שתף קטע נבחר
 

הפקק האינסופי בגוש דן: מי יפתור, ובעיקר איך?

והתשובה המצערת - בינתיים אין באופק אף גורם שמסוגל לפתור את אחת הבעיות הקשות ביותר במרכז העסקי והחברתי הצפוף במדינה. קו ראשון של הרכבת הקלה לא נראה אפילו באופק, האוטובוסים לא מסוגלים לתת מענה ראוי, והרחובות פקוקים מאי פעם. תמונת מצב עגומה, עם מעט מאד אפשרות לשיפור

ביטול זיכיון הקמת הרכבת הקלה בגוש-דן: סוף לסחבת או הנצחת בעיות התחבורה? לפני מספר ימים זה קרה. שלוש שנים וחצי לאחר שנחתם חוזה להקמת קו ראשון של רכבת קלה בגוש-דן, ולאחר אין ספור איומים, ספינים והצהרות לוחמניות מצד כל הצדדים המעורבים, הודיע שר האוצר, יובל שטייניץ כי "התקבלה החלטה שיש לבצע את פרויקט הרכבת הקלה ללא החברה שזכתה במכרז... ההחלטה תביא סוף לסחבת המתמשכת".

 

אלא שהבטחת השר אינה מבשרת על שינוי לטובה בכל הנוגע למצב התחבורה בגוש-דן. גם אם יימצא בקרוב פתרון אחר להקמת רכבת קלה, בשנים הקרובות לא צפוי כל שיפור בעומסי התנועה - אשר על-פי אומדני משרד התחבורה גובים מחיר של כ-10 מיליארד שקל בשנה. כך למשל, רפורמה בקווי האוטובוס, שהחלה אתמול (ב'), צפויה לדעת מומחים להיכשל במתכונתה הנוכחית. ומה עם פתרונות תחבורה אחרים? אלה לא קרובים אפילו לכדי יישום.


עבודות הקמת הרכבת הקלה בציר ז'בוטינסקי בפתח-תקווה (צילום: גיל לרנר) 

 

סוף לסחבת המתמשכת?

לדעת מומחי תחבורה רבים, ביטול הסכם הזיכיון להקמת הרכבת הקלה יביא לדחייה ניכרת בהפעלתה. אמנם במשרד התחבורה יש מי שמנסים לשדר אווירת "עסקים כרגיל", ואומרים כי לא יחול שינוי מהותי בלוח הזמנים של הפרויקט, אך על-פי הערכות עדכניות, ניתן יהיה להפעיל את קו הרכבת הראשון במלואו, רק ב-2018. כדאי אגב להזכיר כי מאז 2009 מבטיחים במשרד התחבורה לקדם שני קווים נוספים של הרכבת הקלה - "הירוק" ו"הסגול" - אך גם הם אינם צפויים להתחיל לפעול בשנים הקרובות.

 

הקלה מסוימת אמורה להגיע ב-2014, עם תחילת הפעלתם של שלושה קווי אוטובוס מהירים ורבי-קיבולת (BRT): "שירות השרון" שיצא מכפר-סבא, יעבור ברעננה והרצליה, ויגיע לתל-אביב; "שירות דרום" יחל בצומת חולון ויגיע לראשון לציון, נס-ציונה ורחובות; "שירות נתניה", יחבר את נתניה עם תל-אביב.

 

אולם אפילו בהקמת שלושת קווי האוטובוס, שאמורים להסיע מאות אלפי בני-אדם מדי יום, צפויים קשיים רבים. כך למשל, נתיב תנועה בלעדי ל"שירות השרון" ברעננה יוקם רק לאחר פתיחת כביש 531 החדש לתנועה. אלא שרק לאחרונה בוטל הסכם הזיכיון להקמת הכביש, וכעת צפויה דחייה משמעותית בפתיחתו. גם הפעלתו של "ציר העדפה" - ציר תנועה בלעדי לאוטובוסים - בין צומת חולון ומחלף הסירה בהרצליה, אינה צפויה לפני סוף 2014. יתרה מכך, תכנון מפורט של חלקים מרכזיים בפרויקט כלל לא החל.

 

לא לחכות לרכבת הקלה

כאמור, אתמול (ב') החל השלב הראשון של רפורמה בקווי האוטובוס בתל-אביב: תכנון מחדש של תוואי הנסיעה בחלק מהקווים, שנועד לשפר את השירות, להגביר את התדירות, ולצמצם את זמני הנסיעה. אלא שמעטים בתחום התחבורה מאמינים כי הרפורמה במתכונתה הנוכחית, תועיל. בשיחות עם ynet מזהירים מומחים מזה תקופה ארוכה, כי ללא מתן עדיפות לאוטובוסים בכבישים, בעיקר באמצעות נתיבי תנועה ייעודיים, לא ניתן יהיה לשפר את השירות.

