איפה תמצא עובדים חדשים? בין לקוחותיך
חברות מפרסמות מודעות דרושים, נעזרות בחברות השמה, ברשתות חברתיות, בשיטת חבר מביא חבר ועוד; אבל יש מאגר נוסף של עובדים פוטנציאליים עם נאמנות למותג, לחברה והבנה של צרכי הלקוח. מי נמצא באותו מאגר? לקוחות הארגון
אחת הסוגיות שלא מפסיקים להתעסק בהן בתחום משאבי אנוש היא השאלה איפה אפשר למצוא מקורות חדשים - טובים וייחודיים - לגיוס עובדים. לאן עוד לא הגענו? אנחנו מפרסמים באתרי דרושים, נעזרים בחברות השמה, מחפשים אנשים מתאימים ברשתות חברתיות, מעודדים שיטות של חבר מביא חבר, פונים לציידי ראשים,מגייסים ממגזרים ייחודיים ועוד ועוד.
- מה מתרחש בשוק העבודה? קרא בקריירה
אבל כמו תמיד, הפתרונות הטובים ביותר הם הפתרונות הפשוטים ביותר. חלק מהארגונים הבינו את זה, ומצאו להם את הפיתרון הפשוט של גיוס עובדים מקרב לקוחותיהם. דוגמה מובהקת הם שומרי משקל: כל מדריכות שומרי משקל בהווה, היו לקוחות בעבר. לקוחות שהצליחו לרזות, התמידו בשמירה על המשקל, למדו את השיטה, והפכו למדריכות הכי טובות של התוכנית.
דוגמה נוספת היא אתר הדרושים AllJobs שמגייס עובדים אך ורק מתוך מאגר לקוחותיו באתר. רק מי שמחפש עבודה דרך האתר – כלומר הוא מאמין באתר, מודע ליתרונותיו ונעזר בו כלקוח, מוזמן לעבוד בו.
גם זכיינית שידור בטלוויזיה החליטה לפנות רק ללקוחותיה, ופירסמה דרושים רק בדף החשבון שהיא שלחה ללקוחות. כך היה לה ברור שמי שהיא פונה אליו בחר בה ומאמין בה כגוף משדר. דבר דומה עשה בנק גדול, שבדפי החשבון של לקוחותיו ניסה לגייס עובדים חדשים, בהנחה שכדאי לו לחפש עובדים קודם כל בקרב מי שמאמין בו ונהנה משירותיו.
הדבר פועל לפעמים גם הפוך: לקוחות של חברה מסוימת, שאוהבים אותה ואת המותג או המוצר שלה, פונים אליה בשביל לברר אם יש בה משרות פנויות, מתוך רצון להיות חלק מהחברה. אנו עדים לכך בחברות אופנה, שמי שאוהב ללבוש את הבגדים שלהן מחפש עבודה בסניפים או במטה שלהן.
למה לגייס מקרב הלקוחות?
- כי הם בעדך. מי שמשתמש במוצר או בשירותים של חברה, הוא בדרך כלל לקוח מרוצה, ולכן יהפוך לעובד שמזדהה עם החברה, עם המותג, עם המוצר. זה לא גוף זר שהעובד צריך ללמוד להכיר ולאהוב.
- כי הם מכירים את המוצר ואת החברה. הלקוח שלך כבר מכיר את המותג וכבר התנסה בו, ועובד שהיה לקוח יהיה שגריר טוב כי תחושתו כלפי החברה היא חיובית. עובדים עם תחושה חיובית כלפי החברה מחזקים את גאוות היחידה ואת הרצון להשתייך.
- כי הם זמינים. בדרך כלל הלקוחות שלך הרבה יותר זמינים לך. הם נמצאים איתך בתקשורת כזו או אחרת, וקל להגיע אליהם.
- כי יש להם פרספקטיבה של לקוח. כלקוחות לשעבר הם יוכלו להביא את נקודת המבט שלהם מבחוץ, כי דברים שרואים משם לא רואים מכאן. הם מכירים את הצד של הלקוח, התנסו בחוויית לקוח, ולא צריך להסביר להם למה כדאי להיות לקוח כי הם כבר בחרו להיות לקוחות.
- כי הם מעורבים יותר. אנחנו רואים שארגונים שמגייסים לקוחות, מקבלים עובדים מעורבים יותר ויוזמים יותר. זאת בגלל שהם גם מכירים את הליקויים במוצר או בשירות, מכירים את חוויית הלקוח, ויודעים מה אפשר או כדאי לשפר. לכן עובדים שגויסו מקרב לקוחות פועלים במשנה מרץ לשפר את הליקויים שהפריעו להם כלקוח.
ואתם, מחפשי עבודה - בפעם הבאה שאתם רוצים לעבוד באיזשהו מקום, הצעד הראשון יכול להיות פשוט להיות לקוח שלו.
הכותבת, רינת קרן-הרמן, היא מנכ"לית Mind, גיוס עובדים מקצועי וייעוץ ארגוני.