מאבק הפליטים
כשצביקה הדר נפרד מהמודח השבועי ב"כוכב נולד", הוא לרוב אומר לו: "אל תפסיק לשיר" או משהו מעדות לפעמים־חלומות־מתגשמים. פליטי התוכנית איה פייגלין זהבי (עונה 7), אדיר אוחיון ועדי אולמנסקי (עונה 5) המשיכו חלום ולהילחם על המוזיקה שלהם, רחוק מבמת הפריים טיים. עם אלבומים חדשים בדרך לשלושתם ולהקות שתומכות בהם מאחור, יש להם הרבה מה להגיד
יום שישי, 9:00. שכונת פלורנטין התל אביבית עדיין לא התעוררה מחגיגות ליל אמש. עדי אולמנסקי (22), משתתפת העונה החמישית של "כוכב נולד" וסולנית הלהקה לורנה בי, כבר עומדת רבע שעה מחוץ לבית קפה שכונתי סגור ומחכה. את מקום המפגש בחרה איה זהבי פייגלין (23), סולנית כל החתיכים אצלי בהווה ומשתתפת העונה השביעית של "כוכב נולד" בעברה. טלפון קצר לזהבי פייגלין מגלה כי הערנו אותה, למרות שהיא מתנהגת כאילו היא בפקקים כבר שעות.
לאחר כחצי שעה שבה אולמנסקי המאופקת ואני ישובים בקפה סמוך, מצטרף אלינו גם אדיר אוחיון, היום סולן אדיר והילדות, ובעבר מהכוכבים הבולטים של העונה שבה השתתפה אולמנסקי ומי שהגיע כמעט עד חצי הגמר. אוחיון דווקא מקורב יותר לזהבי פייגלין. הם הכירו על סט התוכנית שקיבצה כוכבי עבר ונשארו חברים טובים. אולמנסקי היא עוף־מוזר־ירושלים, כזאת שמרגישה מצוין שלא להיות חלק מהקליקה התל־אביבית. אחרי שעה מצטרפת אלינו גם זהבי פייגלין, שמוציאה אותנו מריכוז שברירי של בוקר שישי בקולה הרם ובתזזיתיות בלתי פוסקת. את השלישייה כינסנו כדי לבדוק איך ולמה בחרו שלושת האמנים הללו - העומדים כולם עם חומר חדש ביד ואלבום בדרך לחנויות - להפנות את גבם לתעשיית הפופ המקומית ולמסדר המפקד של טמירה ירדני ולשחרר מוזיקה עצמאית וקיצונית יותר בכוחות עצמם.
מפתיע לגלות ששלושה בוגרים של התוכנית ההיא מוציאים לחנויות כותרים חדשים באותו זמן ובדרך משלהם. הם עומדים לשגר לאוזניים שלכם את הסגנון שהם אוהבים, בלי שיקולי רייטינג ועם המון אג'נדה מוזיקלית. ואגב, שלושתם מצהירים שאין להם שום דחף לחזור לזירה ההיא, הקצת יותר נוצצת ומתוקשרת. בכלל, זהבי פייגלין שוקדת כרגע על לימודיה כסטודנטית למדעי הרוח, אולמנסקי היא מפיקה מוזיקלית בתחילת דרכה (ועובדת בית קפה ותיקה) ואוחיון מלמד ילדים לנגן על גיטרה. ולמרות כל האג'נדה, אנשי יחסי הציבור לא מתבלבלים ומקדמים אותם (באישורם, מיותר לציין) כיוצאי "כוכב נולד". כנראה שבישראל הקטנה קשה לחתוך לגמרי את חבל הטבור של אחת התוכניות החזקות ביותר בטלוויזיה. נכון, היום קל יותר להוציא אלבומים באופן עצמאי, אבל מצד שני, גם קשה יותר לגייס קהל גדול. אז כששני הגורמים הללו נושפים בעורפם, החליטו אוחיון, אולמנסקי וזהבי פייגלין לא להילחם על חלום הפלסטיק ולעשות את הדברים לבד, מבלי לחכות לחברת תקליטים שתוליך אותם בדרך.
