שתף קטע נבחר

 

ת"א: האוטובוס יצא מהשכונה, התושבים מבולבלים

התוכנית לארגון מחדש של התחבורה הציבורית בתל-אביב יצאה היום לדרכה, והותירה את התושבים בעיקר מבולבלים. "למה ללכת כל כך הרבה ובחום הזה?", שאלה קשישה שנפרדה מהקו למרגלות ביתה. אחרים זועמים על ההחלטות שהתקבלו באופן חד-צדדי, אבל בארגונים הירוקים בירכו

הפקקים של תל-אביב לא שכנעו אתכם שלא להיכנס לעיר עם רכב פרטי? כדאי שעכשיו תחשבו פעמיים. במרכז העיר ובכמה שכונות ביפו התעוררו הבוקר (יום ב') התושבים למציאות תחבורתית שונה מכפי שהכירו. התוכנית לארגון-מחדש במרחב העיר יצאה לדרכה כשכמה קווי אוטובוסים מרכזיים שינו את מסלול נסיעתם והוצאו מתוך הרחובות הצרים.

 

 

במקביל, נסגר רחוב המלך ג'ורג' לתנועה בקטע שבין הרחובות רש"י ואלנבי לכלי רכב פרטיים, והם יוכלו לנסוע בו רק מהשעה 19:00 ועד שעות הבוקר. בצעד הבא, על-פי התוכנית, יחלו לפעול באותם רחובות שהתרוקנו היום מאוטובוסים קווי תחבורה במיניבוסים מזהמים ורועשים פחות. 


השלט הודיע, אבל בכל זאת היה מי שהופתע. ת"א, היום (צילום: עופר עמרם)

 

בשל הרפורמה, חלו שינויים במסלולי קווי חברת "דן": 37, 58, 6, 10, 18 25. לאחרון מביניהם הצטרפה שלוחה נוספת בניסיון לייעל את השירות, בקו שמספרו 125. כמו כן, בוטל קו 113.

 

למרות ההודעות המוקדמות על השינויים, ניכר הבוקר בלבול רק בקרב נוסעי האוטובוסים של חברת "דן". "אני לא מבינה למה אני צריכה ללכת ברגל עד לרחוב המלך ג'ורג' כדי לתפוס את קו 18", רטנה לאה, קשישה מתל-אביב שיצאה לסידורים בעירייה. 

 

"במשך 30 שנים ירדתי מביתי שברחוב פינסקר והלכתי חצי דקה כדי לתפוס אותו בפינה של רחוב טרומפלדור. זה בלבול לא רגיל. אמנם קיבלנו עלוני מידע על כך, אבל למה ללכת כל כך הרבה, בחום הזה ובגיל שלי?", שאלה.


נציגי "דן" בתחנות שבוטלו בתל-אביב. רוחות של שינוי (צילום: יואב זיתון)

  

בחברת "דן" הציבו משעות הבוקר נציגים בתחנות שבוטלו או נוספו, שהפעילו שם תחנות הסברה לטובת מי שבכל זאת לא התעדכן.

 

במסגרת השינויים, חנכו הבוקר ב"דן" את קו 58 - שיצא לנסיעת בכורה מקניון רמת-גן למרכז כורזין שבגבעתיים וחוצה בדרך שכונות רבות שקודם לכן לא ניתן בהן שירות. "אני נהג כבר 30 שנה, ואף פעם לא נתקלתי בכמות גדולה כל כך של נוסעים ביום הראשון של קו חדש", סיפר ל-ynet בהתרגשות שמוליק איילון, שאחז בהגה בנסיעה הראשונה.

 

"בדרך כלל לוקח לנוסעים ארבעה או חמישה ימים עד שהם 'מעכלים' את הקו, אבל הפעם, בגלל שנכנסו למקומות חדשים כמו שיכון צנחנים, אנשים העדיפו להשתמש באוטובוס", סיפר הנהג.

 

הוא גם הביע פסימיות באשר לסיכוי שהאוטובוסים ייעלמו בקרוב מהנוף בגוש דן. "הרכבת הקלה היא חזון אחרית הימים ואני לא רואה אותה קמה בשנים הקרובות", אמר איילון. "זו הסיבה שחייבים להוסיף נתיבים נוספים לתחבורה ציבורית, וכמובן לאכוף את הנסיעה בהם".

