משרד התחבורה בארה"ב: נהגי טויוטה לא בלמו
מסקנות חקירה ראשונית של משרד התחבורה האמריקני: חלק ניכר מהתאונות בהן היו מעורבות מכוניות טויוטה, נגרמו כתוצאה מאי-שימוש בבלמי המכונית, ללא קשר לבעיות האצה. במילים אחרות - הנהגים לא בלמו כנדרש, או לא בלמו כלל
נהגי טויוטה לא בלמו כראוי. כך עולה מפרסום נתונים ראשוניים של הרשות האמריקנית לבטיחות, ה-NHTSA, החוקרת את בעיית ההאצות הבתי מתוכננות והתאונות שנגרמו כתוצאה מכך, במכוניות טויוטה שונות. ממצאים מוקדמים שהובאו בפני ועדת החקירה תומכים בגרסת היצרנית היפנית, המתעקשת מתחילת הפרשה כי במרבית התאונות בהן היו מעורבים כלי רכב מתוצרתה, לא כשלים מכניים הובילו לאירוע, אלא נהיגה לא נכונה.
הרשות האמריקנית מסרה כי עדיין לא התקבלו מסקנות חותכות מחקירת 58 המקרים בהם היא עוסקת, ולכן אינה יכולה לקבוע למשל האם תקלה אלקטרוניות כלשהי הובילה להאצות הבלתי מתוכננות. בדיקת נתונים מקיפה ב-35 מכוניות, מעלה כי הנהגים כלל לא לחצו על דוושת הבלם, בזמן שדוושת ההאצה הייתה לחוצה במלואה. במילים אחרות, כאשר הרכב החל להאיץ עקב בעיית דוושת מצערת שלא חזרה למקומה, נהגי המכוניות לא ניסו כלל לבלום. ב-14 מקרים נוספים נמצא כי דוושת הבלם הופעלה באופן חלקי בלבד, במקרה אחד דוושת הבלם לא חזרה למקומה ובמקרה אחר הופעלו שתי הדוושות בעת ובעונה אחת. בשאר המקרים לא נמצאו מסקנות.
דובר משרד התחבורה האמריקני מסר כי חקירת ה"קופסאות השחורות" של המכוניות האמורות, מהווה חלק קטן מהחקירה הכוללת, העתידה להסתיים לקראת סוף שנה זו. הוא הוסיף כי מומחים מנאס"א - סוכנות החלל האמריקנית - חוקרים האם יש קשר בין המערכות האלקטרוניות ,להאצות הבלתי מתוכננות.
מטויוטה נמסר כי בבדיקה של יותר מארבעת אלפים מכוניות שונות, לא נמצא מקרה אחד בו בעיות בדוושה האלקטרונית הובילו להאצות בלתי מתוכננות. חקירות פנימיות שערכו היפנים מעלות חשד כי האצות אלה נגרמו משתי הסיבות המוכרות - שטיח שנע לפנים ומנע מהדוושה לחזור למקומה, או דוושות האצה שלא חזרו למקומן ללא קשר לשטיח.
יש להזכיר כי טויוטה הזמינה לתיקון (ריקול) כ-9 מיליון מכוניות, בשל האצות פתאומיות ובעיות נוספות. מול החברה עומדות כעת מאות תביעות, בעיקר בארה"ב. הממשל האמריקני קנס את טויוטה ב-16.4 מיליון דולרים בינתיים, עקב טיפול איטי מדי בקריאות לתיקון.