האם מפחד שר התחבורה ממינוי בכירים?
בשלושה מהגופים החשובים ביותר במשרד התחבורה, התבצע הליך מינוי מנכ"ל תמוה לפי כל אמת מידה, או לא התבצע כלל. האם דו"ח חריף של מבקר המדינה גורם לשר התחבורה, עד עכשיו בעל תדמית בולדוזר חסר מעצורים, לחשוש ממינוי בכירים?
האם חושש שר התחבורה ממינוי בכירים? בניגוד לתדמית הבולדוזר אותה מנסה לשדר שר התחבורה, ישראל כץ, מאז נכנס לתפקיד דווקא ניכרים עיכובים במינויי בכירים לתפקידי-מפתח במשרד עליו הוא אחראי. כך למשל, מאז אוגוסט 2009 מתנהלת הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים ללא מנכ"ל קבוע, ובמשך חודשים ארוכים פעלה גם ללא מועצת ציבורית מפקחת. במקביל, הליך איתור למנכ"ל חדש לרכבת ישראל הופסק על-ידי רשות החברות הממשלתיות, בעקבות מה שהוגדר "התנהלות בלתי סבירה", ולתפקיד מונה במפתיע מי שהתפטר מהחברה רק ארבעה חודשים קודם לכן. ובנוסף, מנכ"ל מע"צ החדשה, שמונה לפני שלושה חודשים לתפקיד יו"ר חברת מקורות, ועדיין לא נמצא לו מחליף - למרות שדבר המינוי היה צפוי כבר לפני כחצי שנה. מה הסיבה לעיכובים בהליכי המינוי במשרד התחבורה?
שר התחבורה, ישראל כץ (צילום: הלל פוסק)
זהירות יתרה בגלל המבקר?
בסביבתו של כץ יש מי שמודים כי השר חושש מביצוע מינויים, וזאת על-רקע דו"ח חמור של מבקר המדינה ב-2005, בו נחשף כי בזמן כהונתו כשר החקלאות, נעשו במשרד "מינויים פוליטיים ומינויים בלתי-תקינים אחרים". בעקבות הדו"ח נפתחה חקירת משטרה, שבסופה החליט היועץ המשפטי לממשלה לשעבר, מני מזוז, לסגור את התיק נגד כץ מחוסר ראיות. אלא שמזוז גם מתח ביקורת חריפה נגד כץ, וקבע כי "התנהלותו... כללה גם פעולות לא ראויות ולא תקינות".
מקורות במשרד התחבורה מעריכים כי בעקבות דברים אלה, נזהר כעת כץ במעורבות במינויים בחברות הנמצאות תחת אחריות משרד התחבורה. זהירות זו, כך אומרים אותם מקורות, גורמת לעיכובים בהליכי איתור ומינוי של בכירים במשרד התחבורה. בלשכתו של כץ דחו היום (ד') את הטענות, והכחישו כי לשר מעורבות כלשהי בהליכי המינוי של בכירים בחברות הכפופות למשרד התחבורה.
"רוב המינויים אינם פרי עשיית השר, אלא בחירה של ועדת איתור שמוגשת לאישור השר", אומרים בלשכה ל-ynet. "באשר למנכ"ל הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים, הרי שמועצת הרשות מינתה רק לאחרונה ועדת איתור לתפקיד, אולם היא עדיין לא התכנסה. לגבי יו"ר ומועצת הרשות לבטיחות - וכן בעניין מנכ"ל הרכבת - הרי שהם מונו, ואף נמצאים בעיצומה של עבודתם". יש לציין כי לרשות מונו יו"ר ומועצה כחצי שנה לאחר פיזורה של המועצה הקודמת.
יש לציין כי בלשכת השר גם דחו בעבר בתוקף טענות לפיהן היה מעורב בהליך האיתור למנכ"ל הרכבת, והסבירו כי העיכובים במינוי מנכ"ל חדש לרשות לבטיחות נבעו מהתפטרות המנכ"ל הקודם כחודשיים לאחר שנכנס כץ לתפקידו, ומפיזורה של מועצת הרשות - על-פי חוק - חודשים ספורים לאחר מכן.
"השר לא נתן את ידו"
אלא שבדיקת ynet מעלה כי בזמן כהונתו של כץ כשר החקלאות, נרשמה לכאורה התנהלות דומה - לפחות במקרה אחד. בדו"ח המבקר מ-2005, מצוין כי לאחר שמונה לשר החקלאות, מינה כץ את י"ש, המשנה למנכ"ל ומנהל הרשות לתכנון חקלאי, לתפקיד מנכ"ל בפועל. אותו י"ש מונה למנכ"ל בפועל פעמיים נוספות, עד אשר ב-9.5.04 מינתה אותו הממשלה למנכ"ל קבוע. על-פי המבקר, "בפרקי הזמן שבהם לא כיהן כמנכ"ל, חזר י"ש לכהן כמשנה למנכ"ל ומנהל הרשות לתכנון חקלאי... עד למינויו למנכ"ל קבוע עברה יותר משנה, שבה בשמונה חודשים, לסירוגין, הוא שימש כמנכ"ל בפועל ובחמישה חודשים לא היתה משרת המנכ"ל מאוישת".
תגובתו של כץ ב-2005 דומה בעיקרה לזו שנמסרה מלשכתו בחודשים האחרונים, במספר הזדמנויות: "(השר כץ) מעולם לא נתן את ידו, בין אם במישרין ובין אם בעקיפין, למינוי פוליטי ו/או בלתי תקין במשרד החקלאות ובתאגידים הסטטוטוריים הכפופים לו, על-מנת שיפעל למינויו של אדם זה או אחר ומעולם גם לא הסמכתי אדם אחר על מנת שיפנה בשמי ויפעל למינוי של אדם זה או אחר".