שתף קטע נבחר
 

עקב 5 דק' איחור: העסקה על מטוס העתיד בסכנה

אחרי 7 שנות מאבק ענקים בין בואינג האמריקאית ליצרנית איירבוס האירופית, עלול המכרז, בשווי 40 מיליארד דולר, להתבטל בפעם השלישית. הסיבה: חברה קטנה טוענת כי השליח שלה, עם המסמכים, עוכב בכוונה בכניסה

אחרי מאבק של שבע שנים בין ענקיות התעופה בואינג האמריקאית ו-EADS האירופית, נדמה היה שבנובמבר הקרוב יוכרע סוף סוף מכרז הענק לבניית צי מטוסי התדלוק החדש של חיל האוויר האמריקאי, בשווי 40 מיליארד דולר. אלא שעכשיו נראה כי העסקה עלולה להידחות פעם נוספת, שלישית, לזמן לא ידוע. הסיבה: אירוספייס, חברה קטנה שניגשה למכרז אף שיכולתה לעמוד בו מוטלת בספק, הגישה את הצעתה באיחור של חמש דקות, וטוענת כי האיחור נגרם שלא באשמתה ובמזיד, כדי למנוע ממנה להשתתף במכרז.

 

כבר לפני עשר שנים החליט משרד הביטחון האמריקאי להחליף את צי מטוסי התדלוק המיושן שלו. ב-2003 יצא לראשונה המכרז וניגשו אליו שתי החברות היחידות שהיו מסוגלות למעשה לייצר את המטוס, בואינג ותאגיד ,EADS המייצר את מטוס האיירבוס. אלא שאז התברר כי עובדת בפנטגון מסרה לבואינג מידע על תוכניות הבנייה של המתחרים, והמכרז התפוצץ.

 

ב-2008 הוצא שוב מכרז, ובו זכתה EADS, אבל אז החליט הממשל האמריקאי, באמתלה כלשהי, שהתחרות לא הייתה הוגנת וביטל את המכרז שוב. התברר שבבואינג הפעילו לחצים פוליטיים על הממשל בטענה כי תהיה זו שערורייה אם העסקה, על כל מקומות העבודה שתניב, תלך לאירופים דווקא בשיא המשבר הכלכלי. EADS האשימה את האמריקאים בפרוטקציוניזם, אך ההדורים יושרו לבסוף.

 

מאז יצא המכרז בשלישית, ובנובמבר הקרוב הוא אמור היה להיות מוכרע. הפעם ניגש גם שחקן שלישי ומפתיע – תאגיד המטוסים האמריקאי הקטן אירוספייס, הנמצא בקשיים כלכליים. התאגיד ניגש למכרז בשיתוף עם ענקית המטוסים האוקראינית אנטונוב.

 

המומחים היו מופתעים מהצמד המוזר. שוויה של אירוספייס מוערך ב-3 מיליון דולר בלבד, וברבעון הראשון של השנה היא רשמה הכנסות של 600 אלף דולר בלבד, לעומת הפסדים של 1.8 מיליון דולר. אפילו הרשות לניירות ערך בארה"ב הביעה ספקות אם החברה מסוגלת לשרוד.

 

השליח עוכב בכוונה?

אנטונוב, מצידה, היא אמנם חברה ותיקה שייצרה את אנטונוב, 225 מטוס המטען הגדול בעולם, אבל היא לא פרסמה דו"חות כספיים כבר שמונה שנים ומצבה הכלכלי לא ידוע. איך יצליחו שתי החברות לייצר 179 מטוסי תדלוק לחיל האוויר האמריקאי, ואיך יתחרו בבואינג וב-EADS הענקיות, תהו המומחים.

 

אפילו בכירי אנטונוב עצמם אותתו כי הם לא באמת רואים סיכוי לנצח, אבל בכל זאת דרשו וקיבלו אישור להגיש מסמכים למכרז. הדד ליין הגיע ב9- ביולי בשעה שתיים אחר הצהריים. בואינג ו-EADS הגישו כבר מזמן את הצעותיהן, וכולם חיכו למסמכים של אירוספייס. בשעה אחת וחצי הגיע שליח החברה לשער בסיס חיל האוויר באוהיו כדי למסור את הטפסים, אבל בסופו של דבר הם הוגשו באיחור של חמש דקות.

 

באירוספייס טוענים כי השליח עוכב בכוונה על ידי השומרים בשער, ואחר-כך ניתנה לו הנחיה לא נכונה לאן ללכת בתוך הבסיס, וכך איבד את דרכו. בחברה טוענים גם כי ביקשו הארכת זמן אבל לא קיבלו, בעוד ש-EADS ביקשה וקיבלה. החברה הגישה תלונה לרשות האחראית על המכרזים, בטענה שבוצע נגדה מעשה לא הוגן וכי לא זכתה לתנאים שוויוניים בהגשת ההצעות.

 

עכשיו תידרש רשות המכרזים האמריקאית לבדוק האם אכן בוצע מעשה לא הוגן כלפי החברה. אם יתברר שזה נכון, ייתכן שהאיחור של חמש דקות יביא שוב לדחייה בעיסקת הענק של משרד הביטחון האמריקאי.

 

הכתבה פורסמה במוסף "ממון" של "ידיעות אחרונות"

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מטוס בואינג 787 דרימליינר ב סלון האווירי ב פארנבורו
צילום: AP
מומלצים