נוהגים בטויוטה קורולה? פקחו עין על הצמיג
לידיעת בעלי טויוטה קורולה משנת הייצור 2007 - סוליית צמיגי גודייר אקסלנס המורכבים במכוניתכם עלולה להפרד מגוף הצמיג, ולגרום לבעיה בטיחותית קשה. נציגת גודייר מכירה את הנושא ומחליפה צמיגים לפי דרישה. גם יוניון מוטורס, יבואנית טויוטה, מכירה בבעיה. ורק משרד התחבורה אינו מתערב. סיפור ישראלי מוכר
מה עושה משרד התחבורה כדי להגן עליכם מפני בעיות בטיחות חמורות? במקרה של צמיגי גודייר אקסלנס (Excellence), המגיעים מיפן כשהם מורכבים על חישוקי טויוטה קורולה (בעיקר בגרסאות בעלות תיבה רובוטית), לא הרבה. למרות שהבעיה מוכרת ליוניון מוטורס, יבואנית הרכב, וליבואן גודייר לארץ (חברת ב.מ.ב), במשרד התחבורה לא ממהרים לעדכן את בעלי המכוניות בסכנה הבטיחותית.
הבעיה בצמיגים, המוכרת כאמור הן בטויוטה והן לצמיגאים, מתייחסת למידה 195-65-15. לדברי אנשי מקצוע, אשר נתקלו במספר לא מבוטל של יחידות מצמיג זה במכוניות טויוטה, לאחר תקופת שימוש קצרה נוצר בסוליית הצמיג סדק המתפשט לכל היקפו של הצמיג, ועלול בסופו של תהליך לגרום לנתק של הסוליה. קריאה לתיקון (במקרה זה החלפת) הצמיג, לא נערכה מעולם.
אלא שבדיקה מעלה כי כאשר מכונית כזו מגיעה לצמיגאי המודע לבעיה, הוא מפרק את הצמיגים או שולח את בעל הרכב ליבואן הצמיגים (חברת ב.מ.ב). לאחר מכן, בכפוף לבדיקת מעריך מטעם היבואן, מזוכה בעל הרכב בחלק היחסי של עלות הצמיג המשומש. רק שימו לב: כאשר מתברר למעריך מטעם יבואן הצמיגים כי היה לכם בעבר תקר באותו צמיג, האחריות לו פגה מיידית.
כשפנינו ליבואן הצמיגים, קיבלנו את התשובה הבאה: "הבעיה בסדרת הצמיגים הזו מוכרת. היצרן לא הכריז על ריקול, ולכן לא זומנו בעלי המכוניות להחלפתם. עם זאת, בכל מקרה בו מגיעים אלינו, אנו מחליפים את הצמיגים ומזכים את בעל הרכב בהפרש התלוי בבלאי הצמיג, לפי קביעת המעריך שלנו. בצמיגים בהם היה תקר בעבר, היצרן אינו מכיר באחריות. בכל מקרה, הפגם אינו בטיחותי, אחרת יצרן הצמיגים היה מבצע קריאה להחלפת הצמיגים בכל העולם".
וביוניון מוטורס, יבואני טויוטה? שם אמרו לנו כך: ""אנחנו יודעים על תלונות בודדות בנושא צמיגים בכול הדגמים בכלל, ושל לקוחות קורולה בפרט. לא ידוע לנו על "פגם סדרתי", וממילא לא בוצעה קריאה לתיקון או החלפה מצד טויוטה, או מצד יצרן הצמיגים. למיטב הבנתנו, הפגם בצמיגים אינו בטיחותי, והיחידים שיכולים להכריז על פגם בטיחותי סדרתי הם יצרני הצמיגים עצמם".
פנינו גם למשרד התחבורה, וביקשנו לדעת מדוע לא מתערב המשרד בענין, ומחייב להחליף את כל הצמיגים בהם קיים חשש לפגם, ומסתפק רק באלה שפונים ומתלוננים באמצעות הצמיגאים. ביקשנו גם לדעת מדוע לא יוחלפו צמיגים גם אם היה תקר בעבר, שהרי אין בין זה ובין הכשל המוכר בצמיג, כל קשר. בנוסף ביקשנו לדעת מדוע מופנים בעלי טויוטה קורולה ליבואן הצמיגים, בזמן שאחריות היבואן על הרכב קיימת במקרה של חלקים אחרים, דוגמת מצברים.
למעלה משבועיים ניסינו לקבל תשובה כלשהי, ולבסוף קיבלנו מכתב בזו הלשון: "בחברת יוניון מוטורס התקבלו מספר מועט של פניות בנושא הצמיגים. מיצרן הרכב נמסר כי אין כל פגם סדרתי ואין קריאה לתיקון ("ריקול"). למרות זאת, משרד התחבורה הורה למכון התקנים לערוך בדיקה "בגלגל מבחן" לשני צמיגים, האחד פגום והשני תקין, באמצעות מעבדת T.U.V בגרמניה. לאחר קבלת תוצאות הבדיקה ישקול המשרד את המשך צעדיו. מלבד זאת, הבהירו במשרד התחבורה ש"הנושא נמצא בימים אלה בבדיקה פרטנית מול יבואן הצמיגים".
אז מה היה לנו כאן? בעיה מוכרת וחמורה באחד מאבזרי הבטיחות החשובים במכונית, אם לא החשוב שבהם. יבואן מכוניות שאמור להיות אחראי לצמיגים, אך מעביר את האחריות לנציג הצמיגים בארץ. נציג יצרן הצמיגים שאינו לוקח אחריות במקרה בו היה תקר בצמיג, שאינו קשור לכשל המוכר בו. וחמור מכל, משרד תחבורה האחראי על היבואניות, אך גורר רגליו ומגיב רק כאשר אין לו שום ברירה.