 

"הופכים את הנסיעה במרכז העיר לסיוט"

אבל לא רק האוטובוסים קיבלו כרטיס אדום, ובעוד הם הוצאו מהשכונות התל-אביביות - הורחקו כלי הרכב הפרטיים מאחד מצירי התנועה הראשיים במרכז העיר, רחוב המלך ג'ורג'. הכביש במקום שודרג וחודש, ובמקום הוצב שילוט מאסיבי לבאים מכל הכיוונים.


רחוב קינג ג'ורג' כפי שלא הכרתם (צילום: עופר עמרם)

 

גם כאן, למרות הכל, היה מי שהופתע כשאולץ לפתע לפנות ימינה אל רחוב רש"י, במקום להמשיך לכיוון שוק הכרמל. "גם אם אין פה משטרה, לא שווה לקחת את הסיכון", סיפר אליהו שמחה על השינויים בהסדרי התנועה. "חבל שלא מתחשבים גם בנוסעי המכוניות הפרטיות ופשוט הופכים את הנסיעה במרכז העיר לסיוט".

 

"פגיעה קשה באיכות החיים" 

תושבים באזור הביעו זעם על כך שהעירייה החליטה על השינויים באופן חד-צדדי ובחרה לנתב את זרם התחבורה שנחסם ברחוב קינג ג'ורג' לרחובות קטנים כמו רש"י וטשרניחובסקי. "אנו רואים בהחלטה מסוג זה זלזול חמור בתושבים ופגיעה קשה באיכות החיים", כתבה אחת התושבות, טליה, לעירייה. "לא מובן לנו מי החליט על דעת עצמו להפוך רחבות צדדיים כמו רש"י וטשרניחובסקי לרחובות עמוסי תחבורה ותנועה שאמורים להחליף רחוב ראשי כגון קינג ג'ורג'".

 

אביגיל ירושלמי מנתניה, שהגיעה עם חברותיה ליום כיף באזור דיזנגוף סנטר ומצאה עצמה בלב כאוס תחבורתי יוצא דופן, סיפרה: "עשינו טעות קשה כשבאנו לפה עם האוטו. הסתובבנו באזור שעה ולא מצאנו חנייה, והנתיב ה'צהוב' שהוסיפו פתאום הוסיף רק לכאב הראש. אני מעדיפה לא לנסוע ישר ולא לקחת את הסיכון שבהמשך תהיה משטרה".

 

ומה אומרים על כך הארגונים הירוקים? שישה מהם, ובהם גם החברה להגנת הטבע, "מגמה ירוקה", אגודת "אדם טבע ודין" ועמותת "ישראל בשביל אופניים", בירכו על היוזמה ודרשו להרחיב את נתיבי התחבורה הציבורית לכל צירי התנועה הראשיים של תל-אביב, ובמקביל לתגבר שם את תנועת האוטובוסים.

 

"דן": הפתרון היחיד - לקדם עוד את נתיבי התחבורה הציבורית

מחברת "דן" נמסר בתגובה כי "המשך הרחבת נתיבי התחבורה הציבורית הוא הפיתרון לשיפור בתחבורה הציבורית במטרופולין". לדבריהם, "בניגוד לקו 18 שיצא מהשכונות, קו 58 החדש, שהחל בנסיעת הבכורה שלו מקניון רמת גן למרכז כורזין בגבעתיים דרך רכבת מרכז, כן נכנס לשכונות בהן לא ניתן עד כה שירות". 

 

נהג הקו, שמוליק איילון, סיפר ל-ynet כי הופתע מהביקוש הגדול: "אני 30 שנה נוהג בדן, ואף פעם לא באה כמות כזו גדולה של נוסעים לקו חדש כבר ביום הראשון.

בדרך כלל לוקח לנוסעים ארבעה-חמישה ימים עד שהם "מעכלים" את הקו, אבל הפעם, בגלל שנכנסנו למקומות שמעולם לא ניתן בנם שירות כמו שיכון צנחנים, אנשים העדיפו את האוטובוס".

 

לדברי הנהג, הוא וחבריו יוכלו ליישם את הרפורמה רק עם תוספות של נתיבי תחבורה ציבוריים: "רק זה הפיתרון, שיוכל לאפשר לנו להגיע מהר ליעדים. הרכבת הקלה היא חזון אחרית הימים ואני לא רואה אותה קמה בשנים הקרובות. חייבים להוסיף לנו נתיבי תחבורה ציבורית וכמובן לאכוף את הנסיעה בהם".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים