הפתרון להפתעות עם מובילי הדירה: חוזה חתום
דרישות של הרגע האחרון מהמובילים, שתובעים 30% יותר מהמחיר שסוכם, אינן גזירת גורל. אם תדרשו ביקור מקדים, תבקשו הסכם מפורט כולל מע"מ וטיפים ותצטיידו בביטוח מתאים, תגיעו לדירה החדשה בלי נזק לרכוש - ולכיס
דפי הזמינה הובלה ל-1 באוגוסט, סגרה עם המוביל על 2,000 שקל, "סופי סופי, כולל הכל", ובבוקר המיוחל עמדה נרגשת בין כל הארגזים וחיכתה להגעתו. כשאלי הגיע, דפי ניסתה להחליף איתו מילה, להציע קפה או תה, אבל אלי ושלושת עובדיו הזריזים סירבו לנוח והחלו מייד במלאכת הפינוי, אז דפי המתינה בסבלנות שיסיימו.
כשכל תכולת הבית כבר הייתה במשאית, אלי פנה לדפי לראשונה ואמר לה: "את יודעת שזה לא מה שסיכמנו". דפי ניסתה להבין על מה הוא מדבר, אז אלי הסביר לה שיש יותר מ-20 ארגזים, מה שמוסיף עוד 500 שקל לתשלום. חוץ מזה, טען אלי, היינו צריכים לפרק את ארון הבגדים, שזה עוד 400 שקל, ולידיעתך, הוסיף, קומה שנייה על עמודים זה נחשב קומה שלישית: אז בקיצור, הגענו ל- 3,300 שקל לפני טיפים.
"טיפים?", מלמלה דפי בהלם מוחלט, ואלי השיב ברוגז: "בטח טיפים, אלא מה חשבת, שכל החבר'ה פה באו בחינם? 100 שקל למוביל, ואני עצמי לא אקח ממך טיפ, ככה שתהיי מרוצה. איך אני איתך?".
חום יולי-אוגוסט
חודשי יולי-אוגוסט הם עונת הנדידה שלנו: הסטודנטים סיימו ללמוד, ההורים שבינינו מאפשרים לילדיהם לסיים את שנת הלימודים לפני שיעברו למסגרת החדשה ומקומות העבודה חצי ריקים גם ככה. ובין כל ההוצאות הנלוות למעבר דירה, לכל נושא ההובלה איננו נוטים לייחס חשיבות רבה: הסכום נראה בדרך כלל זניח יחסית, והם בסך הכל מכניסים למשאית את החפצים ופורקים אותם בבית החדש - לא? אז זהו - שלא. מאחר ואף אחד מאיתנו לא היה רוצה לעמוד במקומה של דפי, בואו נלמד מה צריך לסכם עם המוביל מראש, ואיך:
הכל בכתב
"נסתדר כבר", "אל תדאגי", ו-"זה אמור לצאת 2,000 שקל בערך", אלה לא משפטים שאתם מוכנים לחיות איתם בשלום.
קבלו מראש הצעת מחיר מפורטת וסופית, ושמרו את העותק החתום אצלכם. בהזמנה הסופית, או בחוזה שתערכו מול המוביל, יש לפרט את הנושאים הבאים:
"לא כולל שירות"
כל חפציה של דפי על המשאית, כולל מברשת השיניים, ואין לה איפה לישון הלילה כי היא צריכה לפנות את הדירה. לפיכך, זו לא ממש אופציה מבחינתה לריב עם אלי, או להורות לו להחזיר את החפצים למעלה. אם היה בין הצדדים מסמך בכתב, לא הייתה לאלי אפשרות לבצע מהלך סחיטה שכזה ברגע האמת, ולכן דרשו תמיד שבהזמנה יצויין הסכום הסופי שישולם למוביל ולכל הצוות, כולל הכל. ודאו שמצויין הסכום לתשלום כולל מע"מ.
סיכמתם שהסכום כולל אריזה? ציינו זאת. יש לכם רהיטים שחייבים פירוק והרכבה מחדש ("נגרות")? יידעו את המוביל מראש, וציינו בהזמנה שהמחיר כולל פירוק הארון והרכבתו.
