה" המשחק לסדרה ארוכה של משחקי המשך כושלים. בעוד X-Com 2: Terror From The Deep היה עוד סביר, כל מה שיצא אחריו (שלושה המשכים רשמיים ועוד כמה יצירות מחווה מפוקפקות) עשה עוול למקור, וההודעה הטרייה על משחק פעולה מבוסס על העולם של X-Com, לא בהכרח מבשר טובות (ע"ע C&C: Renegade).
לקלאסיקות כנראה אין תחליף, ואנחנו נשוב, גם היום - להשמיד את סידוניה בפעם המאה.