מדריך: איך לצלם מופעים?
החל מהופעת המחול של הילדה ועד למופעי רוק בפארק הירקון - איך לפצח את האגוז הקשה של צילום מופעים? גיא פריבס, צלם מקצועי ומדריך צילום - נותן שורה של עצות לצילום מוצלח של מופעים
זאת לא המצלמה שחשובה אלא האדם שמאחוריה. צילום הופעות הוא מאתגר, שכן בצילום הופעות אין לנו שליטה על אף פרמטר בתמונה. אנחנו לא מסוגלים לביים את האובייקט המצולם, אנחנו לא שולטים בתאורה - שלרוב משתנה ללא הרף, ואין לנו גישה לכל זווית שהיינו רוצים לצלם ממנה.
נשמע משימה בלתי אפשרית? צילום הופעות הוא אמנם לא קל, אבל הוא גם הרבה פחות קשה ממה שרוב האנשים היו עשויים לחשוב, ואני מאמין שבסוף המדריך הזה, אתם תופתעו לגלות שזה יותר קל ממה שנדמה.
K's Choice (צילומים: גיא פריבס)
ציוד
הפתגם מלמעלה אולי נכון, אבל צילום הופעות הוא אחד התחומים שאיכות הציוד שלנו כן משפיעה.
ככלל, נעדיף בהופעות להשתמש בעדשות עם צמצם פתוח (2.8, 1.8, 1.4) ובמצלמות שמאפשרות לנו צילום ב-ISO גבוה יחסית בלי רעשים. בהופעות דינמיות, כמו מופעי מחול,
לרוב נצטרך מהירויות תריס גבוהות יחסית על מנת להקפיא תנועה של מתופף משתולל או סולן שקופץ. ברגעים כאלו תודו על כך שיש בידיכם מצלמה בעלת יכולת.
אבל אל תתאכזבו גם אם הציוד שלכם לא מושלם. מרבית התמונות שלי בהופעות צולמו עם Canon 350D שמבחינת רמות החשיפה, ה-ISO שהיא מאפשרת, היא ממש לא טובה יחסית למצלמות אחרות כיום, וגם היא חסרת עדשת זום מהירה.
צלמו ב-ISO גבוה, גם אם התמונה רועשת. עדיף לצלם לדעתי תמונה קצת רועשת, ולהפחית את הרעשים אחר כך בתוכנת עריכה או אפילו להישאר עם תמונה גרעינית - מאשר תמונה באיכות טובה מבחינת רעשים וגרעיניות אבל מטושטשת, בגלל שנאלצתם לפצות על ה-ISO הנמוך בזמן חשיפה ארוך מדי.
קומפוזיציה
אסור לשכוח להתייחס גם לקומפוזיציה (בניית התמונה) שלנו. לעיתים תמונה צפופה שרואים בה רק חלק מהגיטרה תתאים, ולפעמים תרצו תמונה רחבה שתתפוס את כל הלהקה יחדיו. הכל תלוי בטעם האמנותי שלכם ובאילוצי הציוד.
The Carsitters
להשתמש בפלאש?
בטוח שכולכם מכירים את הסיטואציה הבאה: אתם בהופעה, כמה עשרות מטרים מהבמה, ומסביבכם מלא פלאשים של מצלמות מאנשים שמנסים לצלם את ההופעה.
צר לי לשחוט פרה קדושה אבל לפלאש שלכם אין שום השפעה על התאורה שמאירה את האמן המופיע.. במקרה הטוב הפלאש לא ישפיע, ובמקרה הרע הוא יאיר את עשן הסיגריות מסביבכם או את הקרחת של מי שנמצא לפניכם.
בעיה נוספת היא שאנחנו מצלמים עם המצלמה על מצב אוטומטי, המצלמה לא יודעת שמה שמעניין אותנו נמצא רחוק כל כך. המצלמה תחליט להכניס פחות אור - וככה נקבל במה חשוכה.
לכן, אם אתם רחוקים מהבמה - כבו את הההפעלה האוטומטית של המבזק (בדרך כלל סימן של ברק, עם תמרור של קו חוצה מעליו).
K’s Choice
אם אתם קרובים לבמה ותצלמו עם פלאש, האמן אמנם יהיה מואר - אבל כל הרקע יהיה חשוך ובכך תאבדו את כל האווירה. מה הפתרון? הגדירו במצלמה חשיפה יותר איטית, כך תקבלו את התאורה הסביבתית שתעביר את האווירה שהייתה במקום, ואילו הפלאש יאיר את האמן ויקפיא את התנועה שלו. כך, למרות החשיפה האיטית יחסית,
האובייקט שלכם לא יהיה מרוח.
