לזכרו של Wave: תשעה שירותי גוגל שנסגרו
שירות גוגל Wave שנסגר בשבוע שעבר, לא היה השירות הכושל היחיד של גוגל. הנה תזכורת לעוד כמה שנפלו חלל בדרכה של גוגל להצלחת השירותים האחרים
גוגל מצטיירת כחברה מצליחה ומחושבת והיא אכן כזו, אך מאחורי כל שירות מצליח של החברה משתרכים כמה שירותים כושלים. החברה הספיקה להשליך לא מעט גופות לים מאז הושקה ב-1998. קיבצנו רשימה של השירותים שנסגרו עד כה והסיבות לכך, מחווה ל-Google Wave, שהלך בשבוע שעבר לעולמו.
Google Lively
למרות שמו, זהו אחד השירותים המתים של גוגל. Lively היה אמור להיות התשובה של גוגל ל-Second Life בתחום העולמות הווירטואליים. ארגונים, שהיו אמורים להיות הלקוחות הפוטנציאליים של האפליקציה, לא התלהבו, ואם חושבים על כך שגם המקור נחשב גימיק יחצ"ני לא רלוונטי, הסגירה המהירה לא הפתיעה במיוחד.
Google Notebook
Google Notebook הוא שירות המאפשר למשתמשים לשמור מידע מתוך אתרי אינטרנט במיקום מרכזי אחד, מעין מחברת מקוונת כמו Evernote. התחליף הטבעי לגוגל נוטבוק היא Google Docs, אך חשוב להדגיש שהשירות לא בדיוק מת: אפשר להמשיך להשתמש בו - אך גוגל חדלה מלפתח אותו. סיבת הסגירה אינה ידועה, אך ככל הנראה גוגל ביקשה להסיט את המהנדסים שעבדו על נוטבוק לטובת שירותים אחרים.
- עוד חורים ברשת: בקרוב: טאצ'ו - ספרי ילדים לאייפון
Google Video Uploads
Google Video היה בעבר שירות לאחסון סרטונים שהתחרה ביוטיוב בחוסר הצלחה יתרה. עם רכישת יוטיוב על ידי גוגל, לא היה עוד הגיון בהחזקת שני שירותים מתחרים והאתר הוסב למנוע חיפוש וידאו וב-2009 הופסקה האפשרות להעלות אליו סרטונים.
Google Catalogs
Google Catalogs היה שירות לבניית אינדקסים מקוונים שנסגר ב-2009 לטובת התמקדות ב-Google Books.
Dodgeball
גוגל רכשה ב-2005 את Dodgeball, שירות חברתי שמאפשר לאנשים ליצור קשר עם אחרים הסמוכים להם בטלפונים ניידים. החברה ומהלך הרכישה היו חדשניים לזמנם,
אך גוגל לא השכילה להפנות משאבי פיתוח לשירות והמייסדים עזבו אותו מתוסכלים.
Jaiku
שירות מיקרו-בלוגינג דמוי טוויטר שנרכש אך מעולם לא יצא משלב האלפא הסגורה. גוגל הכריזה על הפצת הקוד של Jaiku לכל דורש. היא לא ניסתה להתחרות מאז בטוויטר ישירות אלא באמצעות שירותים חברתיים אחרים דוגמת Buzz. בדיעבד, נראה שמוטב היה לגוגל לקנות את טוויטר עוד כשהייתה לה הזדמנות, ב-2007.
Google Print/Radio Ads
בדיעבד וגם בזמנו, הרעיון שגוגל תפיץ פרסומות בעיתונים מודפסים וברדיו נשמע טיפשי, כי הרי לא מדובר במדיום בו פועלת החברה. נחשו מה, התברר שזה היה רעיון טיפשי. אלה היו שווקים שהצטמקו במהירות, רוויי תחרות ומו"לים שמרניים. שירות מודעות הדפוס נסגר בינואר 2009 ואילו שירות מודעות הרדיו נסגר זמן קצר אחריו.
Google Wave
Google Wave, השירות שכולם דיברו עליו וחשקו בהזמנה לשעריו נשאר תוך מספר חודשים עם משתמשים מועטים יחסית. שירות התקשורת השיתופי בזמן אמת בלבל משתמשים רבים. מנכ"ל גוגל, אריק שמידט, טוען שהחברה מאפשרת לשוק לקבוע אילו מוצרים יתפסו ולאחר מכן משקיעה במוצרים שזכו להיענות בשוק.
- עוד חורים ברשת: NGN - פחות פרסומות, יותר מעשים
במילים אחרות, גוגל רוצה להרוויח על השירותים שלה. זה לגיטימי לחלוטין, כמובן, אך אם נזכרים בהצהרות נוסח "התחליף של האימייל", ורצונה הטוב של גוגל לתרום לארגון מחדש של המידע בעולם, מתקבל פער המצביע על לא מעט ציניות. זהו אות אזהרה לכל חברה או יחיד שממהרים להתבסס או לעבוד עם שירותים בוסריים מדי - גם אם בעלת הבית היא גוגל. אפשר לומר דברים דומים על כל מי שנוהה כעיוור אחר כל שירות חדש מבלי להטיל בו ספק ולבחון את מגרעותיו.
שירותים נוספים שנסגרו: Google SearchMash, Google Shared Stuff וגם Google’s Mashup Editor (הוחלף ב-App Engine, במסגרת Google Code).
סייע בהכנת הכתבה: הראל שטנשטיין