בנק ישראל עושה "unlike" לפייסבוק
הבנק המרכזי הורה לבנקים לצמצם את הסיכון הנובע משימוש ברשתות חברתיות. המפקח חזקיהו: "השימוש ברשתות כמו פייסבוק וטוויטר טומן בחובו סיכונים תפעוליים, משפטיים, רגולטוריים וכן סיכון מוניטין"
בנק ישראל לא אוהב את הטרנד הטכנולוגי שהשתלט לאחרונה על הבנקים. "בצד היתרונות של הרשתות החברתיות באינטרנט, השימוש בהן טומן בחובו סיכונים פוטנציאליים לבנקים וללקוחותיהם – לרבות סיכונים תפעוליים, משפטיים, רגולטוריים וסיכוני מוניטין. על הבנקים לפעול לצמצום הסיכונים האלה"; כך כתב המפקח על הבנקים רוני חזקיהו בחוזר ששלח בשבוע שעבר למנכ"לי הבנקים וחברות כרטיסי האשראי.
בשנים האחרונות גובר השימוש ברשתות חברתיות באינטרנט כמו פייסבוק, טוויטר, בלוגים ופורומים. הרשתות החברתיות עשויות לשמש את הבנקים ולקוחותיהם לשימושים כמו מסירת הודעות שיווקיות, תקשורת אקטיבית לטיפול בתלונות ופניות לקוחות, מתן מידע כללי ונתיב לביצוע פעולות בחשבון הלקוח.
בבנק ישראל מציינים ארבעה סוגי סיכונים פוטנציאליים שנובעים מהשימוש ברשתות חברתיות: גניבת זיהוי לקוח ופגיעה במערך הזיהוי של התאגיד הבנקאי; הגברת תפוצתו של מידע מטעה או עוין על ידי עובד או לקוח שמעוניין לפגוע בבנק; ליקויים באבטחת מידע ברשתות החברתיות – כולל ההיחשפות לווירוסים ול"סוסים טרויאנים" למיניהם; ופערים בשליטה ובקרה, מאחר שמרבית הכלים המשמשים את הרשתות החברתיות אינם בשליטתו של הבנק.
חזקיהו הורה למנכ"לי התאגידים הבנקאיים לבצע הערכה של הסיכונים הנגזרים משימוש ברשתות חברתיות על ידי הבנק, עובדיו, לקוחותיו וכן על ידי הציבור הרחב. "על פי תוצאות הערכת הסיכונים", כותב חזקיהו, "יש לקבוע מדיניות בדבר השימושים ברשתות חברתיות, לרבות סוגי המידע, סוגי הרשתות החברתיות המותרים והגורמים בתאגיד הבנקאי האחראים לפרסום ברשתות החברתיות ותהליכי עבודה ומנגנוני בקרה - ולעגן זאת בנהלים".
בנק ישראל הורה עוד לבנקים לקחת בחשבון שימושים פרטיים אפשריים של עובדיהם ולקוחותיהם ברשתות חברתיות ואת השלכותיהם על מערך האבטחה והבקרה של הבנק; להטמיע אמצעי בקרה לווידוא קיום המדיניות והנהלים ולהכין מערך תגובה למקרה של התממשות הסיכונים; ולעקוב באופן שוטף אחרי מגמות, שימושים, סיכונים ושינויים ברשתות החברתיות במטרה לעדכן, לפי הצורך, את המדיניות, הנהלים ואופן הטיפול בנושא.
הבנק המתקדם ביותר בישראל בשימוש ברשתות חברתיות הוא לאומי, כחלק מתוכנית "לאומי דיגיטל". לאומי מפעיל בלוג שבו מפרסמים בכירי הבנק פוסטים ובנוסף הבנק "מצייץ" בטוויטר ומפעיל עמוד בית בפייסבוק.