שתף קטע נבחר

 

גוגל והנביא החשמלי / פרשנות

גוגל וה-CIA משקיעות במנוע חיפוש שמנבא את העתיד. האם זהו אנליסט אוטומטי שמסוגל להציץ אל המחר ומה האינטרס האמיתי של גוגל? ניצן סדן מנתח

בואו נדבר על העתיד. בתנ"ך, בקוראן ובברית החדשה מוזכרים אנשים שביכולתם לקרוא אותו - נביאים. בני תמותה שקיבלו מסר שמימי ופעלו לניתוב העם בהתאם. בוועדת הרכש של גוגל אין יותר מדי דתיים אדוקים כנראה – היות והחברה משקיעה בסטארט אפ מעניין שמפתח מוצר שלכאורה, מנבא את העתיד.

 

לפי דיווח של wired, חברת Recorded Future זוכה למימון מענקית האינטרנט ומסוכנות הביון המרכזית של ארצות הברית, ביחד עם משקיעים גדולים אחרים. הרי שלא בכל יום צצה חברה שמתיימרת לפתח מוצר שביכולתו לנבא את שעתיד לבוא.

 

זו לא מכונת זמן

לא, לא מדובר במכונית דלוריאן שנוסעת אל המחר וחוזרת עם תוצאות הבחירות של 2015, אלא בכלי פשוט בהרבה, ועם זאת – גאוני: מנוע חיפוש.

 

החברה מפתחת מנוע שכזה, אשר סורק מיליוני אתרים, בלוגים, חשבונות טוויטר ואיזכורים נוספים למקרה נתון (כמו נניח, השקת טלפון סלולרי חדש), שאת התפתחותו האפשרית (הצלחתו בשווקים) רוצים לגלות.

 

כל זה נמצא בגדר איסוף מידע היקפי – אשר עובר ניתוח באלגוריתם שביכולתו לזהות הקשרים בין האיזכורים, ולתת הערכה של המשך ההתפתחויות בנושא הנחקר. כבר היום ישנו כלי ארגוני שכזה – האנליסט.

 

הנביאים המודרניים

כיצד פועל אנליסט? איך יכול אדם לנבא את עלייתם ונפילתם של חברות, מוצרים ואישים? הכלים שעומדים לרשותו הם בסיסיים למדי: יש לו הנחות יסוד אקדמיות – מודלים נוקשים שמקורם בניתוח מספר גדול של אירועי עבר, מהם צמחה חוקיות שעומדת בבסיס המודל.

 

יש לו גישה למידע עדכני אשר נוגע לנושא הנחקר, ועשוי להשפיע עליו. ויש לו גם היגיון בריא אשר תופר את כל אלו יחד לכדי מקשה אחת – ממנה צומחת הערכה זהירה.

 

גם בישראל ישנם אנליסטים, הרבה יותר ממה שאתם מתארים לעצמכם. למעשה, רובם בני קצת יותר מעשרים שנה, ואפילו תואר אקדמי אין להם. עם זאת, לרשותם מאגרי המידע הגדולים ביותר בישראל – וגישה לטכנולוגיה הכי מתקדמת שניתן להשיג. אני מדבר על אלפי קציני וחיילי המודיעין של צה"ל.

 

קצין מודיעין יכול להתבונן בתצלום אוויר, בו פרטי תבליט (הרים, גבעות, נקיקים ועוד) ותכסית (צמחייה, מבנים, כבישים וכיו"ב), ולדעת בדיוק היכן תעבור דיביזייה סורית בת אלפי חיילים במקרה של מלחמה. זאת, משום שהוא יודע כיצד נוטה לפעול צבא האויב (מידע שמשתנה לעיתים רחוקות), וכיצד נראה תא השטח שמוביל מבסיס הפעולה ועד לגבול, מידע שלא משתנה כלל – אם יש בדרך הר, יקיף אותו האויב או מימין, או משמאל.

 

לאור הכלים האלה, יכול סגן משנה צעיר להציג את הערכתו. היא תעבור, בטבעיות, את אישורו של הקצין שמעליו, וזה יעביר אותה לאישורים נוספים וכן הלאה. אבל יש לנו כאן דוגמה לאנליזה, לניבוא העתיד.

 

כלי שרת

אז בעצם, לנבא את העתיד זה לא דבר כל כך מורכב – כשמדובר בגופים גדולים וכשהמשתנים בשטח מצומצמים. מאידך, בתחום הכלכלה נתונים ארגונים לשינויים מקיפים מאוד, שיכולים להתרחש חדשות לבקרים.

 

הכלי של Recorded Future יוכל לתת לאנליסט יותר מידע, אשר מקורו באנליסטים לא-פורמליים: בלוגרים וגולשים. בכך, י

היה בידו יותר מידע היקפי כשיבנה את הערכתו. זהו כלי שרת שיקל משמעותית על פעולת הניתוח וההערכה.

 
גוגל עצמה פיתחה כלי עזר המתבססים על חיפוש, ומסייעים לאנליסטים ולאחרים בקבלת תמונת מצב של המתרחש ברשת.

 

גוגל Insight For Search מאפשר לאסוף מידע אודות הנושא הנחקר בחתכי התעניינות כמו מיקום, מילות חיפוש, מועד - על ידי הצלבת שאילתא עם תוצאות חיפוש.

