שתף קטע נבחר

אושרה הגשת תביעה ייצוגית נגד הרכבת

בית המשפט אישר את התביעה שהוגשה על-ידי נכים, הטוענים כי הרכבת מפרה באופן שיטתי את הוראת חוק "שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות", כמו-גם תקנות הסדרת נגישות מוגבלים לשירותי התחבורה הציבורית

בית המשפט המחוזי בבאר שבע אישר בשבוע שעבר הגשת תביעה ייצוגית נגד רכבת ישראל, שהוגשה על-ידי הנכים איגור גונופולסקי ואפרת וקנין. שניהם מתניידים באמצעות כסאות גלגלים, ונוסעים בתדירות גבוהה ברכבת. לטענת השניים, הנסיעות לאוכלוסיית הנכים מוגבלות רק לשעות ולזמנים בהם מנהל התחנה נוכח, משום שהוא היחיד המוסמך על-ידי הנהלת הרכבת לאשר שימוש במתקן הרמה המגשר בין קרונות לרציף. לטענתם, נוהל זה מונע אפשרות מנכים לעשות שימוש בשרותי הרכבת בחלקים ניכרים משעות פעילותה.

 

 


 

עוד אומרים התובעים כי הרכבת מסרבת לתאם נסיעות למוגבלים בשעות העומס - ימי א' בבוקר וה' אחה"צ - בנימוק שלא ניתן מבחינה מעשית לאפשר גישה בשעות אלה למקומות שמורים לנכים, בגלל העומס בקרונות. טיעון נוסף הוא שחרף תיאום נסיעה מראש, במקרים רבים לא ממתין עובד רכבת בתחנת היעד כנדרש, לצורך עזרה בירידה מהקרון. בתביעתם טוענים השניים כי כל שלושת המקרים מהווים הפרה של חוק הנגישות ותקנותיו.

 

הרכבת דחתה את טענות הנכים, תוך שהיא מציינת כי התקנות הטילו עליה חובה להנגיש לנכים רק מחצית מהתחנות הישנות, וחובת הצבת מיתקן ההרמה היא חובה שיש לבצעה בהדרגה. הרכבת טענה גם שאין נוהל של חובת נוכחות מנהל להפעלת מתקן ההרמה, ויש עובדים נוספים המסמכים להפעילו. לגבי שעות העומס טענה הרכבת כי מדובר בקושי אמיתי - "הרכבת מוכנה לתאם לנכים נסיעות גם בשעות העומס, אבל כמו כל נוסע אחר שעלול להישאר בשעות אלה מחוץ לרכבת, גם הנכים צריכים לקחת בחשבון אפשרות כזו".

 

בהחלטתו שבה אישר את הגשת התביעה הייצוגית, דחה השופט יעקב שפסר את טיעוני הרכבת כאילו מדובר בהפעלה הדרגתית של התקנות, וקבע כי חובת הפעלת מתקן ההרמה ושמירת מקום ישיבה בקרון נגיש לנכים, היא מיידית. הוא קיבל גם את טענות הנכים בדבר נוהל "מנהל תחנה" שהיה קיים ברכבת, לצורך הפעלת מתקן ההרמה. לגבי שמירת מקומות בשעות העומס קבע השופט כי "התקנות בנושא ברורות, ולא נועדו לביצוע או אי-ביצוע בהתאם לשיקול דעתה של הנהלת הרכבת, כל אימת שהיא נתקלת או עשויה להיתקל בעתיד בקשיים אלה או אחרים".

 

השופט פסק כי שמירת מקומות מיוחדים לנכים - בשעות העומס, כאשר נוסעים אחרים לא יכולים לעלות - מהווה אפליה מתקנת וראויה במקרה זה לטובת הנכים. כאמור, הגשת התביעה הייצוגית אושרה, ובימים הקרובים תפורסם על-כך הודעה בתקשורת, המזמינה כל מי שרואה עצמו נפגע להצטרף לתביעה. על הרכבת הוטל גם לשלם את הוצאות הבקשה בסכום של 5,000 שקל, ולשלם שכר טירחה לעורכי הדין של התובעים, בסך 20 אלף שקל בתוספת מע"מ.

 

מהרכבת נמסר בתגובה כי כל האירועים שעליהם מדובר בתביעה אירעו בשנת 2007 . לטענת הרכבת, מאז שופר השרות למוגבלי תנועה הנעים על כסאות גלגלים, והם יכולים להזמין מקומות גם בשעות העומס, ולקבל שרותי מעלית בכל שעות הפעילות של הרכבת.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
הרכבת אינה נגישה
צילום: קובי קואנקס
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים