קימקו דאונטאון 200 - בשבחי הבינוניות
האח השלישי והצעיר במשפחת הדאונטאון של קימקו מציע מנוע מבטיח, ויתרון על המתחרים בזכות יחס נאה של תמורה למחיר. טל שביט רכב, והתרשם
ב-2009 השיקה קימקו משפחת קטנועי-מנהלים בשם "דאונטאון", שהתאפיינו בממדים (גדולים) ומכלולים זהים, ומנועי הזרקת-דלק חדשים ומתקדמים. בשלב ראשון הגיעו אלינו קטנועי 125 ו-300 סמ"ק, כאשר ה-300 התבלט בביצועי מנוע יוצאי דופן: 33 כ"ס של הספק מוצהר, כמעט זהה לקטנועי 400 סמ"ק, וגבוה בכ-50% ממנועי 250 סמ"ק. הביצועים - לפחות בכל הקשור ליכולת זינוק מהמקום - אכן היו חריגים.
עכשיו מגיע אלינו אח שלישי במשפחה, בנפח 200 סמ"ק. ובדומה לאחיו הגדול יותר, אף הוא קורא תיגר על קטנועי 250 הנפוצים, בעזרת מתכון דומה: מנוע מתקדם עם הספק גבוה (20.4 כ"ס), בקרבת קטנועי 250 סמ"ק, יחד עם תג-מחיר נמוך יחסית. על הנייר זה בהחלט נשמע מפתה.
השורה התחתונה
ה-200 החדש הוא הדאונטאון המועדף עלינו: הוא נעים לשימוש (גם מאחיו הגדול), זול ממנו באופן ניכר, זול יותר לשימוש תודות לביטוח חובה זול יותר, ומספיק מהיר כדי לשייט בנינוחות גם מחוץ לעיר. מעט מאכזב היה לגלות כי למרות הנתונים על הנייר, הוא אינו מהיר כמו קטנועי 250.
מלבד זאת הוא חולק יתרונות עם שאר המשפחה: הופעה מרשימה, בלמים מצוינים, תחושת איכות גבוהה ונפח אחסון נדיב. אלא שגם חסרונות הוא חולק איתם, בעיקר מתלים קשיחים ומושב נוקשה הפוגמים מאד בנוחות הנסיעה בכביש משובש - נקודת תורפה בולטת ההופכת אותו ללא כדאי במקרה ואתם רגישים בסעיף זה. במידה ולא, הוא עשוי בהחלט להוות אלטרנטיבה מעניינת לקטנועי 250 מסורתיים.
חסר לכם פירוט? אחרי הטבלה תמצאו כזה בשפע
דגם | קימקו דאונטאון 200 |
מנוע | 200 סמ"ק, חד-צילינדר, קירור מים, הזרקה |
הספק מרבי | 20.4 כ"ס |
מיכל דלק | 12.5 ליטרים |
טווח נסיעה (תיאורטי) | 372 ק"מ |
משקל | 166 ק"ג |
מחיר | 23,800 שקל |
אחריות | שנתיים, 24 אלף ק"מ |
עלות טיפולים (24 אלף ק"מ) | 4,900 שקל |
מנוע, ביצועים: המנוע חלק, שקט ונעים מאד לשימוש, עם ביצועים כמעט זהים לקטנוע 250 סמ"ק. תמסורת הוואריאטור משלימה אותו היטב, עם פעולה חלקה וצפויה המקלה על תנועה איטית. המהירות המרבית נמוכה בכמעט 10 קמ"ש מקטנועי 250, ונוסע נוסף מאחור יאמץ את המנוע וידגיש את חסרון הביצועים. צריכת הדלק טובה במעט מהממוצע, אם כי המבחן הפעם נערך בתנאים רגועים יחסית.
מהירות מרבית מעשית (זקוף): 119 קמ"ש
זיוף מד מהירות: 4%+
צריכת דלק ממוצעת: 29.8 ק"מ לליטר
טווח רכיבה (מיכל מלא לריק): 372 ק"מ
קוטר סיבוב (בין מדרכות): 5.20 מטר
טיפוס מדרכה (עד מגע גחון): 18.5 ס"מ
תנועה עירונית: ממדיו הגדולים - בעיקר הרוחב - עלולים להפריע מעט בתנועה צפופה, וקוטר הסיבוב אינו מצטיין. לכן נדרשת הסתגלות ותכנון מוקדם כדי לפלח תנועה ביעילות. כאמור, פעולת המנוע-ואריאטור המצוינת, תורמת לתחושת הביטחון וליציבות בתנועה איטית. אלא שהמתלים הנוקשים והמושב הקשה – עם תנוחת ישיבה מצוינת - מהווים מטרד ברחובות עיר משובשים.
מחוץ לעיר: במהירות עולה מסייעים המתלים הנוקשים, וההיגוי המדויק והצפוי נוסך בטחון רב. בכביש שאינו סלול היטב, עלול רוכב הדאונטאון להעדיף קטנועים נוחים יותר. מיגון הרוח סביר, אך הקטנוע אינו שקט במיוחד, ויש רעשי-רוח בקסדה.
נוחות. מלבד המתלים בהם עסקנו בהרחבה, ה-200 מציע תנוחת רכיבה מרווחת עם שפע מקום לברכיים.
חבל רק שהמדרסים בהם מצויד הקטנוע, מתחילים במדרגה גבוהה שהופכת אותם לבלתי-שימושיים עבור גבוהים מהממוצע. יתכן כי לרוכבים נמוכים יותר לא תהיה בעיה, אך הם עשויים לסבול ממושב גבוה יחסית ורחב למדי, המקשה על הורדת רגל לקרקע לנמוכי קומה. המושב האחורי מרווח ונוח מאד, אבל לרגלי הנוסע יש מדרסים לא נוחים לשימוש, וגוף הקטנוע הרחב מפריע לרגליים.
בלמים: כמעט-מצוין. חזקים, לינאריים, נוחים מאד לשימוש בזכות מנופים ניתנים לכיוון. מדוע רק כמעט? כי היינו מעדיפים יותר עוצמה בבלם הקדמי, ומעט פחות באחורי הננעל בקלות יתרה בעת בלימות חזקות.
שימושיות: המושב מתרומם על זרוע פנאומטית וחושף תא גדול המציע מקום לשתי קסדות שלמות, כולל אחת גדולה מהממוצע שעושה בדרך כלל צרות. יש גם תא נפתח, עמוק למדי, בחיפוי הקדמי מתחת לצד שמאל של הכידון, ומיתלה שקיות שימושי. מיכל הדלק מכיל 12.5 ליטרים (ורובם אכן ניתנים לניצול), אך כאשר מורה מחוון הדלק האנלוגי על צג ה-LCD המרכזי כי יש עוד יותר מחצי מיכל, בפועל מדובר בשלושה ליטרים בלבד, עד תחילת איתות האזהרה על צורך בתדלוק.
מחיר, אחריות, אחזקה: הדאונטאון 200 עולה "על הכביש" 23,800 שקל - 1,000-8,000 שקל פחות מקטנועי 250 מודרניים. הוסיפו לכך עלויות ביטוח וחסכנות יחסית בדלק, ותקבלו תמורה טובה לכסף. קימקו מעניקה אחריות לשנתיים או 24,000 ק"מ. מרווח טיפולים של 5,000 ק"מ מהווה יתרון, אך עלות הטיפולים ממוצעת - 4,900 שקל ל-25 אלף ק"מ.