התכנית היא לא העולם האמיתי של זמרים בארץ. מימין: עדי אולמנסקי, אדיר אוחיון, איה זהבי (צילום: צחי וזאנה)
אדיר אוחיון היה הפתעה אמיתית בעונה החמישית של "כוכב נולד", כזו ששילבה הרבה לב, איכות ופגיעות מפתיעה על הבמה של הפריים טיים. עדי אולמנסקי היתה ירושלמית בת 18, שהגיעה דרך בן זוגה המפיק בדרך עקיפה לתוכנית, נכנסה לנבחרת אבל עפה ראשונה. איה זהבי פייגלין הגיעה לעונה השביעית בעיקר כדי לעשות צרות ולשנות את חוקי המשחק, אבל בסופו של דבר לא הגיעה רחוק וגם אמרה לא לגלגל הצלה שהוצע לה. שלושתם מפגינים גישה כמעט לא מתפשרת ונאמנה למוזיקה שהם עושים. כל אחד מהם גם מושך לכיוון אחר לגמרי, בין אם מדובר בסגנון מוזיקלי או ביעדים לעתיד. למרבה הפלא, אין כאן אף אחד שיגיד משהו רע על התוכנית וההפקה. להפך, כולם מודעים לכך שמדובר בתוכנית המקצועית בארץ, אבל זה ממש לא אומר שהם היו מוכנים לעבור אותה שוב.
עדי: "בואו לא נהיה נאיביים, לא תמיד בוחרים על פי כישרון נטו. יש כאן המון משקל לדמות ולסיפור שמאחורי הזמר. לא באמת בוחרים את הזמר הטוב ביותר. גם אם אני הייתי עושה תוכנית טלוויזיה, הייתי מחפשת סיפור טוב ולא רק זמר טוב, וזה בדיוק מה שהם עושים".
אדיר: "אני לא חושב שזה ככה, צריך בסופו של דבר להיות זמר איכותי והתוכנית מראה אמנים בזמן צפיית השיא".
איה: "אתה טועה, ואני דוגמה חיה לזה - אני זמרת חרא! זה מתחת לכל ביקורת. לקחו אותי כי, וואלה, יהיה כאן צבע מגניב. זו לא תוכנית שנותנת במה ליצירה. זה ברור מה התוכנית מחפשת וזה לא רק זמרים טובים. אני רואה את הדבר הזה כחלק מתהליך שעברתי. אין בעצם אף דרך דומה לדרך השנייה. זה היה גם בעונה
השביעית. באים לזה כל כך לא תמים כבר. הסתכלתי על זה בסך הכל כמו כתבה ענקית בעיתון. ברור שיש כאן משהו מאוד טריקי. זו תוכנית עם סטיגמה מאוד ברורה וכביכול הלהקה שלי מגיעה ממקום קיצוני יותר".
וזה היה כל מה שחשבת שזה יהיה?
"אני זוכרת שהיינו בצילומים באילת והסתכלתי לרגע בתדהמה על כל העניין מהצד ושוכחת שאני בכלל חלק מהדבר הזה. זו הפקה מתוקתקת. לא באמת משנה אם אתה בעד או נגד, אם אתה שונא או אוהב את זה, אתה מבין למה זו התוכנית המצליחה ביותר היום, זה לא סתם. לא האמנתי שיש דברים כאלה בארץ. פעם נוספת שנדהמתי מהמקצוענות היתה באולפן - אני אומרת לעצמי פתאום, איזה מזל שאני באה מהלהקה שאני באה ממנה ואני יודעת מה זה החיים האמיתיים. חשבתי פתאום על כל הילדים האלה שבאים להשתתף ב'כוכב נולד' ורואים את הדבר הזה ועוד מעט תסתיים התוכנית ואיזה כאפה אתה תקבל לפרצוף מאיך שתעשיית המוזיקה הישראלית נראית באמת".
