שתף קטע נבחר
 

"סונטת קרויצר" ותחרות קונצ'רטו בכפר בלום

פסטיבל קול המוזיקה, שמתקיים זו השנה ה-26, מושך אלפי חובבי מוזיקה קלאסית וקלה. בין השאר, בוצעה שם בבכורה יצירתו של מיכאל וולפה בהשראת "סונטת קרויצר" של בטהובן

אלפים הגיעו גם השנה אל קיבוץ כפר בלום, שם נערך מדי קיץ פסטיבל "קול המוזיקה בגליל העליון" ומשדך בין אהבת הארץ לאהבת המוזיקה הקאמרית. בשנתו ה-26 מציע הפסטיבל שלל קונצרטים ופעילויות לחובבי המוזיקה הקלאסית והמוזיקה הקלה. הכרטיסים לקונצרטים נחטפים ואולם בית העם ומרכז קלור בקיבוץ מתמלאים בקהל נאמן שמגיע וחוזר.

 

אבל גם בעבור אוהבי מוזיקה שאינם בהכרח מבין שורות "מיטיבי הלכת" יש בפסטיבל לא מעט פנינים לדלות. כך למשל ההרצאה המאלפת של המלחין הישראלי מיכאל וולפה, על גלגולו של ניגון. וולפה פתח את אירועי הצהריים בפסטיבל עם הרצאה על "סונטת קרויצר" מאת בטהובן, ורימז על נטיותיו ההומוסקסואליות של המלחין ועל קשריו עם הכנר הווירטואוז ג'ורג' ברידג'טאואר, לו הוקדשה הסונטה שנחשבת מהיצירות היפות שנכתבו במאה ה-20.


מיכאל וולפה מספר ומדגים. חוויה שלמה ומרתקת (צילום: אביהו שפירא) 

 

יצירתו של בטהובן היתה השראה ליוצרים אחרים לאורך הדורות בהם המלחין הצ'כי לאוש יאנאצ'ק שכתב רביעיית כלי קשת בהשראתה והסופר לב טולסטוי, שהקדיש לה נובלה שנושאת את שמה ועוסקת בסיפור אומללותם של שניים הכבולים בזוגיות ובקנאה שמובילה לרצח. טולסטוי דיבר גם על השפעתה האכזרית של המוזיקה, תוך התייחסות ליצירה של בטהובן, על האופן שבו היא משפילה ומגרה את הנפש לתהומות של רשעות ובכך מביע את דעותיו על ההפסד הנוקב של האורתודוכסיה התוליות והאמונה האדוקה מול היצר.

 

לאחר ההרצאה בוצעה בבכורה יצירה לשלישיית מיתרים שכתב וולפה בהשראת "סונטת קרויצר". את השלישיה הקדיש וולפה למורו, מרק קופיטמן, במלאת לו 80. "הפעם הראשונה בה שמעתי את הרביעייה של יאנאצ'ק היתה בשיעור של קופיטמן שלאחריו לא יכולתי לישון לילה שלם. אחרי הפרק הראשון של היצירה הרגשתי שאוחזת בי אש. זה שינה את חיי והיה לי ברור שאני רוצה לכתוב יצירה המבוססת על קרויצר".

 

הפרק הראשון ביצירתו של וולפה מתבסס על פרשנותו הספרותית של טולסטוי לסונטה של בטהובן וההשפעות ה"יהודיות" בפרק זה אינן מבוטלות. הפרק השני הפרק השני, שנוגע באהבה שכאבי האהבה והתפרצות רגשית, שואב השראה מרביעיית כלי הקשת של המלחין הצ'כי יאנצ'אק, שנכתבה גם היא בעקבות "קרויצר".  

 

את היצירה בת 15 הדקות, שיש בהן מהרהור נוגע ומתרפק על המלנכוליה ועד לאופטימיות, כתב וולפה במשך שנתיים. "היה לי חשוב לצמצם", הוא אומר, "מחקתי יותר משכתבתי כדי שהדרמה תהיה מרוכזת ופרקי המסגרת יהיו קומוניקטיביים ויאמרו אמירה חד משמעית". אתמול על הבמה בכפר בלום, דקות לפני הבכורה ליצירה, אמר וולפה כשהוא נרגש: "אם מישהו בעוד כמה שנים ינגן את היצירה שלי, אולי כל המילים שאמרתי היום יעזרו לו לנגן. כל יסוד נרטיבי משרת את המוזיקה האינסטרומנטלית".

 

המוזיקה של וולפה משייטת בין שני הקטבים ולעתים מטיילת אל גבולות הסכנה שבתהומות. ההרצאה שקדמה לקונצרט ושילוב היצירה המקורית ומעוררת ההשראה של בטהובן כרפרנס לצד הטקסט של טולסטוי, שקטעים ממנו קרא השחקן אלי גורנשטיין, הפכה את המפגש עם "סונטת קרויצר" לחוויה שלמה ומרתקת. "מה זה מוזיקה? מה היא עושה? ולמה היא עושה את מה שהיא עושה?", תוהה טולסטוי בנובלה. עקבות ההשפעות של היצירה הזו שנכתבה בעקבות בטהובן ניכרות גם הן ביצירתו של וולפה.

 

אתמול ננעלה במקביל התחרות לנגינת קונצ'רטו לכלי מיתר, בהשתתפות סטודנטים מצטיינים של קורס הקיץ הבינלאומי של האקדמיה למוזיקה ולמחול בירושלים. זוהי השנה הראשונה בה משתפים פעולה הפסטיבל בכפר בלום והאקדמיה הירושלמית, ועושה הרושם שמדובר בהצלחה רבתי.

 

בתחרות על שם אורה שירן התמודדו השנה 13 תלמידים מישראל ומחו"ל. באקדמיה מדגישים כי כל התלמידים הישראלים הם מוזיקאים מצטיינים וחלקם זוכי מלגת קרן שרת ומוזיקאים מצטיינים בצבא. צוות השופטים כלל את הצ'לן האיטלקי אורפאו מנדוצי, נגן הויולה רון אפרת מהתזמורת הפילהרמונית של רוטרדם והחלילן משה אפשטיין המשמש כפרופסור מן המניין בבית הספר הגבוה למוזיקה בהמבורג.

 

חבר השופטים בחר להעניק פרסים לשלושה זוכים: נגן הוויולה דניאל שוורץ, בן 20 מרמת גן; נגן הכינור שחר פואיי, בן 19 מתל אביב והכנרת ההולנדית ג'וליה ווידה, בת 20. הזוכים ישתתפו בקונצ'רטו עם התזמורת הקאמרית הישראלית, בניצוחה של קרין בן יוסף לצדו של הצ'לן גרי הופמן ב-1 באוגוסט בפסטיבל קול המוזיקה, בו יבוצעו מיצירותיהם של מוצרט, פרטוש, היידן.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
כפר בלום. שלל קונצרטים ופעילויות
צילום: אייל מרגולין
בשולי הפסטיבל. לא רק למיטיבי לכת
צילום: אייל מרגולין
לאתר ההטבות
מומלצים