 

גם גוגל Trends מאפשר לאסוף מידע המסייע לניתוח ומסייע בסקרי שוק. אולם הכלי של Recorded Future משתמש ביותר מקורות, ועל כן מרכיב תמונה עשירה יותר של העתיד לבוא.

 

תיאורטית, ניתן לבנות אלגוריתם אשר ינתח גם את המודלים האקדמיים והמקורות של האנליסטים – דבר שאולי יוכל בעתיד להחליף את האנליסט, במידה מסויימת.

 

המקרה הסלולרי

בואו נבחן מקרה לדוגמה, שממחיש את פעולת הנביא האוטומטי: יצרנית סלולר מתכננת להשיק טלפון סלולרי חדש, חסכוני במיוחד בסוללה בשל רכיב אנרגיה קינטית המותקן בו, וממשק זיהוי תנועה מבוסס מצלמה, בדומה לאלו של קונסולות משחק.

 

היצרנית פונה לכלי של Recorded Future כדי להעריך את הצלחת מוצר הפלאים החדש.

 

הכלי ידע לומר מה מידת העניין של צרכנים ביכולות זיהוי תנועה, מה נכתב בבלוגים ובפורומים על החברה, האם באתרי טכנולוגיה מוזכרות תלונות של סוקרים על זמן סוללה קצר במוצרים מתחרים, ואפילו לדעת באילו מילים משתמשים אנשים כדי לתאר סמארטפון שהתלהבו ממנו כדי לסייע בתכנון קמפיין ההשקה.

 

הנתונים מהרשת יוצלבו עם כמות עצומה של נתונים ארגוניים - האם הועלו דיווחים על תקלות בדיקה שההנהלה התעלמה מהן (בדומה להתנהלות בתוך אפל, שהובילה לתקרית המביכה של אנטנת האייפון 4), מהן עלויות הייצור ופרטים הקשורים לספקי הרכיבים ועוד.

 

את המידע הזה יצליב מנוע החיפוש עם סקרי שוק, רשימות מצאי ותוכניות אסטרטגיות. יתכן שהתהליך - שצוות אנליסטים ישקוד עליו מספר שבועות - יארך רק מספר שניות.

 

מצד שני, אין אפשרות לדעת אם מטוס נוסעים יתרסק אל תוך המפעל שמייצר את המצלמות מזהות התנועה שבוע לפני תחילת הייצור. גם קצין המודיעין שהוזכר לעיל יכול לדעת דרך איזה ציר תנוע דיביזיה - אבל אינו יכול לדעת אם פלוגה בודדת תטעה בניווט - ותחשוף את מארבי כוחותינו בטרם עת.

 

כלי ניתוח והערכה מתייחסים אך ורק לפעולת גופים גדולים, בעלי דרכי פעולה ידועות.

הנקודה המרכזית היא, שכלי ההערכה צריך לדעת הרבה מאוד עליך, כדי לומר לך מה עשוי לקרות בעתיד. יתכן שזו הסיבה שהפרוייקט משך אליו חברה שמאוד חשוב לה לדעת עלינו כמה שיותר.

 

ספר לי הכל על עצמך, אומרת גוגל

גוגל, כידוע, ניזונה ממידע. המודל שלה הוא "הכל חינם, בואו קחו" – בעוד מידע אודות הרגלי הצריכה של המשתמשים מועבר למפרסמים. לא ברור עד כמה אפקטיבי המודל הזה, וכמה אנשים באמת קונים רק בגלל שראו באנר, אבל נכון לרגע זה, זו עדיין שיטה רווחית.

 

דמיינו לכם אדם שנכנס לטיפול אצל פסיכולוג בפעם הראשונה. המטפל יבקש ממנו לספר על עצמו הכל – ללא כל צנזורה או חסמים – כדי שיוכל לעזור לו להבין את עצמו טוב יותר, ולייעץ לו מה לעשות בעתיד. החיסיון הרפואי מבטיח שהמידע לא יצא את החדר.

 

הכלי של Recorded Future יאפשר לגוגל, אם תשלב אותו בשירותיה המקוונים לארגונים, להושיב כאלה בכל העולם על ספת הפסיכולוג, ולאסוף מידע אסטרטגי בעל ערך עצום. אם יעבור לצד שלישי, תוכל החברה להשפיע על ארגונים ברחבי העולם ולצבור כוח בל יתואר.

 

להערכתי, אם יעשה את כל מה שמבטיחים - הכלי של Recorded Future עשוי לחולל מהפיכה שקטה עבור אנליסטים, ועבור חברות גדולות. עדיין לא ברור באיזה שירות הוא ישולב, מי ישתמש בו (זולת סוכנויות מודיעין – שהרי ה-CIA לא מפזרת כסף סתם בשביל הכיף) ואיזה מחיר ישלם.

 

כל זה אולי נשמע כמו נבואת זעם פרנואידית, שכן מצד אחד, ארגונים לא ימהרו להסגיר מידע. אבל מצד שני, חישבו עד כמה תקסום לארגונים האפשרות להציץ אל העתיד, ומה יקריבו לשם כך. 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: Jupiter
מה שווה כדור הבדולח של גוגל?
צילום: Jupiter
מומלצים