עדי: "אני לא עברתי מיונים רגילים, כמו כל מי שיושב כאן. פנו אליי בעקבות המלצות. אכלתי סרטים קשים של - מה יחשבו עליי האנשים שאני מכירה אם אשתתף בתוכנית הזאת. כל זמן התוכנית אכלתי סרטים. זו חוויה כיפית ומצחיקה, אבל כל הזמן ידעתי שהתוכנית לא נותנת לי להוציא את מי שאני באמת. יש בי משהו פחות קיצוני מאיה. לא מספיק עמדתי מול ההפקה על מי אני והם כיוונו אותי למקום מסוים. מאז אבל היו רק דברים טובים. לא הייתי בהלם כשעפתי (איה: "באמת, את אחד המשתתפים שאני הכי זוכרת בעונה ההיא"). עד היום אנשים מזהים וזוכרים אותי, זו תוכנית מדהימה, חבל לי שלא נתנו לי לצאת כמו שאני באמת בתוכנית".
אדיר: "כשהייתי בתוכנית הגעתי לתקופה בחיים שלי שהייתי בטוח בעצמי, ידעתי טוב מאוד איך אני רוצה להציג את עצמי ולא נתתי להפקה לשנות אותי, כמו משתתפים אחרים. אולי בגלל שהגעתי בגיל מבוגר יותר. יש מלא כאפות אחרי התוכנית, אתה לא יכול להסתדר עם זה שאתה פתאום מסובב ראשים ואנשים
מרגישים שזה בסדר לפנות אליך. אני מרגיש שנפלתי בין הכיסאות - אני שומע בחצי אוזן שבגלל שהייתי ב'כוכב נולד' אז אני לא רוקר או משופשף מספיק בשביל שיכבדו אותי. מצד שני, כל מי שרואה 'כוכב נולד' לא מבין למה אני עושה דברים אחרים. זאת בעיה להתמודד עם הסטיגמה הזאת אחרי זה. מצד שני בימינו, זו התוכנית היחידה שנותנת במה למוזיקה ישראלית ואנחנו נוטים לשכוח את זה. לא משנה אם זה כן או לא תת רמה, אחרי הכל אין שום תוכנית טלוויזיה היום בישראל שנותנת במה למוזיקה. התוכנית צריכה דמויות מסוימות וליצור בידור ובגלל זה גם אם הם מעצבים באופן מסוים דברים - זה לגיטימי".
איה: "מה שהיה שם מבחינתי זה שכל אחד לקח לכיוון שלו - אני ניסיתי כמה שיותר ליחצן את הלהקה שלי והם ניסו כמה שיותר להפוך אותי לעוד מתמודדת כמעט רגילה. למזלי, ידעתי מההתחלה שההפקה המקצועית הזאת היא לא העולם האמיתי של מוזיקאים בישראל".
זהבי פייגלין בהחלט הצליחה למנף במהלך התוכנית את להקתה עם הרבה קור רוח וחוש הומור מוצלח. שנה לאחר מכן היא כבר מוציאה אלבום רועש, צעקני ועם טקסטים שיביכו כל אם פולנייה. על אף שהאלבום יוצא באופן כמעט עצמאי (בתמיכה של חברת התקליטים נענע של ניצן זעירא), הוא זוכה לפרגון יפה בכלי התקשורת. לעומת זהבי פייגלין, אדיר אוחיון הגיע לתוכנית מסיבה אחרת לגמרי. כשהוא נשאל מדוע בכלל החליט ללכת לאודישנים, הוא מסכם: "אני במקור מעכו". תשובה קצרה שמסבירה המון על הפשטות, הכנות והפגיעות שלו כאמן צעיר. דרכו של אוחיון ל"כוכב נולד" נסללה עוד כשבטדי הפקות רצו ליצור פורמט חדש שדומה לתוכנית האם, אך מבוסס על להקות. הרעיון נפל, אבל שמו של אוחיון הועבר לאנשים הנכונים.
כמו זהבי פייגלין, גם אוחיון מלא הערכה לזינוק שקיבל בזכות התוכנית ולא חוסך מילות הערכה מהצוות. עם זאת, בניגוד לאיה, שלקחה את כל העסק בבדיחות הדעת, נדמה שהוא ציפה שדברים יתנהלו קצת אחרת. "אני בהחלט מרגיש שהיום אנחנו נופלים קצת בין הכיסאות", הוא מודה, "בגלל סוג המוזיקה שאנחנו עושים המעריצים מ'כוכב נולד' מעקמים את הפרצוף כשהם מגיעים להופעות שלנו, ומעריצי האינדי והרוק בארץ לא לוקחים אותנו ברצינות בגלל שהגעתי מאוד רחוק ב'כוכב נולד' ואני דמות מוכרת למדי. זה מצב משונה קצת", הוא אומר בכאב. אם תשאלו את אוחיון, הוא היה מוותר בכיף על הורדות החינם ברשת או על חלוקת דיסקים בהופעות, הוא מעדיף פשוט להצליח כמו שלמה ארצי או שלום חנוך. טוב, די ברור שמדובר בתפיסה שאולי עובדת יפה בתיאוריה, אבל קצת לא מחוברת לענף המוזיקה הבעייתי של ימינו, שמתקשה גם ככה לקיים את עצמו.
