הנסיעה בכביש 6 איטית? המשאיות יסעו בשוליים
השוליים הימניים בכביש האגרה המהיר במדינה, בין מחלף בן שמן לנחשונים, יהפכו לנתיב נסיעה זמני עבור משאיות כבדות. מומחי תחבורה מביעים ספק באשר לרמת הבטיחות, אלא שבדרך ארץ מרגיעים - מדובר בפתרון זמני בלבד, עד הרחבת הכביש
פתרון זמני מקורי ויעיל, או סכנה בטיחותית? חברת דרך ארץ, מפעילת כביש 6, החליטה להפוך בשעות הבוקר ואחר הצהריים את שול הבטיחות הימני בקטע הכביש בין מחלף נחשונים למחלף בן שמן, לנתיב נסיעה עבור משאיות. המטרה המוצהרת: "למנוע האטה בזרימת התנועה".
מומחי התחבורה חלוקים בדעתם: חלק טוען כי מדובר בפגיעה חמורה בבטיחות הנוסעים בכביש, כתוצאה מתכנון מקורי לקוי שלא התחשב בעומס התנועה העתידי. אחרים אינם רואים כל בעיה, ומזכירים כי גם בכבישים אחרים מקובלת נסיעת משאיות בשוליים. חברת דרך ארץ: "מדובר בפתרון זמני להקלה על עומס התנועה. בעוד כשנתיים יהיה נתיב שלישי".
- כביש 6: הנסיעה איטית מדי? אל תסעו
- כביש 6 - לא סלחן, לא בטוח
המהירות יורדת?
קטע הכביש בין מחלף נחשונים ומחלף בן שמן על כביש האגרה היחיד במדינה, הוא אחד הקטעים היותר-עמוסים בכביש 6. לא במקרה הוא גם אחד הקטעים המועדים לתאונות. רק בקטע כביש זה, שאורכו קילומטרים ספורים, נרשמו מתחילת השנה למעלה מ-10 תאונות דרכים עם נפגעים ברמות חומרה שונות, כולל הרוגה אחת. וכל זאת בכביש שאמור להיות הבטוח ביותר במדינה.
במקביל לעומס היחסי בכביש המהיר, מהירות הנסיעה הממוצעת בו גבוהה משמעותית מזו המקובלת בכבישים אחרים. לכך גם התרגלו נהגים העושים שימוש יומיומי בכביש 6. אלא שעם העליה במספר כלי הרכב העושים שימוש בכביש, גדלה גם הצפיפות המשפיעה על מהירות הנסיעה בו. בנוסף, לאחרונה מתבצעות לאורך הכביש עבודות הרחבה, שיפור ותחזוקה נרחבות, הגורמות לעומס תנועה גדול עוד יותר, ודוחקות את מהירות הנסיעה מטה.
הביקורת על החברה המפעילה את הכביש, חברת דרך ארץ, כמו-גם על הרשות הממונה מטעם המדינה, חברת חוצה ישראל, מוכרת היטב. נהגים העושים שימוש קבוע בכביש, מתלוננים כי לא רק שמהירות הנסיעה בו נמוכה יותר, וכי הם נתקלים בעומס תנועה מתסכל, עדכון הנהג בדבר מצב התנועה אינו אחיד, והתשלום עבור הנסיעה בו אינו הוגן. "גם על הפקק צריכים הנוהגים לשלם תעריף רגיל. אילו לפחות היו נותנים איזו הנחה תמורת הבלגן, אבל אפילו את זה הם לא עושים", אמר לאחרונה ל-ynet נהג מתוסכל.
הרשות הממונה וזכיינית הכביש הגיבו לטענות באומרן כי הן עושות הכל כדי למנוע את העיכובים, ומיידעות את הנהגים, היכולים בכל מקרה לבחור אם ברצונם לעשות שימוש בכביש או לא. אך מעבר להתייחסות הרשמית, גם שם מביטים בתסכול בפקקי תנועה מביכים לאורך הכביש המהיר בישראל - והיחיד הגובה כסף תמורת השימוש בו. בחברת חוצה ישראל מודעים היטב לעומס התנועה שיוצרות למשל משאיות כבדות, המאטות את הנהגים באופן משמעותי, בעיקר בשעות הלחץ בבוקר ואחר הצהריים. כמו-כן מכירים שם בכך שקטע הכביש האמור, מועד יותר לתאונות דרכים.