במצלמות כיס ישנה אופציה של צילום פורטרט בלילה שבוחרת לבד נתונים דומים. מומלץ לקרוא את חוברת ההוראות של המצלמה כדי להבין מה המשמעות של כל אופציה.
העשן יכול להיות חבר טוב שלנו או אויב כאשר אנו מצלמים עם פלאש. אם העשן הוא לפני האמן - אז האור יאיר את העשן ולא את הבמה. במצבים כאלו נימנע מצילום עם פלאש. לעומת זאת עשן מאחורי המצולם מוסיף לתמונה.
בעבודה עם פלאש חיצוני בהופעות ההתייחסות לעשן ולחשיפה הארוכה תקפות. היתרון הוא שניתן "להקפיץ" את הפלאש ולהימנע מהבזק ישיר אשר ישטיח את פני המצולם שלנו ועלול לגרום לעיניים אדומות. אם אין לנו תקרה נמוכה מספיק, כמו שיקרה לרוב בהופעות, ניתן להקפיץ את הפלאש באמצעות כרטיס לבן.
אופציה נוספת אך מסורבלת יותר במקומות אשר יש לכם גישה לבמה - הינה לשים מראש פלאשים על הבמה אשר יופעלו מרחוק באמצעות משדרים וכך יתנו לנו תמונות פחות שגרתיות.
לחכות לספוט
כאשר חשוך מדי, כשאנו רחוקים מהבמה ולא יכולים להשתמש בפלאש נמתין עד אשר הספוט, אותו פנס צר, ממוקד וחזק תאורה, יאיר על האמן. תתפלאו לגלות שדווקא
אותן תמונות חשוכות עם ספוט שמאיר רק את המצולם, הרבה יותר טובות לרוב מתמונות מוארות לחלוטין.
צריך לזכור: שכשאנו מצלמים הופעה זהו לא צילום תיעודי שבו היה חשוב לנו שיראו את כל הבמה, אלא יותר צילום שבא להעביר אווירה מסוימת שהייתה אז, והתאורה היא האמצעי העיקרי בכדי להעביר זאת.
במופעים, לעיתים נדירות תזכו לאור קבוע על הבמה. תאורה קבועה אולי תקל עליכם את הצילום, אבל גם תפיק תמונות משעממות ושגרתיות יותר.
צלליות כפתרון לאילוצים
אל תתעלמו מהאילוצים. עם מצלמה קומפקטית לרוב תהיה בעיה להציג את המצולם מואר ובפוקוס, בגלל התאורה המשתנה והחשוכה יחסית שמאפיינת את רוב ההופעות.
מצלמות קטנות לרוב לא מאפשרות צילום ב-ISO (דרגת חשיפה לאור) גבוה שיכול להקל עלינו להשיג תמונה מוארת. אחת מהפתרונות המומלצים הוא צילום סילואטים – צלליות.
נעדיף לבחור צלליות ברורות כדי שהצופה יוכל מבלי לראות את הנושא מואר, להבין מה צילמנו. תמונה כזו נצלם כאשר אין אור על המצולם והאורות היחידים שמאירים את הבמה הינם האורות שמאחורי הלהקה/זמר/רקדן.
Porcupine Tree
בצורה כזו נוכל באמצעות מצלמה פשוטה להוציא תמונות מיוחדות. שימו לב שאם לא נגדיר למצלמה שזה מה שאנחנו רוצים, היא תבחר לנו חשיפה ארוכה או פלאש כדי להאיר
את הבמה. מה שנצטרך לעשות זה להגדיר למצלמה בצורה ידנית שאנחנו רוצים פחות תאורה.
זאת, בין אם זה ע"י הגדרה של פיצוי חשיפה שלילי (EV) שנמצאת כיום כמעט בכל מצלמה, או במצלמות שמאפשרות שליטה ידנית - פשוט להגביר את המהירות התריס או לסגור את הצמצם עד שהדמות תהיה חשוכה לחלוטין.
בשביל לייצר צלליות נמדוד אור מהתאורה על הבמה, ואז נצלם עם הפרמטרים שיתקבלו. ואז האור יראה כמו שצריך - והדמות תצא חשוכה לחלוטין. במצבים אלו למצלמה יהיה קשה להתמקד, לכן או שנתמקד על הדמות כאשר יש אור ונקבע את הפוקוס - או שנצלם עם מיקוד ידני.
Singapore Live
צילום הופעות הוא לא מטלה קלה, אבל עם מעט אימון - אפשר להגיע לתוצאות יפות בצילום הופעות.
תבלו.
גיא פריבס הוא צלם עצמאי ומדריך בגליץ – בית ספר לצילום. בקרו אותו גם בפייסבוק
- עוד מדריכי צילום ב-ynet