שתף קטע נבחר
 

מתקפה אוסטרלית - קריאה להחרמת בטר-פלייס

ההודעה כי מיזם הטענת הרכב החשמלי של שי אגסי והאחים עופר, חברת בטר פלייס, חתמה על הסכם הקמת רשת חשמל חכמה בשש ערים אוסטרליות, מסעירה את האזרחים ביבשת הרחוקה. הסיבה: "החברה מעורבת באספקת תשתית להתנחלויות". גם יצרן השוקולד מקס ברנר וחברת התחבורה הציבורית קונקס, סובלים מקריאות להחרמה

אוסטרלים נגד מיזם הרכב החשמלי של שי אגסי - ובעד פלסטין. אזרחים אוסטרלים פנו בימים האחרונים לראש ממשלת ניו-סאות'-וולס, המדינה המאוכלסת ביותר באוסטרליה, בדרישה לבטל את השתתפותה של חברת בטר-פלייס בפרויקט "רשת חכמה", במסגרתו תוקם רשת חשמל מתקדמת בשש ערים גדולות - כולל סידני. במכתב שנשלח לראש הממשלה, קריסטינה קנילי, נטען כי "זה ברור שהחברה הזו מעורבת באספקת תשתית להתנחלויות של מדינת ישראל בשטחים הכבושים". בטר-פלייס גם מתוארת כמי "שמספקת תשתית להתנחלויות בלתי-חוקיות של ישראל, ומהווה חלק מהתוכניות של ממשלת ישראל לשפר את תדמיתה הבינלאומית, תחת מסווה 'ירוק'".

 

אתר הנקרא "אוסטרלים למען פלסטין" מפרסם מכתב שנשלח לראש ממשלת ניו-סאות'-וולס, ובו נאמר כי אזרחים מודאגים מקווים לקבל את הבטחתה "שהתוכנית הזו ננטשה, ושהיעד המבורך של עידוד השימוש בכלי רכב חשמליים יושג ללא התמיכה של החברה הזו... הבטיחי כי חוזים לא יינתנו לחברות עם קשרים לכיבוש הצבאי של ישראל בפלסטין", כך נדרש מראש הממשלה.


מנכ"ל בטר-פלייס ישראל, משה קפליסנקי (צילום: רויטרס)

 

יש לציין כי על-פי הודעה של בטר-פלייס מתחילת יוני, תספק השלוחה האוסטרלית של החברה "תשתית לתמיכה בכלי רכב חשמליים", במסגרת פרויקט שעלותו נאמדת ב-100 מיליון דולר. את הפרויקט יזמה ממשלת אוסטרליה, והוא יבוצע באמצעות חברת "אנרג'י-אוסטרליה", ספקית החשמלית הגדולה במדינה. ובאותו עניין, בתזמון לא מפתיע, נחשף בעיתונות האוסטרלית כי בעלה של ראש הממשלה, בן קנילי, משמש כאחראי על השיווק בשלוחת בטר-פלייס באוסטרליה, ומחזיק במניות החברה.

 

מתקפה מאורגנת? 

המכתב שנשלח לראש ממשלת ניו-סאות'-וולס מבוסס על פרסומים קודמים בעניין הקשר הישראלי של בטר-פלייס. עיתונאי אוסטרלי בשם אנתוני לוונשטיין - המפרסם בלוג באתר האינטרנט של רשת ABC האוסטרלית - טען כבר ביוני כי "ההישגים 'הירוקים' של החברה (בטר-פלייס, ש.ה) מאוימים, בגלל הגילויים אודות הישראלים העומדים מאחורי הארגון, והתנהגותה של החברה בשטחים הכבושים".

 

באותו בלוג מזכיר העיתונאי האוסטרלי כי "בטר-פלייס ישראל מנוהלת על-ידי משה קפלינסקי, סגן הרמטכ"ל לשעבר של הצבא הישראלי בזמן הפלישה ללבנון ב-2006, ומפקד כוחות הצבא בגדה המערבית באינתיפאדה השנייה". לדבריו, "שתי ההרפתקאות הצבאיות הובילו להאשמות חמורות של הפרת זכויות אדם, ובכלל זאת הטלת פצצות מצרר על ריכוזי אוכלוסין בדרום לבנון".

 

מקור נוסף לטענות שמעלים כעת נגד בטר-פלייס באוסטרליה, הוא אתר הנקרא "אינתיפאדה אלקטרונית", אשר פרסם במאי האחרון כתבה בה נטען, בין השאר, כי החברה מתכננת להתקין אלפי נקודות טעינה לכלי-רכב חשמליים ביהודה ושומרון. האתר אף טען כי ל"כתב סמוי" שנשלח מטעמו לאתר החברה בפי-גלילות, נאמר כי בטר-פלייס תתקין נקודות טעינה "בכל מקום... שאתה רוצה לחיות".

 

הניסיון של מקס ברנר

בטר-פלייס אינה החברה הראשונה שמעוררת התנגדות בקרב גורמים שונים באוסטרליה. קדמו לה, בין השאר, חברת התחבורה הבינלאומית קונקס - שהחליפה את שמה ל-ואוליה (Veolia) - המפעילה קווי אוטובוס במרכז הארץ, ואחראית להפעלת הרכבת במלבורן, אוסטרליה. בגלל מעורבותה של החברה בישראל, עלו בשנה שעברה קריאות שלא לחדש את חוזה הפעלת הרכבת שנחתם עמה בעבר. גם יצרן השוקולד המוכר מקס ברנר - הנמצא בבעלות שטראוס - סבל מקריאות שונות להחרים את מוצריו, לאחר שפתח באוסטרליה כמה חנויות, בעיקר בסידני ומלבורן.

 

בחודש שעבר הצטרפה לקריאות בעד חרם על מוצרים ישראליים המועצה הלאומית של כנסיות באוסטרליה. בהודעה שפרסמה בסוף החודש, הודיעה המועצה כי היא "תמשיך להשמיע את קולה בקריאה להפסיק את הכיבוש הישראלי של פלסטין... המועצה (גם) מבקשת מהכנסיות החברות ומהציבור האוסטרלי לשקול להטיל חרם על מוצרים המיוצרים בהתנחלויות ישראליות בשטחים הכבושים".

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
יזם בטר-פלייס, שי אגסי
צילום: AFP
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים