"רכבת קלה בירושלים באפריל? לא בטוח"
יאיר נווה, מנכ"ל זכיינית הרכבת הקלה בירושלים, צופה בעיות ואינו משוכנע כי קרונות הרכבת יחלו לפעול כבר באפריל 2011. לעומתו, לשר התחבורה ישראל כץ אין ספקות - "הרכבת תצא לדרך באפריל". בכירי משרד התחבורה ועיריית ירושלים נפגשו לנסיעת הדגמה מיוח"צנת, הציגו חזית אחידה, אך לא הצליחו להעלים את מאבקי הכוחות
"יש סימן שאלה גדול לגבי מועד התחלת הפעילות", כך אמר יאיר נווה, מנכ"ל חברת "סיטי-פס", זכיינית הרכבת הקלה בירושלים, בנסיעת הדגמה שנערכה היום (ב'). שר התחבורה, ישראל כץ, היה נחרץ הרבה יותר, וידע לנקוב בתאריך המתוכנן: "הרכבת תצא לדרך באפריל", אמר כץ. בנסיעה שיועדה בעיקר עבור כלי התקשורת, לקחו חלק ראשי הגופים המנהלים את הפרויקט, בהם גם ראש עיריית ירושלים ניר ברקת, ומנכ"ל תוכנית האב לתחבורה בירושלים, ניר מרוז.
נסיעת ההדגמה החגיגית נערכה היום לטובת תמונות בכירים מחייכים כשברקע קרונות הרכבת הקלה, אך למרות ניסיון להציג חזית אחידה ומגובשת בין כל הגופים הקשורים לפרויקט, ניכר היה כי מתחת לפני השטח נערכת מלחמת התשה הכוללת מריבות ומשחקי כבוד וכוח. בין היתר, בנושא שנוי כבר תקופה ארוכה במחלוקת - מתן עדיפות נסיעה לרכבת הקלה בצמתים מרומזרים.
כך הסביר ל-ynet מנכ"ל הזכיינית, יאיר נווה, את אי הבהירות באשר למועד תחילת הפעילות המסודרת: "הבעיה היא הרמזורים. אנחנו ממתינים להחלטה של המדינה, כדי שנדע ונבין מה היא רוצה". שנים שאנחנו מתעסקים עם העניין, ודורשים עדיפות מלאה. אלא שהמדינה החליטה לצערנו רק במרץ האחרון, שהיא אינה מוכנה לתת עדיפות מלאה (לרכבת, ר.מ). המשמעות היא שאנו מתכננים רמזורים באופן נחות, כך שהרכבת עוצרת ברמזורים כמו כל רכב אחר על הכביש. אם המדינה תחליט על עדיפות מלאה, כמובן שיהיה תכנון מחדש של הדברים, והדבר בוודאי ייקח יותר זמן", אמר.
נסיעת המבחן נערכה לאורך קילומטר אחד, בין תחנות גבעת מבתר בצפון ירושלים, וגבעת התחמושת ושמעון הצדיק ובחזרה. מבחינת ראש עיריית ירושלים, ניר ברקת, מדובר ב"אבן דרך בירושלים, ואור בקצה המנהרה בתחום התחבורה בעיר כמכלול. כשנכנסתי לתפקיד לפני שנה וחצי, שמתי סימן שאלה על כל תהליך הרכבת, אם היא תתכנס או לא. עברנו ממצב שלא ברור מה תוכנית העבודה, למצב של שיתוף פעולה ופתרון הבעיות ביחד. היום הדברים בשליטה. הסבל שעברו התושבים היה כבד מנשוא, אבל אני מאמין שבשנה הבאה, הרכבת תאיץ תהליכים בעיר, ותעזור לנהל הכל בצורה טובה יותר".
ברקת, כדאי להזכיר, אמר בטרם הבחרו לתפקיד כי מדובר ב"פרויקט מגלומני". כאשר נשאל על-ידי ynet האם שינה דעתו בינתיים, אמר ברקת: "מעולם לא התנגדתי לרכבת. התנגדתי לשיטת הניהול והתהליך אשר גבה פי שלושה כסף וזמן ותוכנן לא כהלכה. הסבל של התושבים היה גדול ממה שאמור להיות".
שר התחבורה, ישראל כץ, כינה את נסיעתה הקצרה של הרכבת הקלה "רגע היסטורי", ואמר בנוסף כי הוא מקווה "שהפרויקט בירושלים יהיה אור ליהודים ולכל שאר ישראל". כץ אמר עוד כי "אני שמח שרואים באופן מוחשי את תחילת הסוף, או לפחות את סוף ההתחלה. אני יודע שהיו קשיים באוכלוסייה, אבל יש אור בקצה המנהרה. הרכבת תצא לדרך באפריל הקרוב. קיבלנו החלטות להמשיך את תכנון התוואים הבאים עם כל הלקחים. נטלנו אחריות ונתחשב בתושבים שעברו סבל רב".
לעומת המחמאות שהרעיף על פרויקט הרכבת הקלה בירושלים, בחר כץ למתוח ביקורת קשה על התנהלות פרויקט הרכבת הקלה בתל אביב. "זה פצע כואב ומחדל משמעותי. נכנסתי לתפקיד וקיבלתי החלטה שזה לא יכול להימשך כך. או הזכיינים או המדינה צריכים לבצע את העבודה. המבחן שלי הוא לוודא שהפרויקט יצא לדרך עם כל הלקחים מירושלים".