אוחיון מקווה שאלבום הבכורה, שייצא בסוף אוגוסט בהפצה עצמית (הופעת ההשקה תתקיים ב־15.9 בתיאטרון תמונע), ישנה את המזל שלא האיר לו פנים מאז סיים את דרכו בתוכנית לפני שלוש שנים. "קצת אחרי שהסתיימה התוכנית קיבלתי הצעה מהליקון", הוא מספר, "ניסינו אז קצת לעבוד באולפן, אבל זה פשוט לא עבד. החומר שהוקלט לא היה מה שרציתי ולא מה שהם רצו. היום אני שמח שהחוזה בוטל. לא הייתי יכול להיות שלם עם אלבום בכורה כזה".
בעוד הוא מדבר ומפגין כריזמה של רוקר קולי, תופסת זהבי פייגלין את תשומת הלב (גם של שאר הנוכחים במקום) ומספרת בתשוקה ובטונים גבוהים על הופעת ההשקה לאלבום הבכורה של הלהקה (שייערך ב־7.8 במועדון הבארבי בתל אביב). בינתיים אולמנסקי מעדיפה רוב הזמן לשתוק.
אולמנסקי היא אולי יוצאת הדופן במשולש האינדי/אקס "כוכב נולד" הזה. היא ירושלמית בעבר ובהווה, שהגיעה לתוכנית ההיא בגיל מאוד צעיר. למרות שהמוזיקה של לורנה בי (שיערכו הופעה מיוחדת עם להקת אומללה הירושלמית ב־13.8 באוזן בר בתל אביב) מושרת בעברית, הפנים של אולמנסקי פונות לחו"ל. "לצערי, הגעתי לתוכנית בגיל שבו עדיין לא גיבשתי זהות מוזיקלית מוחלטת
והרגשתי שלא הייתי אני שם. היום כנראה לא הייתי עושה זאת שוב", היא מסבירה בהשלמה. בשנים שעברו מאז התוכנית היא הספיקה ללמוד הפקת מוזיקה ומעידה על עצמה כמי שמאוד מחויבת לצליל הייחודי של להקתה, שהחלה לעורר גלים ברחבי סצנת האינדי המקומית.
"אני לא עושה רק מוזיקה היום", היא מודיעה, "בגלל שאני יודעת שבארץ בלתי אפשרי להתקיים מלעשות מוזיקה כזאת. אני עובדת גם על המוזיקה שלי באנגלית, ולכן גם לא אתנגד להצליח בחו"ל. אסף (אבידן, ר.ר), אותו אני מכירה ממבשרת, הראה שזה לגמרי אפשרי ומופיע בפסטיבלים גדולים בכל העולם למרות שהוא מישראל. לורנה בי עושה היום מוזיקה בעברית ובאנגלית, כך שכל האופציות פתוחות".
ברוח התקופה, גם לורנה בי וגם כל החתיכים אצלי מאמינים גדולים בהפצה אינטרנטית של המוזיקה שלהם. "החתיכים" פעילים מאוד ברשת ואפילו העניקו לגולשים את כל אלבומם להורדה, שיר אחרי שיר, עד ליציאתו הסופית לחנויות. ולורנה בי מעניקים להורדה ברשת את הסינגלים שלהם וישמחו גם להיות חברים טובים שלכם בפייסבוק, שם הם מעדכנים על כל הופעה, תוכנית או שיר בעבודה. "אנחנו מתייחסים לאלבום שלנו ככרטיס ביקור להופעות. כמעט אי אפשר היום להרוויח הרבה כסף מדיסקים ואנחנו רוצים שכמה שיותר אנשים יגיעו להופעות שלנו", מסבירה זהבי פייגלין.
