אסון ברומניה: מסוק ובו 6 חיילי צה"ל התרסק
מסוק "יסעור" ישראלי התנגש בצלע הר במרכז המדינה, צפונית לבוקרשט. עליו היו ארבעה טייסי צה"ל, שני מכונאים מחיל האוויר ומשקיף רומני. דיווחים: ארבע גופות נמצאו. המסוק השתתף בתרגיל משותף של חיל האוויר וצבא רומניה
מסוקי הסיקורסקי (CH 53), השייכים לטייסת "דורסי הלילה", שהו החל מה-18 ביולי באימון משותף עם צבא רומניה, שהיה אמור להסתיים ב-29 בחודש. ברומניה דיווחו כי אחד המסוקים שהשתתפו בתרגיל נחת כבר באחד הימים הראשונים נחיתת אונס, ואחר כך תוקן וחזר לפעילות. לא ברור אם זהו המסוק שהתרסק.
על פי התקשורת הרומנית, אובדן הקשר עם המסוק אירע כשהוא טס מעל הרי הקרפטים ליד העיירות פונדטה וזרנסטי, בגבול בין המחוזות בראשוב ודימבוביצה, כ-150 קילומטר צפונית-מערבית לבירה בוקרשט. אתר ההתרסקות הוא באזור מרוחק, שגובהו מעל 2,000 מטר מעל פני הים, וערפל מנע ממסוקים לטוס למקום. עדי ראייה דיווחו כי ראו שלושה מסוקים טסים במבנה. אחד מהם פנה לפתע לכיוון אחר, ואז החל לעלות ממנו עשן והוא התרסק.
דובר משרד ההגנה הרומני, קונסטנטין ספאנו, אמר כי אין מידע על ניצולים. הוא ציין כי המסוק טס בגובה נמוך, כחלק מהתרגיל "שמיים כחולים", בו מתרגלים הצבאות גם התמצאות בשטחים לא מוכרים, אימוני הצלה וסיוע רפואי.
באימון השתתפו רוב מסוקי הטייסת, הממוקמת בבסיס תל נוף. בשלב מסוים, איבד אחד המסוקים קשר עין עם המסוק השני שהיה במבנה ודיווח למגדל הפיקוח כי אינו רואה את המסוק שהיה איתו במהלך האימון. על המסוק שהתרסק, שנכנס לענן, שהו ארבעה טייסים ושני מכונאים מחיל האוויר, ומשקיף מצבא רומניה.
באדום: אזור ההתרסקות במרכז רומניה (מתוך google maps)
דיווח על ההתרסקות הועבר למפקדת חיל האוויר בתל-אביב, ולמרות הדיווחים ברומניה על מציאת גופות, בשלב ראשון הוגדר המצב כ"אובדן קשר", שכן בצה"ל לא ידוע מה עלה בגורל אנשי הצוות. לפיכך, הוחלט להודיע למשפחותיהם של אנשי הצוות כי בניהם מוגדרים כנעדרים.
מפקד חיל האוויר, האלוף עידו נחושתן, שוחח הערב עם עמיתו מרומניה והשניים סיכמו על ביצוע תחקיר משותף לבירור נסיבות ההתרסקות. עם זאת, לפי שעה לא יודעים בחיל האוויר להצביע על הנסיבות שהובילו לאובדן הקשר ולא ברור האם מדובר בתקלה טכנית או בטעות אנוש.
מסוק בן 40 - וסבבי השבחה
טייסת 118 כבר חוותה טרגדיה כבדה בעבר - אסון הנ"ד, בו נהרגו ב-1977 כל 54 החיילים (44 צנחנים ו-10 אנשי צוות) שהיו על ה"יסעור". לפני יותר מעשור התנגשו שני מסוקי יסעור בצפון, באחד האסונות הגדולים ביותר בתולדות המדינה. 73 חיילי וקציני צה"ל, שהיו אז בדרכם ללבנון, נהרגו ב-1997 ב"אסון המסוקים" - רובם מיחידות חי"ר (בעיקר חיילים מחטיבת נח"ל) ומודיעין.
ה"יסעור", מסוק מתוצרת ארצות הברית, משרת בחיל האוויר במגוון משימות מאז סוף שנות ה-60 של המאה הקודמת. עד היום לא נמצא תחליף ליכולותיו המגוונות בשדה הקרב ובעיקר - ליכולתו לשאת עשרות לוחמים על ציודם. בשל גילו המתקדם, חיל האוויר החל ב-1992 בסדרת פעילויות השבחה למסוק, כדי להותירו בשירות מבצעי פעיל.
במסגרת פרויקט "יסעור 2000" הותקנו בו מערכות אוויוניקה וניווט מתקדמות, מערכות לוחמה אלקטרונית, מערכת תחקור, החלפת תצוגות בתא הטייס והחלפת להבים ללהבי טיטניום. בשנים האחרונות החל פרויקט השבחה נוסף, בשם "יסעור 2025", שצפוי להאריך את חייו המבצעיים של הדגם עוד יותר.
חיל האוויר נוהג לערוך אימונים לצוותי האוויר ולאנשי הטייסות במקומות שונים, ואף מחוץ לבסיסים האורגניים שבהם הם משרתים.
אימונים אלו מכונים "פריסה", והם נערכים לרוב במקומות שונים ברחבי הארץ. המטרה היא לאפשר לצוותים להתמודד עם פעילות באזורים לא מוכרים, בתנאי קרקע ומזג אוויר שונים, המדמים פעילות מבצעית - ולא בבסיס הקבע המוכר. במהלך אימוני הפריסה מצטרפים לכלי הטיס ולצוותי האוויר גם אנשי המערך הטכני והמבצעי.
לאורך השנים טייסות חיל האוויר נהגו לפרוס את אנשיהן וכלי הטיס גם במדינות ידידותיות. אחת הארצות שבהן נערכו אימוני פריסה רבים היתה טורקיה - שלאחרונה ירדה ממפת האימונים הצה"לית.