שתף קטע נבחר
 

תערוכת האופנועים הכי מיוחדים בעולם - ויש מנצח

לאחרונה נערכה בסטרג'יס שבארה"ב, אליפות העולם לאופנועי קאסטום. טל שביט מסביר איך זה הולך, ומה המתכון המנצח כיום. התמונות המרהיבות לעיונכם

בניית אופנועי קאסטום היא תחום משגשג ברחבי העולם. מאות סדנאות מציעות שירותים יצירתיים ללקוחות בעלי כיסים עמוקים, נישאות על גל פופולאריות שנהנה בין היתר מתכניות טלביזיה כמו "בונים אופנועים". כמעט לא תמצאו כאן ניסיונות להקנות ליצירות האמנות הללו שימושיות כלשהי. המראה הוא העיקר - הייחוד וההקפדה על פרטים עיצוביים ומכניים. והרוב המכריע של האופנועים הנבנים בז'אנר הזה, משתמשים במנועי V-טווין גדולים, רובם של הרלי-דייוידסון במקור.


Quantum Leap - למרבה הזוועה, עם הנעה קדמית והיגוי אחורי...

 

ותאמינו או לא, יש אפילו אליפות עולם רשמית, המתקיימת מאז 2004 מדי שנה בארה"ב. כדי להגיע למקום גבוה בתחרות, כבר מזמן אין די בנעיצת מנוע מתאים בתוך שלדה ארוכה עם צמיג אחורי מפלצתי. השופטים מחפשים יותר מכך. האופנה השלטת זה מספר שנים היא אופנת "רטרו" מינימליסטית - אופנועים דקיקים בסגנון אופנועי המירוץ מתחילת המאה ה-20, עם חישוקים גדולים ושלדות דקיקות.

 

אופנה פופולארית אחרת ניתנת לסיכום במילה אחת - "נמוך". אופנועים שנבנו כמה שיותר קרוב לקרקע. וכן, אתם יכולים פחות או יותר לשכוח מאופנועי קאסטום המסורתיים, עם כידונים גבוהים ורגליים שלוחות לפנים בסגנון "איזי ריידר". הם היו טובים עבור שנות ה-80, של המאה הקודמת.


Garage65 - תוצרת איטליה, ונראה מדהים בהתאם

 

כאמור, בשנים האחרונות הפכו מנועי ה-V הגדולים והמסורתיים לשגרתיים מדי עבור שופטי התחרות, וגם בתחום העיצובי הם מחפשים יותר ויותר תעוזה ודמיון. צריך לזכור כי בניגוד למה שנהוג לחשוב, ההגדרה המוטורית "קאסטום", רחבה בהרבה ממה שאנו סבורים, וכוללת מעשית כל מה שנוצר בבניה עצמית.

 

כך למשל, ב-2008 זכה במקום הראשון אופנוע בשם "Goldmember", שנבנה על-ידי סדנה קנדית (שניצחה גם ב-2004 וב-2005, אגב) עם מנוע חד-בוכנתי - למעשה מחצית ממנוע הרלי-דייוידסון; וזה היה אופנוע שנבנה לא כדי להראות יפה, אלא על-מנת לשבור שיאי מהירות עולמיים לאופנועים בעלי בוכנה אחת, ואף עשה זאת בהצלחה. ב-2009 ניצח אופנוע בעל מנוע ארבעה צילינדרים טורי קטן-נפח, שהותקן לאורך השלדה - תצורה שפסה מן העולם לפני עשרות שנים.


פרד קרוגר - הפעם על שני גלגלים, ועם תואר אלוף עולם

 

מהדורת 2010 של התחרות נערכה לפני כשבועיים בסטרג'יס שבדרום-דקוטה, עם יותר מ-70 משתתפים, ושוב היה זה אופנוע שחורג לחלוטין מההגדרה המסורתית "קאסטום", אשר זכה במקום הראשון: Veon של סדנת Krugger הבלגית. המנוע אמנם שב להיות V-טווין, אך האופנוע עצמו ייחודי בכך שהוא מציע שתי תצורות, שניתן לבחור ביניהן בלחיצת כפתור.

 

תצורה אחת היא ספורטיבית, ואילו השנייה מנמיכה את המתלים, פותחת את זווית המזלג הקדמי, שולחת את הגלגל לפנים ויוצרת קרוזר נמוך. יש אפילו שני סטים של דוושות במיקומים שונים, כדי להתאים לתנוחות רכיבה שונות. סדנת קרוגר, יש לציין, זכתה במקום שלישי בשנה שעברה.

 

זה עשוי להפתיע אתכם, אך סדנאות מחוץ לארה"ב כיכבו בתחרות השנה - ולא בפעם הראשונה. מאז החלה התחרות להתקיים, זכתה סדנה אמריקנית במקום הראשון רק פעם אחת, בשנה שעברה. אותה סדנה, Cook Customs, הסתפקה הפעם במקום השמיני, והייתה אחת מארבע סדנאות אמריקניות בלבד בעשירייה הראשונה, מהן אחת על הפודיום במקום השני - Tunderstruck Cycles, עם משהו שקרוב לאופנוע קאסטום מסורתי בקווים הכלליים.

 

למקום השלישי הגיע יורי שיף מבלארוס, הסדנה הראשונה אי-פעם שמשתתפת בתחרות ממדינה זו, עם אופנוע שהוא אולי המיוחד מכל המתחרים: המראה מדבר בעד עצמו, ואת ההנעה מספקים שני מנועי בוקסר ישנים של ב.מ.וו שחוברו יחד! מצד שני, אולי בכל זאת לא היה זה האופנוע המיוחד ביותר. שימו לב לזוכה במקום השביעי, העונה לכינוי Quantum Leap. לאופנוע זה הנעה קדמית והיגוי אחורי. אכן, תקראו את זה שוב.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
רק תביטו - סטארג'יס
צילום: Horst Roesler and Frank Sander
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים