בריטניה: עצים יסייעו לבטיחות בדרכים
הצלחתו של ניסוי שתילת עצים מקורי בריטניה, המסייע לשכנע את הנהג להאט בכניסה לישוב עירוני, יתרחב כנראה לכל המדינה. מלבד יתרון ברור לשיפור הבטיחות, גם איכות הסביבה יוצאת נשכרת
לידיעת שר התחבורה ישראל כץ: בטיחות בדרכים ואיכות הסביבה בפעולה משותפת. ניסוי מקורי בבריטניה העלה כי שתילת עצים באופן מסוים תגרום להאטת מהירות הנסיעה, הגברת הבטיחות בכבישים וצמצום זיהום האוויר - כתוצאה מההאטה במהירות ומתוספת העצים באזור. כל זאת בשעה שבאזורים נרחבים באי הבריטי הוחלט להפסיק את הפעלת מצלמות אכיפת המהירות בגלל עלותן הגבוהה, ומכיוון שלא הוכיחו עצמן כיעילות.
מטרת שתילת העצים בשני אופנים, נועדה להשפיע על הנהג באופן סמוי ולגרום לו להאט את מהירות הנסיעה. אפשרות אחת שהוכחה כיעילה הייתה הקטנה הדרגתית של המרחק בין העצים בכניסה לשטח עירוני. הצפיפות ההולכת וגדלה גרמה לנהג להרגיש כאילו הוא מאיץ, גם אם שמר על מהירות קבועה. התוצאה - האטה מיידית ללא קשר למהירות הנסיעה הקודמת.
שתילה באלכסון מתון, המצמצמת את המרחק האופקי בין העצים משני צדי הדרך המובילה לשטח עירוני, הוכיחה עצמה כיעילה לא פחות. "המשחק עם הראיה המרחבית של הנהג, כך שירגיש כאילו הכביש בו הוא נוהג הופך לצר יותר, גרמה לנהגים להאט מיידית את מהירות הנסיעה", כך אומר סטוארט האלט, אחראי על בטיחות בדרכים באזור נורפוק. "נהגים הרגישו כאילו הטבע 'סוגר' עליהם, ובלמו לפני שהגיעו לשטח הבנוי", הוסיף.
ניסוי שתילת העצים המוצלח, כך מדווח האינדפנדט, נערך בכניסה לארבעה כפרים במחוז נורפוק, ובהשקעה מדווחת של 70 אלף פאונד - מעט יותר מ-400 אלף שקל. סכום זה כולל גם את עלויות התחזוקה שידרשו העצים במהלך 15 שנים. בסך הכל החליטה המדינה להשקיע בניסוי הרחב כ-1.5 מיליון פאונד במשך שנתיים, כחלק ממהלך חיפוש אחר דרכים מקוריות לשיפור הבטיחות בדרכים.