הבנקים נעלבו: "פרסומת הפיס גובלת בהסתה"
כדורי הלוטו ה"שובבים" שנוקמים בבעלי השררה למען האזרח הקטן לא הצחיקו את ציבור הבנקאים. "תשדירי הקמפיין עושים שימוש בדמות של בנקאי באופן פוגעני ובוטה בצורה שקשה להשלים איתה", כתב מנכ"ל איגוד הבנקאים ליו"ר מפעל הפיס
הבנקים נגד מפעל הפיס: מנכ"ל איגוד הבנקים משה פרל שיגר הבוקר (א') מכתב זועם ליו"ר מפעל הפיס שאול סוטניק בו הוא מביע תרעומת על הפרסומת החדשה של הלוטו, בה נראה בנקאי משפיל לקוח. "נדהמתי לצפות בתשדירי הקמפיין החדש של מפעל הפיס, אשר עושים שימוש בדמות של בנקאי באופן פוגעני ובוטה בצורה שקשה להשלים איתה", כותב פרל. במפעל הפיס התנצלו, אך לא מתכוונים לגנוז את הפרסומת. "לא היתה ואין בכוונתנו לנסות ולפגוע באיש", נמסר.
הסרטון המדובר – שהופק על ידי משרד הפרסום אדלר-חומסקי – מהווה חלק מסדרת פרסומות חדשה של מפעל הפיס, בהן מופיעים כדורי ההגרלה של הלוטו כמפלצות קטנות אשר מסייעות ל"אזרח הקטן". בסרטון המדובר מתנפלות המפלצות על בנקאי יהיר וחמור סבר שלועג ללקוח ומסרב להעניק לו הלוואה. כנקמה, תוקפים הכדורים את הבנקאי ומכניסים את קצה עניבתו למגרסת נייר.
"כדור מפלצת" מכין מלכודת דובים לבנקאי
"לא ארחיב בפניה זו אליך על הציניות הקיצונית שבה נעשה שימוש ב'הלעגה', על גבול ההסתה, נגד המערכת הבנקאית (כדי לקדם הימורים....)", כותב פרל. "אחסוך ממך גם את דעתי על רמת האתיקה של ארגון מפואר כמו מפעל הפיס שכל תכליתו היא חינוך ותרומה לקהילה, אך הוא בוחר לקדם את המכירות שלו באמצעות השנאת האחר והצגתו באופן שלילי וחסר שחר".
המתקפה נמשכת
מנכ"ל איגוד הבנקים מוסיף וכותב: "אני תוהה כיצד משתלבת תפיסה זו עם הקוד הערכי שמפעל הפיס כה מתגאה בו. האם השמצת הזולת - ללא כל בסיס - היא הדגל שבחרתם להניף בפני עשרות אלפי הילדים ובני הנוער שאת חינוכם אתם מתיימרים לקדם?!".
לדבריו, הוא אינו יכול להבליג על "תופעה בה ארגון ציבורי כמפעל הפיס נוטל לעצמו את הזכות להטמיע אל תוך התודעה הציבורית דימוי כה מבזה של הבנקאות, כאמצעי לקידום ענייניו.
"במידה ותפקוד המערכת הבנקאית הוא חלק מסדר היום של מפעל הפיס וכגוף ציבורי הוא החליט לתת לכך ביטוי, אשמח לקבל את ההזדמנות להביע בפניך את דעתי על כך. במידה ולא החלטתם להיכנס לתחומי הבנקאות והפיננסים, אני מצפה ממך להחיל על התנהלות מפעל הפיס ולו שמץ מהאתיקה החינוכית שאתם כה מגאים בה".
ממפעל הפיס נמסר בתגובה כי "הקמפיין החדש של הלוטו מתייחס בהומור לשורה של סיטואציות מהחיים. סרט הבנקאי הוא רק אחד בסדרה. לא היתה ואין בכוונתנו לנסות ולפגוע באיש ואם אכן זה קרה אנו מתנצלים ומקווים שהסרט ייבחן אך ורק בעיניים הומוריסטיות. למפעל הפיס הערכה רבה לפועלה ותרומתה הרבה של הבנקאות למשק הישראלי".