"בקטע הכביש הזה נרשם מספר רב של תאונות דרכים, חלקן הגדול תאונות של פגיעת פגוש קדמי באחורי הרכב שלפנים, כתוצאה מבלימת פתע", כך אומר מיכה איטח, מנהל התכנון של חברת דרך ארץ. הסיבה למרבית התאונות האלה, כך הוא אומר ל-ynet, היא נסיעתן האיטית של משאיות בקטע הדרך התלול יחסית. "תאונות קורות בקטע הזה גם כתוצאה מניסיונות עקיפה לא מוצלחים של משאית איטית", הוא מוסיף. הפתרון הנבחר כדי להתמודד עם הבעיה, כך איטח, היה לנצל גם את שוליו הימנים של הכביש, בשני הכיוונים, לצורך נסיעת כלי רכב איטיים יותר
סכנה מיידית, או פתרון זמני?
"...על מנת לאפשר זרימה מהירה ובטיחותית של התנועה ולמנוע עקיפות מסוכנות, פנתה חברת דרך ארץ למשטרת ישראל בבקשה להמיר את השול הימני לנתיב נסיעה עבור כלי רכב כבדים. לאחר קבלת האישור מהמשטרה, הוכשר לאחרונה השול הימני כנתיב ייעודי עבורם. לאורכו של הקטע הוצב שילוט יעודי, שיופעל בשעות העומס על מנת לעדכן את הנוהגים בכלי הרכב הכבדים מתי לעשות שימוש בנתיב נסיעה זה", כך מדווחת היום חברת דרך ארץ, ומוסיפה כי תוך כשנתיים יורחב הכביש בכל מקרה לשלושה נתיבים, והבעיה תיעלם.
שעות "פתיחת" השוליים לנסיעת רכב איטי הוגדרו על-ידי דרך ארץ כ-06:30-09:00, ו-15:30-19:30. איטח הוסיף והסביר ל-ynet כי כדי למנוע בעיות בקטע הדרך, הוצבו בו שתי מצלמות מעקב נוספות בכל כיוון, וכי ניידות שירות של החברה אמורות לפטרל בו בקצב מוגבר. דרך ארץ מציבה לכל כיוון שישה שלטים המורים על השינוי - שניים מקדימים המזהירים על כניסה לנתיב, במרחק של 500 ו-250 מטר מתחילת הנתיב החדש. בתחילתו יוצב שלט נוסף, אחד ימוקם במרכז, נוסף יתריע על סיומו ובסופו ימוקם שלט אחרון, המזהיר כי הנתיב הסתיים.
בדרך ארץ מסבירים היום כי שינוי יעוד חלק הכביש נעשה בתיאום מלא עם משטרת התנועה. ל-ynet נודע כי החברה פנתה גם למשרד התחבורה ולרשות הלאומית לבטיחות בדרכים, להם מוכר השינוי. אלכס לנגר, המשנה למנכ"ל והמפקח על התעבורה הארצי במשרד התחבורה, לא הביע התנגדות לכך. גם ד"ר דן לינק, ראש מנהל תשתית ותנועה ברשות לאומית לבטיחות בדרכים, אינו מוצא בכך בעיה. שני הבכירים טוענים כי בכל העולם משתמשים בפתרונות דומים, ללא כל בעיה.
אלא שאת ד"ר משה בקר, ממומחי הבטיחות בתחבורה הבולטים בישראל, כל זה אינו משכנע. "למשטרת ישראל אין כל תוף לאפשר את ביטול השול והפיכתו לנתיב נסיעה", הוא אומר ל-ynet. "מבחינה בטיחותית", הוא מוסיף, "דרך מהירה כמו כביש 6 מחייבת שוליים ברוחב שלושה מטרים בכל צד". בקר מסביר כי שוליים אלה, בעת שישמשו כנתיב נסיעה, מאבדים מעשית את תפקידם המקורי.
לדבריו, שינוי ייעוד השול הימני גם בקטע דרך קצר, הוא דוגמה מאלפת לקוצר הראיה של המדינה בכל הנוגע לפרויקט כביש האגרה. "אילו היו מתכננים את הכביש כראוי, לא צריך היה לבצע שינויים בעייתיים כאלה. אלא שמדובר בכסף, הרבה כסף, וסלילת נתיב נוסף כעת, היא אמצעי מצוין לרווח נוסף", הוא אומר.