מחקר: הסרת שילוט חוצות מפחיתה תאונות
מחקר שנערך עבור הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים, מצא כי הסרת שלטי החוצות בנתיבי איילון הביאה לירידה במספר התאונות עם נפגעים. לאור הממצאים, ממליץ המדען הראשי של הרשות להסיר את השילוט בנתיבי איילון ובכבישים בעלי מאפייני תנועה דומים. מנכ"ל חברת שילוט: "כל עוד הנתונים לא הובאו לידיעת הציבור, לא ייתכן דיון בסוגייה"
מחקר חדש של הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים קובע: הסרת שלטי החוצות בנתיבי איילון הביאה לירידה במספר תאונות הדרכים עם נפגעים בכביש. כשנה לאחר שהכנסת אישרה את החזרת שלטי החוצות לנתיבי איילון, מפרסמת היום (ה') הרשות לבטיחות תוצאות מחקר חדש, לפיהן בתקופה שבה הוסרו שלטי החוצות - בין ינואר 2008 לאוגוסט 2009 - נצפתה ירידה במספר התאונות עם נפגעים בכביש. לאור תוצאות המחקר, ממליץ המדען הראשי של הרשות, פרופסור דוד שנער, להסיר את שלטי החוצות המוצבים בנתיבי איילון.
- המחקר לא הסתיים, אך השלטים חוזרים לאיילון
- לפני עזיבת המשרד - מופז מחזיר את השלטים
- השלטים באיילון בטוחים? בקרוב ניסוי חי
שלטי החוצות בנתיבי איילון הוסרו ב-31 בדצמבר 2007, בהוראת בית המשפט המחוזי בתל-אביב, ובעקבות עתירה שהגישה עמותת "פעולה ירוקה". הצבתם מחדש התאפשרה לאחר שהכנסת אישרה באוגוסט 2008 הצעת חוק פרטית של ח"כ לשעבר יורם מרציאנו. התקנות הרלוונטיות אושרו בוועדת הכלכלה בכנסת באוגוסט 2009, ולאחר מכן הוחזרו שלטי החוצות לנתיבי איילון. הכנסת אישרה את הצעת החוק של מרציאנו למרות התנגדותם של מומחי בטיחות רבים, שדרשו לערוך ניסוי שייבחן את השפעתם הבטיחותית של השלטים לפני הצבתם מחדש.
נתיבי איילון: הסרת השילוט הגבירה את הבטיחות (צילום: גיא רחום)
במשרד התחבורה אומרים היום ל-ynet כי שר התחבורה, ישראל כץ, קיבל לידיו את תוצאות המחקר, וייבחן את המלצות הרשות. בתגובה למחקר, אומר גיא ברעם, מנכ"ל חברת שילוט, כי "לצערי, הנתונים והמידע לא הובאו בפני הציבור אלא רק כהודעה לעיתונות. על-מנת לקיים דיון של ממש בסוגייה, יש להביא את הנתונים, העובדות והמתודולוגיה אשר בוחנים את הקשר הישיר בין השילוט לבין הבטיחות. כל עוד נתונים אלה לא הובאו, כלל לא ייתכן דיון של ממש בסוגייה".
"עיקר ההשפעה - בתאונות עם נפגעים"
"מצאנו שהייתה ירידה מובהקת במספר התאונות עם נפגעים בתקופה שבה שלטי החוצות הוסרו", אומר היום ל-ynet פרופסור שנער מהרשות לבטיחות. "אמנם לא בכל סוגי התאונות הייתה ירידה, אבל עיקר ההשפעה נצפתה דווקא בתאונות החמורות יותר, שבהן היו נפגעים". לדבריו, במסגרת הניסוי נבחנה הבטיחות בכביש לפני ואחרי הסרת השילוט, וכן בהשוואה לקטעים שבהם לא הוסר השילוט. "למעשה, נוצרו תנאים טבעיים לניסוי - בקטע מסוים כוסו השלטים, ואנחנו בדקנו את המצב לפני ואחרי - והשווינו את הנתונים לאתר ביקורתף שלא היה בו שינוי".
חשוב לציין כי אורכם הכולל של הקטעים בנתיבי איילון שבהם לא השתנה מצב השילוט, גדול מאורך הקטעים שבהם הוסר השילוט ב-2008 - ולכן יש פער במספר המוחלט של התאונות. עם זאת, ברשות מסבירים כי בנתונים הנוגעים לקטעים ללא שילוט, ניכרת בין 2006 ו-2008 ירידה מובהקת במספר התאונות עם נפגעים.
שנה | קטעים ללא שילוט | קטעים עם שילוט |
2006 | 41 | 244 |
2007 | 36 | 266 |
2008 | 17 | 258 |
* "קטעים ללא שילוט": קטעים שבהם הוסר השילוט ב-2008
** "קטעים עם שילוט": קטעים שבהם לא השתנה מצב השילוט
"להחיל את האיסור בכבישים דומים"
לאור הממצאים, ממליץ שנער להסיר את שלטי החוצות המוצבים כיום בנתיבי איילון, ולהחיל איסור דומה בכבישים בעלי מאפייני תנועה דומים. "בעבר אמרתי שאין בסיס מחקרי לשלול את הצבת השלטים, אבל במקרה הזה התופעה נבדקה, ונמצאה הוכחה מובהקת. אם אנחנו רוצים להגביר את הבטיחות בנתיבי איילון, יש להסיר את שלטי החוצות. גם בכבישים בעלי מאפייני תנועה דומים - כבישים שבהם הסחת דעת קצרה מאוד יכולה להיות בעלת השפעה חמורה - יש להחיל את האיסור".
עם זאת, שנער אומר כי אין בסיס מחקרי להחלת איסור מוחלט על הצבת שלטי חוצות בצדי כבישים. "צריך להבין שיש הרבה מאוד גורמים שמשפיעים על בטיחות, כמו למשל הצפיפות בכביש, ומהירות הנסיעה. אין הצדקה לאיסור גורף על שילוט חוצות בכל סוגי הכבישים, מאחר שלא נערכו מחקרים רלוונטיים".