שתף קטע נבחר
 

"זבל, תורידי את כיסוי הראש שלך"

נהג מונית שדיבר בגסות מזעזעת לנוסעת, רק מכיוון שהעזה לבקש הפעלת מונה וקבלה, נקנס על-ידי בית משפט השלום בירושלים ב-10,000 שקל - "על בית המשפט לשדר מסר ברור שיבהיר למסיעים הציבוריים כי חובה עליהם להתנהג בדרך נאותה לנוסעים ולשמור על כבודתם"

"יא זבל, אל תרגיזי אותי, אל תתחילי איתי, את לא דתייה, הרבה זבל אני מכיר כמוך, אני לא מפחד, לא ממך ולא מהמדינה שלך". כך צוטט בבית משפט השלום בירושלים נהג מונית, אשר זעם על נוסעת שביקשה ממנו להפעיל מונה ולתת לה קבלה בסיום הנסיעה. בית משפט השלום בירושלים מצא את הנהג אשם, וגזר עליו קנס של 10,000 שקלים, ופיצוי של 500 שקל לנוסעת. עוד דרש בית המשפט מהנהג לחתום על התחייבות שלא יבצע עבירה דומה במשך שלוש שנים, או שיקנס ב-15 אלף שקלים נוספים. יש לציין כי השופט גזר את העונש על אף שהתובעת חזרה בה במהלך המשפט.

 

משרד התחבורה: לנהג מונית שעצר לנוסע, אסור בשום אופן לסרב לנסיעה, ואין זה משנה מה היעד. כמו-כן, לנהג המונית אסור לקבוע מחיר אחר מזה המופיע במונה.

 

היה הסכם, ובוטל

על-פי גזר הדין, הנוסעת ונהג המונית סיכמו ביניהם על מחיר נסיעה מראש, אך מיד עם תחילת הנסיעה אמר הנהג כי קבע מחיר נמוך מדי, ודרש להעלותו ב-25% נוספים. הנוסעת סרבה, וביקשה בתגובה כי יעצור את המונית ויאפשר לה לרדת, או יפעיל מונה. הנהג סרב, ובתגובה ירדה הנוסעת מהמונית ברגע שניתן היה לעשות זאת. בתגובה פנה הנהג אל הנוסעת, והפציר בה לחזור אל המונית "כי היעד ממש קרוב". הנוסעת דרשה ממנו שוב כי יפעיל את המונה. הנהג הסכים, אך לאחר שנכנסה למונית והנהג החל בנסיעה, אמר לה - כך עולה מפסק הדין - כי היא לא תקבע לו את המחיר, וכי המונה בכל מקרה מקולקל.

 

בתגובה לדרישתה לעצור שוב, או להפעיל את המונה ולתת לה קבלה, החל הנהג במסכת קללות שכוונו בעיקר לעובדה כי מדובר באישה עם כיסוי ראש. "יא זבל... אל תרגיזי אותי... אל תתחילי איתי... את לא דתייה... הרבה זבל אני מכיר כמוך... אני לא מפחד, לא ממך ולא מהמדינה שלך". בבית המשפט הובהר כי זו פעם רביעית בה אותו נהג מואשם בהתנהגות דומה.

 

בהחלטתו ציין השופט מרדכי כדורי, כי יש להחמיר עם הנהג הבוטה. "על בית המשפט לשדר מסר ברור וחד-משמעי, אשר יבהיר לנאשם ולמסיעים הציבוריים האחרים כי חובה עליהם להתנהג בדרך נאותה לנוסעים ולשמור על כבודתם", כתב השופט בהחלטתו. למרות שהנוסעת טענה כי היא החליטה לחזור בה מהתביעה, לא הסכים לכך בית המשפט. "על בית המשפט לבכר את האינטרס הציבורי, במיוחד לנוכח עברו של הנאשם", אמר השופט.

 

נדרשת החמרה

במשרד התחבורה אמרו היום (א') ל-ynet כי החלטתו של השופט מהווה צעד חשוב נוסף בדרך לשיפור השירות בתחבורה הציבורית בכלל, ובמוניות בפרט. "יש היום מודעות גבוהה בקרב שופטים לנושא עבירות התנהגות של נהגי מוניות. החל מסירוב לבצע נסיעות וכלה באי הפעלת מונה", כך אמר דובר המשרד, אבנר עובדיה. "בכל פסקי הדין האחרונים בנושאים אלה, אנו מזהים החמרה ברוכה. צריך לזכור כי משרד התחבורה מעניק סיוע לנוסעים המבקשים להתלונן, ובמקרים בהם הנוסע אינו משוכנע, אנו מפצירים בו לעשות כך", הוסיף.

 

עובדיה הוסיף ואמר כי משרד התחבורה מבקש מבית המשפט באופן קבוע להטיל קנס כבד על נהגי מוניות שמתנהגים בגסות לנוסעים, כולל פיצוי גבוה לנוסע המתלונן. "אנחנו מזהים שבית המשפט נענה לנו, וקובע כיום קנסות גבוהים עד פי 10 מבעבר, כולל פיצויים מוגדלים לנוסעים על עוגמת הנפש", אמר.

 

לסיום מבקש עובדיה להזכיר כי ברגע בו נהג מונית נענה לנוסע המסמן לו לעצור, הוא אינו רשאי לסרב לבצע נסיעה. ואין זה משנה אם מדובר בשעות היום או הלילה, נסיעה בין עירונית או לא וכו'. ברגע בו עצר לנוסע ושאל לרצונו, חייב נהג המונית לבצע את הנסיעה אותה דורש הנוסע. בנוסף, אין לנהג כל זכות לקבוע מחיר אחר מזה המופיע במונה. הנהג והנוסע רשאים להחליט בהסכמה הדדית על מחיר כלשהו לנסיעה, אך רק בהסכמת הנוסע. 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
"חובת מסיעים ציבוריים להתייחס לנוסעים בדרך נאותה"
צילום: גיל לרנר
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים