שיטת הניקוד עובדת? לא עבור פסולי רישיון
פעם אחר פעם מתריעים יועצים משפטיים ומבקרי מדינה: שיטת הניקוד הנוכחית אינה מורידה מהכביש עברייני תנועה מועדים, האמורים לאבד את רישיונם לתקופה ארוכה. הסיבה - ניסוח לקוי של תקנות תעבורה. כמו קודמיו, גם שר התחבורה הנוכחי אמר שיתקן, אבל בינתיים כלום לא השתנה
אולם למרות הבטחות השר לחברי ועדת ביקורת המדינה, ולמרות שגם קודמיו בתפקיד כבר עמדו על הליקויים והורו - בדיוק כמוהו - על תיקונם, לא תוקנה עד היום שיטת הניקוד. התוצאה: רישיונם של עברייני תנועה "סדרתיים" אינו נשלל, ומי שבכל זאת נפסל לנהיגה - יכול להמשיך לנהוג, מאחר שטובים הסיכויים שכלל לא קיבל הודעה על פסילת רישיונו.
"הוריתי להכין הצעות"
"נתקן את הליקויים בשיטה הקיימת קודם כול", הבטיח שר התחבורה כץ לחברי ועדת ביקורת המדינה ביוני 2009. "השיטה הקיימת פרוצה במספר דברים שעוד לא מתוקנים... הוריתי להכין הצעות למשרד המשפטים על מנת להתקין תקנות שיתקנו את השיטה הקיימת במספר דברים מרכזיים".
הליקוי החשוב ביותר אליו התייחס השר, נוגע לשלילת רישיונם של עברייני תנועה מועדים: על-פי שיטת הניקוד, נהג אשר צובר 72 נקודות או יותר בשתי תקופות עוקבות, יאלץ להפקיד את רישיונו לתקופה של תשעה חודשים. אלא שמשרד התחבורה אינו מיישם זאת, מכיוון שניסח באופן לקוי את התקנות.
בעיה עליה הצביע אגב היועץ המשפטי לממשלה כבר ב-2005, ואילו מבקר המדינה התריע על כך בדו"חות שפרסם ב-2006 וב-2009. "דווקא האמצעי המכוון למנוע נהיגה מנהגים שצברו מספר רב של נקודות, פסילת רישיון הנהיגה לתשעה חודשים, אינו ננקט", נזף המבקר במשרד התחבורה. "(ו)אף לא נשקל... הצורך הדחוף לתקן נקודתית את השיטה הקיימת, כך שבתנאים מסוימים יהיה אפשר לפסול רישיון של נהג לתשעה חודשים".
אך לא רק מבקר המדינה התריע על הבעיה: גם שרי התחבורה לשעבר מאיר שטרית ושאול מופז עמדו על הליקויים בשיטת הניקוד, והורו לפקידי המשרד לערוך את התיקונים הנדרשים, כך שאפשר יהיה לאכוף את החוק נגד עבריינים מועדים.
במשרד התחבורה אומרים היום (א') ל-ynet כי "נוסח של תיקונים מקיפים של שיטת הניקוד מצוי בשלבי הכנה סופיים, על-ידי היועצת המשפטית של משרד התחבורה ומשרד המשפטים. נוסח התיקונים יוגש לאישור ועדת הכלכלה של הכנסת במושב הקרוב".
"מתכוונים לטפל בלקונה"
על-פי נתונים שהציג משרד מבקר המדינה ב-2009, מתוך כ-82 אלף נהגים שרישיונם נפסל - רק כשליש הפקידו את רישיונם כנדרש על-פי חוק. בנוסף, בין 40% ו-50% מההודעות בדבר פסילה שנשלחו לנהגים, אינן מגיעות ליעדן. ובמלים פשוטות: עשרות אלפי נהגים ממשיכים לנהוג למרות שרישיונם נשלל - פשוט בגלל שלא קיבלו הודעה על פסילת הרישיון.אמנם יש מחלוקת בין משרד מבקר המדינה ומשרד התחבורה באשר למספר המדויק של נהגים שממשיכים לנהוג לאחר שרישיונם נפסל, אך אין ספק כי מדובר בתופעה רחבת-היקף. על-פי נתוני משרד התחבורה, מתוך כ-41 אלף נהגים שרישיונם נשלל על-ידי רשות הרישוי - רק 18% הפקידו את רישיונם.
כמו במקרה של שלילת רישיונם של עברייני תנועה מועדים, גם בעיית הנהיגה בזמן פסילה מוכרת היטב לכל הרשויות המעורבות. משרד המבקר התריע על הבעיה ב-2006 ו-2009, תוך שהוא נוזף במשרד התחבורה על העיכובים הרבים בתיקון הליקויים.
גם השר כץ מודע היטב לבעיה. מספר שבועות לאחר שנכנס לתפקיד שר התחבורה, אמר כץ לחברי ועדת ביקורת המדינה כי "חייבים להגיע למצב שמי שנשלל רישיונו מוודאים שהוא יודע. יש אנשים שלא יודעים... בתום לב הם נוסעים. לא מחכים לתפוס אותו רק בעת נהיגה, אלא הרישיון שלו מופקד... זאת לקונה (פרצה בחוק, ש.ה) שאנחנו מתכוונים לטפל בה".
בהתייחסם לפסילות הרישיון, אומרים היום במשרד התחבורה כי "המשרד גיבש הליך ל'מסירה מיוחדת' של הודעות על פסילת רשיון לנהגים שרשיונם נפסל על-ידי משרד התחבורה. ההליך אמור לקבל בקרוב את אישורם של הגורמים הרלוונטיים".
מלחמה אמיתית בתאונות?
הליקויים באכיפת החוק נגד עברייני תנועה מועדים ומי שנוהגים בזמן פסילה, חמורים ומטרידים במיוחד. כדברי מבקר המדינה בדו"ח מ-2009, "עברייני תנועה מועדים, שאינם מצייתים לחוקי התנועה ועוברים עבירות תעבורה רבות, מסכנים את שלום הציבור... אחת מהעבירות החמורות היא 'נהיגה בזמן פסילה', דהיינו המשך נהיגה אף שרישיון הנוהג נפסל בשל אי-ציות לחוקי התעבורה".היטיב לסכם את המצב המשנה למנכ"ל משרד המבקר, צבי ורטיקובסקי, שאמר לשר התחבורה בוועדת ביקורת המדינה כי "הגיע הזמן, שהממשלה תנהל מלחמה אמיתית בתאונות הדרכים".