שתף קטע נבחר

ללא מכרז: משרד התחבורה לעזרת אגד

חברת אגד תפעיל מוקד מידע ארצי באינטרנט, בו זכתה ללא מכרז. מתחרותיה מאיימות לפנות לבג"ץ בטענה כי החלטת משרד התחבורה להעדיף את אגד, אינה ראויה. משרד התחבורה: חסכנו כך עלויות גבוהות ומיותרות

משרד התחבורה מסר לחברת אגד, ללא מכרז, את תפעול מערכת המידע האינטרנטי לנוסעי התחבורה הציבורית. תחילה הכחישו במשרד התחבורה כי אגד תהיה המפעילה, וטענו כי מדובר בחברה אחרת. אלא שאחרי בדיקה נוספת הודו כי אכן אגד תהיה המפעילה, אך הסבירו כי הדבר נעשה כדי למנוע עלויות גבוהות וכדי להפעיל את המערכת תוך פרק זמן סביר.

 

מערכת המידע תאפשר בעתיד לכל משתמשי התחבורה הציבורית לקבל מידע על השילוב בין קווי האוטובוס של המפעילים השונים, למצוא את קו האוטובוס הנדרש כדי להגיע ליעד, את התחנה הקרובה למקום בו נמצא הנוסע, שעות הגעה של אוטובוסים ועוד. תחילה אמרו במשרד התחבורה כי המערכת שתשרת את המוקד המוקם, במסגרת פרויקט "ממשל זמין", אינה של אגד, אלא של החברה שהקימה מוקד דומה עבור אגד. בדיקה נוספת העלתה כי "מדובר במערכת קיימת (המופעלת על-ידי אגד) ששודרגה, והוסבה לשרת את כל מפעילי התחבורה הציבורית בישראל. כל אפשרות אחרת להקמה של המערכת משמעותה: עלויות גבוהות ומיותרות ואי יכולת להפעילה בזמן סביר".

 

אלא שתשובה זו אינה מספקת חברות שהתחרו באגד על הפעלת מערך המידע, והגישו למשרד התחבורה הצעות להקמת מערכת כזו. אחת החברות נקראת "פנתר", והודיעה כי בכוונתה לפנות לבג"ץ נגד משרד התחבורה, בגין העדפת מערכת של מפעיל פרטי ללא מכרז, לעומת הצעות אחרות שנדחו. לטענת מנהלי חברת פנתר, פנתה החברה עוד בחודש מאי למשרד התחבורה, כדי לברר מה עלה בגורל הצעה שהגישה - ומדוע הועדפה המערכת של אגד.

 

התשובה שהתקבלה מהלשכה המשפטית ומאגף התכנון הכלכלי היתה כי "משרד התחבורה לא רכש כל מערכת מידע ממוחשבת מאגד. משרד התחבורה מקדם הקמת מרכז מידע של כלל מפעילי התחבורה הציבורית במדינה, במסגרת הפרויקט ממשל זמין של משרד האוצר. אגד הביעה הסכמה עקרונית למתן זכות שימוש במערכת שלה, לשם הכללת נתונים של מפעילים אחרים באתר האינטרנט, לשימוש כלל הציבור. זאת כשלב ביניים, עד ליצירת מערכת מידע ממשלתית חדשה אחידה, שמתוכננת בימים אלה על-ידי ממשל זמין. לפיכך לא נערך כל מכרז בנושא, ואין צורך בקבלת פטור כלשהו".

 

תשובה זו אינה מקובלת על יועציה המשפטיים של פנתר - חברה פרטית למתן שרותי אינטרנט. בחברה טוענים כי אם משרד התחבורה יאפשר לחברה גישה ישירה לבסיסי הנתונים של המפעילים, תוכל החברה להפעיל מערכת מלאה ואמינה, הכוללת ממשק משתמש נוח בהרבה, מפות, שרות סלולארי, ורמת דיוק גבוהה משמעותית מהקיימת - גם באתר אוטובוסים הקיים, וגם באתר הממשלתי הזמני, המבוסס על המערכת של אגד.

 

בניגוד לטענת משרד התחבורה כי השימוש במערכת של אגד הוזיל את עלות הפרויקט, אומרים בפנתר כי אין כל עלות למהלך. "פתיחת בסיסי הנתונים אינה חייבת לבוא במקום המערכת הממשלתית, מכיוון שממילא אין לה עלות. אף על פי כי כן, אנחנו בטוחים שפעולה זו תהפוך את המערכת הממשלתית להשקעה מיותרת", טוענים בחברה. עוד מוסיפים שם כי "אם בכל זאת, מסיבה שאינה ברורה לנו, הוחלט להקים מערכת ממשלתית מרכזית, שרק היא תהיה רשאית לקבל את המידע מחברות האוטובוסים, יש לערוך מכרז. התנהלות משרד התחבורה בנושא מעוררת תמיהות, וזאת בלשון המעטה, ככל הנראה יידרש משרד התחבורה לענות לבג"ץ על מניעיו אלה", אומרים בחברה.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים