שתף קטע נבחר

 

האם מותר לסרס כלבים?

שאלה:

 

ידוע לי שיש איסור לעקר כלבות - למה? והאם לסרס כלב זכר מותר? (אורי)

 

תשובה:

 

אורי שלום וברכה,

 

א. בתורה נאמר ביחס לקרבנות פסולים: "ומעוך וכתות ונתוק וכרות לא תקריבו לה' ובארצכם לא תעשו" (ויקרא כב, כד) והיינו, שבהמה מסורסת אסורה לקרבן.

 

מפסוק זה למדו חכמים, שגם פעולת הסירוס אסורה בכל סוגי בעלי חיים, בהמה חיה ועוף (תורת כהנים שם), וכן שאסור לסרס אדם. (תלמוד בבלי מסכת שבת קי ב)

 

כך הדבר גם ביחס לבעלי חיים שאינם טהורים, וכמובא בגמרא, ששאלו את בן זומא, האם מותר לסרס כלב, ותשובתו הייתה שהפסוק הנ"ל "ובארצכם לא תעשו", כולל את כל בעלי החיים, וגם כלבים. (תלמוד בבלי מסכת חגיגה יד, ב)

 

ב. אמנם, יש הבדל בדין זה בין זכר ובין נקבה; בגמרא מובא, שמותר לקחת תרופה מסוימת למחלת ירקון, אף על פי שהתרופה עלולה לגרום לעקרות. והסבירו שמדובר דווקא באישה, שאינה מצווה על מצות פריה ורביה, ולכן מותרת בלקיחת תרופה זו. (תלמוד בבלי מסכת שבת קיא א) וכך גם אמרו מפורש במדרש: "ר' יהודה אומר, אין הנקבות בסירוס". (תורת כהנים)

 

לפי זה, משמע לכאורה, שמותר לסרס אישה, אך הפוסקים הסבירו, שכוונת הגמרא היא, שאין לוקים ואין איסור לָאו על מעשה זה לאישה. אולם לעשות כן בפועל - אסור. כך היא לשון הרמב"ם: "אסור להפסיד איברי זרע בין באדם בין בבהמה חיה ועוף אחד טמאים ואחד טהורים בין בארץ ישראל בין בחוצה לארץ... והמסרס את הנקבה בין באדם בין בשאר מינים פטור" , והיינו - פטור אבל אסור. (הלכות איסורי ביאה טז)

 

ג. יש אפשרות להקל בנקבה, כאשר אין מאבדים את איברי הזרע, אלא לוקחים תרופה הגורמת לעקרות, ובמיוחד כאשר הדבר ניתן לצורך מחלה וכדומה. וכך היא לשון הרמב"ם שם: "המשקה עיקרין לאדם או לשאר מינים כדי לסרסו, הרי זה אסור ואין לוקין עליו, ואישה מותרת לשתות עיקרין כדי לסרסה עד שלא תלד". וכך גם נפסק בשולחן ערוך (אבן העזר יא יב)

 

מפרשי הרמב"ם והשולחן ערוך דנים בטעם ההיתר לנקבה לשתות כוס של עיקרין; יש מפרשים, שגם ביחס לאישה אין הבדל אם היא שותה או אחרים משקים אותה, וההיתר הוא לצורך רפואה או למנוע צער לידה. (ב"ח)

 

אחרים מסבירים, שכל האיסור הוא רק לגבי זכרים, בין אדם ובין בהמה, אבל לגבי נקבה האיסור הוא במעשה בידים, אולם כאשר האישה לוקחת תרופה, באופן שהסירוס נעשה ממילא - מותר אף לכתחילה.

 

נמצא, שלגבי נקבה יש דרכים מסוימות להקל; אולם לגבי זכר - האיסור חמור יותר, ואסור גם אם נעשה בצורה עקיפה (גרמא)

 

לסיכום: סירוס של בעלי חיים אסור.

 

קל הדבר יותר לגבי נקבות, בפרט אם הדבר נעשה באופן עקיף. גם בעיקור ישיר אין איסור לאו, אולם יש איסור מדרבנן.

 

כל טוב (משיב: הרב שמואל שפירא, רבה של כוכב יאיר)

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים