זיהום ממכוניות: החמרת תקנים בדרך
רשות המיסים תחמיר את דרישות הסף להכללת מכוניות "נקיות" בקבוצות זיהום נמוכות, וזאת במטרה לעודד עוד יותר רכישת רכב. האוצר: נרשמה עלייה ברכישת כלי רכב מדרגות זיהום נמוכות
רשות המיסים מעוניינת להחמיר את דרישות הזיהום מכלי רכב שישווקו כאן החל מ-2012. בכוונת הרשות להעלות עוד יותר את רף הזיהום המאפשר לדרג מכוניות בקבוצת הזיהום הנמוכה, ולהעניק להן כך הקלות מס. לטענת האוצר, כלי רכב השייכים כיום לקבוצת הזיהום הנמוכה יאלצו לשפר עד 2012 את פליטת המזהמים. במידה ולא יעשו כך, יאבדו את מקומם והקלת המס המגיעה להם. ברשות המסים טוענים כי שיפור שכזה אפשרי, בעיקר תודות לשיפור טכנולוגיים מתמשכים בתעשיית הרכב, יחד עם מעבר כלי רכב המיוצרים כיום לתקן יורו 5 המתקדם.
- רפורמת המיסוי הירוק - כך זה ישפיע עליכם
בסקירה שפרסמה הרשות נאמר כי "יש בכך כדי לאותת לענף כי קיימת ציפייה לשיפור מתמיד בכל הנוגע לרמת הזיהום, וכי בכוונת המחוקק לשנות את מפת התמריצים בהתאם, במידת הצורך ובכפוף לבדיקות ומעקב אחר ההתפתחויות בענף". עוד נאמר כי בעקבות הרפורמה ב-2010, מוצע לצרכן מבחר עשיר בהרבה של דגמי רכב ידידותיים לסביבה, לרוב כלי רכב עם מנועים קטנים, יעילים וחזקים.
לפני כשנה, ב-2 באוגוסט 2009, נכנסה לתוקף רפורמה משמעותית בענף הרכב - "המיסוי הירוק". הרפורמה שינתה את אופן חישוב מס הקניה המוטל על רכב, כך שבמקום מס בשיעור אחיד (75% לרכב נוסעים, 72% למסחרי), הרי שכיום מוטל מס גבוה יותר על רכב שרמת זיהום האוויר שהוא מייצר גבוהה יחסית, ומס נמוך יחסית על כלי רכב "נקיים". זאת באמצעות הענקת זיכוי שקלי בהתאם לדרגת הזיהום שנקבעה לרכב. שיעורי המס האפקטיביים על רכב בעל מנוע רגיל (שאינו היברידי) נעים לאחר הרפורמה בין כ-35% ל-83%.
ברשות מציינים כי מאז הפעלת הרפורמה, קיימת מגמת עלייה במכירות כלי רכב בדרגות זיהום נמוכות, לצד ירידה מקבילה במכירות רכב בדרגות זיהום גבוהות. "זוהי עדות נוספת לשינוי הדרגתי שמתחולל בדפוסי צריכת כלי הרכב, בין אם הדבר נעשה מתוך המודעות לנושא האקולוגיה, או מתוך המודעות לתמריצי מס, מצד היבואן ו-או מצד הצרכן", נאמר בסקירה.