הציונות הדתית לא בשלה למנהיגות
בפרשת עמנואל ליטאים וחסידים התאחדו כאשר מערכת המשפט חרגה מהסבירות ושלחה קבוצה של הורים לבית הסוהר. ומה קורה בציונות הדתית כאשר רבנים מנהיגי ציבור נחקרים, מותקפים ומושמצים?
מעל במה זו, התפרסמו בשבוע שעבר מאמריהם של שניים מן האיכותיים שברבני הציונות הדתית, הרב יואל בן נון והרב בני לאו, ושניהם כאחד מגנים גינוי חד משמעי את אלו שהתכנסו בירושלים למחות כנגד חקירת הרבנים. מאמרים אלו חשפו לעין כל את המשבר העמוק בו נמצאת הציונות הדתית בשנים האחרונות.
אם מישהו רוצה לדעת למה הציונות הדתית אינה מצליחה להגיע לעמדת מנהיגות כבר שנים רבות, הרי קיבלנו את התשובה לפנינו. חוסר יכולת ההכלה של דעות אחרות אכן מתאימה לאנשים חסרי חוליית מנהיגות. ראינו תופעה זאת בסוגיות שונות אשר העסיקו את הציבור שלנו בשנים האחרונות – סירוב פקודת גירוש, גיור, שמיטה, עליה להר הבית ועוד. כל מי שאינו סבור כמוני הוא "תועבה", "כופר" וכדומה.
ראו איזה אחדות נמצאה ברחוב החרדי בפרשת עמנואל. ליטאים וחסידים התאחדו כאשר מערכת המשפט חרגה מהסבירות ושלחה קבוצה של הורים לבית הסוהר. ואילו בציונות הדתית כאשר רבנים מנהיגי ציבור נחקרים, מותקפים ומושמצים הן בפרשת הרב מלמד וישיבתו "הר ברכה" והן בפרשה זו של "תורת המלך" מייד נמצאים להם כאלו בקצה המחנה המנפנפים לכל עבר "אני לא כמותם".
ואני אנה אני בא – זכיתי ללמוד שנים רבות מתורתו של מורי ורבי הרב יואל בן נון, קראתי בשקיקה את ספריו של ידידי הרב בני לאו וכן זכיתי ללמוד רבות ממורי ורבי הרב דב ליאור .
ידידי היקר הרב בני לאו נתלה ברב עמיטל. אכן, אין ספק שהדעות המופיעות ב"תורת המלך" אינן עולות בקנה אחד עם דעותיו של מורנו ורבנו הרב יהודה עמיטל זצ"ל. אך אם היה מסר אחד שהרב עמיטל זצ"ל לימד אותנו וחזר עליו פעם אחר פעם כל השנים, זה הוא שבית המדרש "הר עציון" שבראשו הוא עמד, יהיה פתוח לכל דעה, חוץ מזו הטוענת שכל האמת אצלה, ואין קיום לדעות אחרות. לצערי הרב, מסתבר שמהמקום שבו מרבים לדבר על פלורליזם נמצא כי הרב בן נון והרב בני לאו כל כך אדוקים בפלורליזם שהם לא מוכנים לפתוח ולו סדק קטן לדעה שאינה פלורליסטית כמו שלהם.
השאלות העולות בספר "תורת המלך" נאמרות בבית המדרש לצורך ליבון והתמודדות עם שאלות של חיים ומוות, בדור שמעלה שאלות קשות מנשוא.
רק לדוגמא אציין שהשבוע הזדמנתי לאזכרה של איש יקר, גל שפירא הי"ד, שנהרג לפני שש שנים במחסום ארז,כאשר היה אחראי משמרת, ואישה שהתחפשה לאישה בהריון טענה שצפצופי המגנומטר נבעו מפלטינות שיש לה ברגליים. גל ניגש אליה כדי לסייע בידה והיא פוצצה עצמה והרגה במקום אותו ועוד שלושה חיילים . "תורת המלך" מנסה להתמודד עם מקרים כאלו שלא היו מוכרים בדורות קודמים. כן מותר לנו לשאול בבית המדרש מהם גבולות "טוהר הנשק"?
להתמודד ולהכיל
השאלות הן קשות ומצריכות התמודדות, לכל הפחות יותר מאשר כינוי הספר "תועבה" והשמטת כינוי "רב" לרבנים שנתנו לספר את הסכמתם. לא אכחיש כי רבים מן התשובות הניתנות בספר אינן לרוחי, אך מכאן רחוקה מאוד הדרך למתן לגיטימציה למערכת אכיפת החוק לחקור בדבר ולקחת רבנים באופן מכוער באמצע הלילה באזיקים בידיהם וברגליהם כאילו היו רבי מחבלים או מנהיגי משפחות הפשע.
חבל מורי ורבי הרב יואל, שאתה שבמשך כל כך הרבה שנים היית קרבן להשמצות, הן בגלל שיטתך בהוראת התנ"ך והן בגלל דעותיך הפוליטיות, מרשה לעצמך לאמץ את השיטות המכוערות של חלק מיריביך שיטת ההשמצות וכינויי הגנאי במקום שיטה של התמודדות והכלה.
הרב דב ליאור מנהיג ביד רמה את ההתיישבות היהודית בקרית ארבע וחברון, הרב ליאור נחשב לדעת רבים כמנהיג בעל שיעור קומה. הקלות הבלתי נסבלת בה אתה הרב יואל מרשה לעצמך לזלזל בו, ודוחק מחוץ לגדר את אלפי תלמידיו אינה מוסיפה לך כבוד.
דומה שהרב יעקב אריאל והרב דרוקמן גילו מנהיגות ברורה כאשר מצאו לנכון לחלק בין הסכמה עם הדעות הנאמרות לבין השאלה האם יש כאן מקום לחקירה.
לצערי דומני כי קשה להתעלם מן התחושה שאחת ממטרות חקירה זו היא לזרוע פילוג במחנה הציונות הדתית. כל כך חבל שבזה הם "הצליחו" ובגדול!
הכותב הוא יו"ר הקרן למורשת הר הבית והמקדש