מומחה: "חקירת התאונה עלולה לקחת חודשים"
אל"מ (מיל') איתי אלון, שהיה ראש מחלקת בטיחות בחיל האוויר, אמר כי לאחר שיאספו כל החלקים מאתר ההתרסקות ברומניה, הם יובאו לארץ להאנגר - שם תחל מעין מלאכת הרכבת המסוק מחדש. לדבריו, התהליך עשוי לקחת חודשים
חקירת אסון התרסקות מסוק היסעור ברומניה תימשך זמן רב - אולי אפילו שנה. אלוף-משנה (מיל') איתי אלון, לשעבר ראש מחלקת בטיחות בחיל האוויר, אמר בצהריים (יום ג') ל-ynet כי חקירת התאונה אינה פשוטה. "היא כוללת בחינת מרכיבים רבים, ולמעשה מעין הרכבה מחודשת של המסוק כדי לקבל תמונה מהימנה של הנסיבות שהובילו להתרסקות. לאור העובדה כי ההתרסקות אירעה על היבשה, ניתן יהיה בסופו של דבר לפענח את הנסיבות, אך זה עלול לקחת חודשים, אולי גם שנה".
אסון ברומניה: הדיווחים האחרונים ב-ynet
- משפחות הנעדרים הגיעו לתל-נוף כדי להתעדכן
- אבנר כתב לאשתו לפני האסון: "נשיקות לכולם"
- הנעדרים: ניר ציפה לילד, יהל קיבל קידום
- סא"ל דניאל טס לרומניה 3 ימים אחרי שעבר דירה
- לא האסון שלהם: התעניינות מצומצמת ברומניה
אל"מ (מיל') אלון, ששירת כטייס קרב בחיל האוויר במשך 30 שנה, ובין היתר היה נספח צה"ל ונציג משרד הביטחון בפולין ובמדינות הסמוכות לה, אמר כי אנשי מחלקת הבטיחות וחברי הוועדה שבוחנת את האירוע - ינסו לאתר תחילה ממצאים, כגון סרטי ההקלטה ואמצעי תיעוד שונים. אותם ממצאים יוכלו לשפוך אור על מה שאירע בתא הטייס, זמן קצר לפני שהתנגש בצלע ההר.
מחפשים את שרידי המסוק (צילום: רויטרס)
"צוות החקירה מורכב מכמה וכמה אנשי מקצוע מאוד מנוסים ממספר תחומים מפסיכולוגיה, רפואה וגורמים טכניים, שעשויים לקבוע האם שבר מסוים נוצר כתוצאה מעייפות החומר, או שהיה במקום כבר סדק מוקדם יותר. לא אחת אנו שולחים חלקים לבדיקה במעבדות שונות כדי לקבל תוצאות מדוייקות", הוא אמר.
אל"מ אלון, העומד כיום בראש המרכז לביטחון ובטיחות בתעופה במכון פישר, אמר כי לאחר שיאספו כל החלקים מאתר ההתרסקות ברומניה, הם יובאו לארץ להאנגר שיוקצה לעניין, ולמעשה תחל מעין מלאכת הרכבת המסוק מחדש, לרבות חלקיו הפנימיים, כדי להבין מה השתבש. אם ימצאו שרידים ממערכות התיעוד, צה"ל בשיתוף מעבדות בארצות הברית ובמקומות אחרים בעולם, ינסה להפוך אותם לממצא - שממנו ניתן יהיה לקבל מסקנות חותכות.
"לפעמים הנחות ראשונות - מתבררות כמוטעות"
"בתחום הזה צריך מאוד להיזהר לפני שקובעים מסקנות, היו לנו לא מעט מקרים בהם הונחו הנחות ראשוניות שהתבררו מאוחר יותר כלא נכונות", הוא אמר. "עכשיו נשמעות הערכות כי התאונה אירעה בגלל טיסה בגובה נמוך, עננות וראות לקויה. אולי זה שילוב של הדברים, אולי תקלה טכנית. צריך לבחון את כלל הסיבות בצורה שקולה ולשלול כל אחד בעיתו".
אל"מ (מיל') אלון סבור כי העובדה שההתרסקות אירעה ברומניה לא תשפיע על עבודת התחקיר שיעשה חיל האוויר, ואימונים מעין אלה יימשכו גם בעתיד. "כמפקד הראשון של הפריסה בארצות-הברית בשנת 2002, אני יכול לאמוד את חשיבות
האימונים הללו הן במדינות קרובות והן במדינות רחוקות. כטייסים אנו מכירים כמו את כף היד את שטחי הטיסה בישראל, ויש צורך לטוס באזורים חדשים, לא מוכרים, בתנאי מזג אוויר שונים".
הוא ציין כי לא מדובר באימון קשה, אך יש שוני בין אימונים בישראל לבין אימוני טיסה מחוצה לה. "צוות האוויר צריך לחלק תשומת לב להיבטים נוספים, להתגבר על אי הכרת האזור, לדבר באנגלית, לשמוע פקודות בשפה זרה, זה כמובן דורש ריכוז מאוד גבוה".