בעניין הטיפים: דפי שלנו, חסרת הניסיון, דמיינה את הרגע בו היא מתיישבת על ארגז בדירתה החדשה, מחלקת לכולם קפה שחור ועשרה שקלים, וכולם מודים זה לזה הדדית. דפי לא שיערה בנפשה שעליה לשריין עוד 300 שקל לצורך טיפים בלבד(!). חובה לדון בעניין מראש מול בעל חברת ההובלה, ולבקש לציין בהזמנה שהסכום כולל תשלום טיפים לעובדים.
במידה ואין הסכמה בעניין, או שאתם מעדיפים לשלם ישירות לכיס הסבלים, ציינו את סכום ההובלה שישולם לחברה ללא טיפים, פלוס מספר העובדים שיגיעו להובלה והסכום שאתם מתחייבים לשלם לכל עובד כ"טיפ".
מה כוללת ההובלה
הקפידו לצרף להזמנה פירוט מירבי של כלל הציוד המועבר. בעניין זה קחו בחשבון שאתם לא בדייט עם המוביל, ואין שום צורך לייפות את המציאות, ולספר שאתם "רק קצת מלאים". אנשים נוטים לצייר למוביל תמונה ורודה בטלפון, ואז כשהוא מגיע, הוא מבין שנדרשות לו עוד שעתיים עבודה, במקרה הטוב, או שהמשאית שלו לא מספיקה לכל הציוד, במקרה הגרוע.
בין תכולות של שתי דירות יכולים להיות הבדלים תהומיים: לאחד יש ארון, ספה, ומקרר-מיני, ולשני יש שתי פינות ישיבה, 5 ארונות בגדים ו-4 חדרי שינה. לכן אל תגידו למוביל לעולם שיש לכם "דירה סטנדרטית". בקשו ממנו שיגיע לדירתכם הרבה לפני יום ההובלה, ושיבחן את הנתונים בעצמו.
במהלך הביקור העלו את הרשימה-המפורטת-מאוד על הכתב, כולל גודל מקרר, מספר הדלתות של הארון והמקרר, ומספר ארגזים משוער (תמיד תעגלו למעלה). כן ציינו קומה, כולל עמודים או לא, מעלית, רוחב הדלת, והגישה מהחנייה. בקשו שיחתום על כל הפרטים והשאירו אצלכם עותק.
טיפ: חלקו את החדרים בבית למספרים: 3,2,1 והלאה. כשאתם אורזים רשמו על כל ארגז מספר (למשל – חדר שינה הורים "1"). תנו למוביל רשימה מסודרת, בבית החדש תלו על הדלתות מספרים, וכך המובילים יוכלו לפרוק את הארגזים ישירות בחדר הנכון.
תאריך הובלה
ציינו בהזמנה תאריך קלנדרי, יום בשבוע ושעת הובלה מדוייקת (מומלץ לבקש הובלת בוקר). הסבירו למוביל שאינכם יכולים להתעכב אפילו לילה בדירה הישנה, ולכן אתם מבקשים לקבוע פיצוי מוסכם, שישולם לכם במידה וההובלה לא תתקיים במועד. ניתן לדרוש 50% ממחיר ההובלה שסוכם כפיצוי בגין "הברזה".
עצם העלאת הדרישה תחזק את המחויבות של המוביל אליכם (יחשוש להבריז ברגע האחרון לטובת הובלה אחרת). מבחינה משפטית יהיה לכם קל יותר לתבוע בבית משפט סכום ששני הצדדים הסכימו עליו מראש, ובכתב, כמשקף את סכום הנזק שנגרם לכם.
קחו בחשבון שגם לכם יש אחריות. המוביל מסתמך עליכם, מעמיד עובדים וסוגר לעצמו יום ביומן, ולכן, אפילו אם מצאתם 3 ימים לפני המועד מוביל זול יותר, לא מומלץ לבטל את ההובלה שכבר הוזמנה: מלבד חוסר הנעימות, אתם עלולים גם לשלם ביוקר (בדקו בהזמנה אם התחייבתם לשלם 50% בביטול).
