תוכנית מתאר לחיפה: בנייה צפופה במרכז העיר
הוועדה המחוזית לתכנון ולבנייה החליטה לקדם את תוכנית המתאר לעיר, הכוללת הקמת אזורי תעסוקה ומסחר, ייעוד שטחים נרחבים למגורים, פינוי שדה התעופה והרחבת הנמל. התושבים יכולים להתחיל לגבש את ההתנגדויות
הועדה המחוזית לתכנון ולבנייה חיפה במשרד הפנים, החליטה אתמול (ג') לקדם את תוכנית המתאר לעיר חיפה (חפ/2000), לאחר שהיתה תקועה מספר שנים. המטרה: להפקיד את התוכנית באוקטובר הקרוב להתנגדויות הציבור.
במסגרת התוכנית, שנועדה לחזק את מעמדה של חיפה כמטרופולין של הצפון, מתכוונים להפוך את מפרץ חיפה לאזור תעסוקה ומסחר אינטנסיבי וכן לייעד שטחים למגורים, שיתנו מענה לגידול האוכלוסייה הצפוי של 330 אלף תושבים עד שנת 2025.
בין היתר כוללת התוכנית הקמת אזור עסקים נרחב בעיר התחתית, הכולל תוספת שימושים ותוספת זכויות בניה, וכן הקמת אזורי מגורים ותעסוקה במפרץ חיפה ובמבואות הדרומיים של העיר. בנוסף מתוכננת הרחבה של נמל חיפה, בין היתר באמצעות הקצאת שטחים לשימוש הנמל בחוף שמן. כמו כן, התכנית מציעה לפנות את שטחי שדה התעופה לצורך הרחבת הנמל.
עוד נקבע כי ברוב אזורי העיר תתבצע בנייה צפופה יותר, בין היתר במורדות המערביים והמורדות המזרחיים של רכס הכרמל. בנוסף נקבעו אזורים לבניה גבוהה בלב מפרץ חיפה, בחלקה של שכונת בת גלים ובסמוך לשכונת סביוני דניה. אזורים לבניה עד 9 קומות נקבעו בחלקו הצפון מזרחי של מפרץ חיפה, בעיר התחתית, במרכז הכרמל ובמבואות הדרומיים של חיפה. אזורים לבניה נמוכה נקבעו במושבה הגרמנית, בשכונת הוד הכרמל ובקרית חיים מערבית.
בנוסף, בשכונת הדר הכרמל מתוכננת התחדשות עירונית על ידי פיתוח שכונות מגורים בשילוב פעילות מסחר. גם בשכונת בת גלים מתוכננת התחדשות עירונית, שכוללת הקמת מלונות, פיתוח טיילת ופינוי שטחים התפוסים על ידי הצבא. המרכז הרפואי רמב"ם עתיד להתרחב ולהפוך למוקד תעסוקה גדול. כמו כן, התוכנית מתעתדת לפתוח את העיר אל הים באמצעות רחובות, טיילות ושדרות.
בנושא תחבורה מציעה התוכנית בין היתר, תוספת ציר תחבורתי שיחבר את רכס הכרמל מערבה. כמו כן מציעה התוכנית דרך חדשה המחברת בין קרית חיים המערבית למפרץ חיפה, שאמורה לאפשר נגישות לרובע מגורים חדש בחוות המיכלים.
התוכנית הוכנה ביוזמת עיריית חיפה, משרד הפנים, מינהל מקרקעי ישראל ומשרד הבינוי והשיכון, בהתאם לעקרונות תוכניות המתאר תמ"מ 6 ותמ"א 35. במשרד הפנים נטען כי בבסיס הכנת התוכנית עומדת השאיפה לאפשר פתרון לבעיות וקונפליקטים סביבתיים ולשמר את השטחים הפתוחים.
יצויין כי כבר בספטמבר 2006 הופצה "איגרת לתושב" לכ-130 אלף בתי אב ועסקים בחיפה, שכללה מידע אודות התוכנית וביקשה את התייחסות הציבור לקווי היסוד שלה. בסך הכל השיבו על השאלון 2,796 תושבים.