לעומת שתי הבנות, אוחיון הוא ללא ספק גם הרומנטיקן והנוסטלגי שבחבורה, בעוד הוא מעשן סיגרייה אחרי סיגרייה לצד הקפה המהביל, הוא מנסה להבין מזהבי פייגלין ואולמנסקי את אמנות מכירת הדיסקים ברשת. אוחיון לא אוהב קונספטים הקוראים למי שלא מוכן לחלק חינם את המוזיקה שלו (שעליה גם הוציא הון לא קטן) חזיר קפיטליסטי ומאמין שאת הדיסק שלו צריך לרכוש רק בחנות התקליטים. "השקענו באלבום הזה עשרות אלפי שקלים ובחיים לא אחשוב להעלות אותו לרשת חינם. אומנם חוץ מפורנו אני לא ממש מפעיל את המחשב", הוא צוחק, "אבל אני פתוח מאוד לרוב הדברים שיש ברשת. ובכל זאת, יש לדעתי משהו רומנטי בלרכוש דיסק ולשים במערכת".
אחד השמות שעולים מהר מאוד במהלך השיחה הוא שמו של רוקר נוסף בוגר "כוכב נולד", ג'קו אייזנברג. אחרי שאני מנסה להבין איך זה שלאף אחד אין מילה רעה להגיד על התעשייה המקומית, כולם חוזרים למקרה של הזוכה ההוא שדיבר קצת יותר מדי בראיון המפורסם שהעניק ל"7 לילות". "כולם זוכרים מה קרה לו ולכן לא באנו לתקוף. לא רוצה, תודה רבה. כל מוזיקאי, במיוחד שיצא מ'כוכב נולד', יודע שחבל לסכן כל כך הרבה", מסביר אוחיון. לעומתו, זהבי פייגלין מוכנה לתאר באור קצת פחות מחמיא את החיים בישראל. "בארץ החיים קשים וזה מה שמאכילים אותנו. עובדים מאוד קשה, אי אפשר להתפרנס ממוזיקה בלבד וכל הזמן עסוקים. אני חושבת שזו הסיבה גם לכך שאנשים כאן שומעים בעיקר מיינסטרים, תחנת רדיו אחת וצופים ב'כוכב נולד'. לאנשים כאן אין סבלנות לשמוע מוזיקה שדורשת יותר מדי", היא מסבירה בצער מהול בהשלמה.
אבל בסך הכל לא הייתם רוצים לעשות מוזיקה שתגיע לכמה שיותר אוזניים?
איה: "אני חושבת שאנחנו עושים שירי פופ לא מסובכים מדי. אומנם הטקסטים קצת קשים, אבל ככה אני כותבת. למרות שכשאתה עושה אלבום כזה אתה לא ממש חושב על מכירות. נשמח מאוד אם האלבום שלנו יצליח, אבל אנחנו גם יודעים איפה אנחנו חיים".
גם עדי מצידה, מודעת לכך שלורנה בי המתוחכמים פונים לחלק מאוד מסוים של אוכלוסיית חובבי המוזיקה בישראל. מי שראה את העונה ההיא, שבה היא הצטיירה כנערה רכת מבט בעלת שיער אדמוני וגולש, יופתע לגלות אדם שונה לחלוטין. היא מתלבשת בבגדי מעצבים חתרניים, שערה מגולח וצבוע לבלונד בצד אחד בלבד והיא לא מתביישת להעלות גם תמונות לא מחמיאות - או כאלה שלא עברו פוטושופ - לפייסבוק השוקק שלה. הכל כחלק משיווק עצמי עוקף מיינסטרים וערוץ 2. "אני לא מצפה להצליח בישראל אבל אשמח לקבל הכרה, עובדה שאני יושבת בראיון הזה", היא מציינת, "חוץ מזה שאני עושה מוזיקה שהיא לא פשוטה לכולם, אני גם אשה ומפיקה ומרגישה שבישראל עדיין לא נותנים כבוד לנשים יוצרות. החברה שלנו עדיין לא פתוחה לזה, ככה שאני לא מצפה כאן להרבה".
- את הכתבה המלאה ניתן לקרוא בגיליון החדש של "פנאי פלוס"