ביטוח התכולה שלכם
כל החפצים שיש לדפי בעולם נמצאים על המשאית. ומה אם המשאית תהיה מעורבת בתאונה חלילה? או שחפצים יעופו ממנה בסיבוב? או שסתם יישברו ויישרטו במהלך ההובלה? אם דפי תרצה לקבל פיצוי הוגן, יהיה לה קשה מאוד לעמוד לבד מול המוביל.
ראשית, נזקים רבים מתגלים רק אחרי שהמוביל פרק ועזב, ולא תמיד קל לאתר אותו. שנית, גם במקרים טובים בהם "יש עם מי לדבר", ואפילו והמוביל נתן אחריות בכתב והודה בטעותו, עדיין לא תמיד תהיה לו אפשרות ריאלית לשלם את הנזקים שלכם, במיוחד כשעסקינן ברכוש יקר ובמוביל פרטי, שאין חברה מבוססת מאחוריו.
לכן ועל מנת שתוכלו להעביר את חפציכם בראש שקט, דרשו תמיד לראות בעיניים ביטוח תכולה של העברת דירה, בתוקף, שחל על ההעברה שלכם. במקרה זה החפצים מבוטחים, וחברת הביטוח אמורה לשאת בנזקיכם. שימו לב שעליכם לבקש ביטוח תכולה, ולא ביטוח משאית רגיל שאין לו שום קשר לעניין.
נקודה מעניינת נוספת שיש לבדוק היא תשלום ההשתתפות העצמית לחברת הביטוח. כשבעלת בית תבעה את חברת ההובלות, לאחר שחפציה ניזוקו, היא גילתה שביטוח בתוקף זה לא מספיק. השופט קבע שהיא הייתה צריכה לקרוא את ההסכם, בו צויין מפורשות שהלקוח משלם השתתפות עצמית בסך של 400 דולר.
ולכן, ולמרות שהתקבלה התביעה בסך 1,800 שקל, נוכו מסך זה 400 דולר, והתובעת קיבלה 215 שקל בלבד כפיצוי על כל נזקיה הרבים. לכן, דרשו לציין שחברת ההובלות היא שתשלם את ההשתתפות העצמית.
קראו היטב את סעיפי הביטוח:
לעיתים ניתן לגלות שם הפתעות. למשל: "הביטוח אינו כולל ביטוח על דברי זכוכית או שיש כגון: מראות ומנורות". ולסיום, קחו בחשבון שגם במקרה שיש ביטוח כולל, והכל תקין, בדרך כלל לא נקבל את הערך הריאלי של מה שאיבדנו. במקרים אחרים, לחפצים שלנו יש ערך רגשי, שאינו ניתן לכימות כספי, כגון אלבומי תמונות ישנים, מראה שבירה שהגיעה מסבתא וכולי. פריטים אלו מומלץ להעביר באופן עצמאי.
עצות כלליות
המלצות המלצות המלצות. זה הדבר היחיד שיבטיח אתכם שלא נפלתם על "חאפר", כזה שיבריז, שיזיק לרכוש או שישמור לעצמו "מזכרות". בכל מקרה תמיד חפשו ברשת מידע אודות המוביל, לטוב ולרע. אם למוביל שמצאתם יש רק טלפון נייד - דרשו לקבל גם שם חברה, טלפון קווי וכתובת, אליהם תוכלו לחזור במקרי נזק.
אם תקפידו על כל הכללים דלעיל, הסיכוי ליפול הוא נמוך. ומאחר ובאוגוסט לא פשוט בכלל לסחוב מקררים, אל תשכחו את העובדים עצמם. מים קרים, כיבוד קל ומילה טובה, יהפכו את היום הזה לנעים יותר.
דריה כנף היא עורכת דין בתחום המסחרי והחוזים . יובהר כי האמור במדור אינו מהווה ייעוץ משפטי פרטני ומקצועי, לא נועד להחליפו, ואינו מהווה המלצה לנקיטת הליכים או להימנעות מהם, באשר כל מקרה ונסיבותיו. ייתכן שבמידע חלו השמטות ו/או טעויות. כל המסתמך על המידע בכל דרך שהיא עושה זאת על אחריותו בלבד.
למאגר פסקי-הדין המלא -www.lawdata.co.il
למאגר פסקי הדין ודיני העבודה המלא - www.koloved.net