 

גורמים מקצועיים במשרד התחבורה מכירים היטב את הצורך למצוא פתרונות תחבורה לטווח הזמן הקרוב - שיוכלו לתת מענה לבעיית התנועה של אוטובוסים במרחב העירוני. במכתב ששלח לאחרונה לחבר מועצת עיריית תל-אביב, כותב יהודה אלבז, מנהל אגף תחבורה ציבורית במשרד, כי "קידום תוכנית שבה יש העדפה משמעותית לתחבורה ציבורית באוטובוסים בתוך תל-אביב-יפו עצמה, יאפשר שיפור משמעותי של השירות הניתן לתושבי העיר, לעובדים ולמבקרים בה".

 

יתרה מכך, אלבז כותב כי "בעלות לא גבוהה יחסית, ניתן יהיה לקצר את זמני נסיעת האוטובוסים באופן משמעותי, ולהפוך את חוויית הנסיעה לנוחה הרבה יותר. שיפור כזה יש בכוחו להעביר נוסעים מרכב פרטי לתחבורה ציבורית, ולהקל במידת מה מההשלכות הסביבתיות, החברתיות והכלכליות של תופעת הגודש בכבישים". אלבז אף סבור כי יש לקדם תוכניות שכאלה "במקביל וללא קשר לקצב ההתקדמות בתוכנית הרכבת הקלה ולארגון מחדש של קווי האוטובוסים בגוש-דן".

 

ואיך מתייחסת המדינה לעמדה שמבטא אלבז? בתקציב לשנים 2011 ו-2012 לא מוצע כל פתרון זמין לבעיות התחבורה בגוש-דן. צריך לזכור כי חלק ניכר מהבעיות בקידום פתרונות תחבורה ציבורית, נוגע למאבקי סמכויות בין משרדי הממשלה והרשויות המקומיות: בממשלה נוהגים להאשים את העיריות - ובמיוחד את עיריית תל-אביב - בעיכובים ובהעדפת בעלי הרכב הפרטי על-פני תחבורה ציבורית. מנגד, ברשויות המקומיות טוענים כי אין להן כל סמכות בענייני תחבורה ציבורית, וכי האשמים בעיכובים הם משרדי הממשלה - ובעיקר משרד התחבורה.

 

90% מבעיות התחבורה בישראל

פתרון לבעיית הסמכויות - לפחות חלקי - אמור היה להימצא בהקמת רשות תחבורה ציבורית מטרופולינית, שתהיה אחראית על תכנון וניהול התחבורה בשטח המטרופוליני. אלא שלמרות שכבר ב-2007 המליצה ועדה ציבורית על הקמה מיידית של רשות שכזו בגוש-דן, הקמתה אינה צפויה לפני 2011. משרד התחבורה מתכנן להפעיל רשות ראשונה בחיפה בשנה הקרובה, ורק לאחר שייבחן את תפקודה - ישקול הקמה של רשות דומה בגוש-דן.

 

וכך נותרים תושבי גוש-דן וכל המבקרים במרכז הכלכלי והתרבותי של ישראל, ללא מענה לבעיות התחבורה החמורות. יוזמות מקומיות, כמו למשל מיזם "מהיר בעיר" של תנועת עיר לכולנו בתל-אביב, נותנות מענה מקומי בלבד, המיועד בעיקר לתושבי העיר: לפי המיזם המוצע, יופעלו שני קווי אוטובוס מהירים, שייסעו בתדירות גבוהה בכל שעות היממה, ויתבססו על תשתית הכבישים והרחובות הקיימת, תוך שימוש באוטובוסים של חברת דן.

 

גם פתרון שמציעה המדינה - נתיב אגרה בכניסה לתל-אביב, שאמור להיפתח לתנועה עד סוף השנה - אינו צפוי לשפר באופן משמעותי את המצב. אמנם במשרד התחבורה מבטיחים כי הוא "יוריד בצורה משמעותית את גודש התנועה ברחובות תל אביב, ויקטין את הפקקים", אך מומחי תחבורה מסכימים כי כל עוד לא ייפתרו הבעיות בגוש-דן עצמו, לא יוכל הנתיב להקל משמעותית את בעיות התחבורה.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
הדמיית מחשב: הכי קרוב שתגיעו לרכבת הקלה?
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים