שתף קטע נבחר
 

בטיחות נוסח מאזדה: ההגה לא עובד? לא נורא

איך קרה שבעיה במערכת ההגה במאזדה 3 ו-5 הייתה מוכרת ליבואנית וכנראה גם ליצרנית, ובכל זאת לא נעשתה שום פניה מקדימה לבעלי המכוניות? ואיך קורה שבעיה בעלת סממנים בטיחותיים לכל דבר ועניין, הופכת לתיקון "שאינו בטיחותי"? אנחנו מכים על חטא

הידיעה שפרסמנו אודות קריאה ל-7,000 מכוניות מדגם מאזדה 3 ו-5 להחלפת משאבות הגה במוסכי היבואנית, כנראה לא הפתיעה גם את המאמינים האדוקים ביותר באמינות יוצאת הדופן של היפנים. אחרי הכל, פרשת הריקול האדיר של טויוטה, אות וסמל האמינות במשך שנים ארוכות, ניפצה לנו בפנים את המיתוס. אז הציבור כנראה לא הופתע, אבל חברת דלק מוטורס בהחלט כן. אחרת קשה להבין מדוע בחרו לטפל בבעיה המוכרת להם תקופה מאד ארוכה, באופן חשאי - רק במקרה ומישהו התלונן.

 

  • קריאה לתיקון: האם המכונית שלכם בטוחה?

 

ב-11 במאי פנה אלינו רן זויץ, בעלים גאה של מאזדה 5, שצברה עד אותו יום כ-12 אלף ק"מ, וטען כי במהלך נהיגה במכונית איבד לפתע את ההיגוי, וכמעט נכנס בקיר. "ביצעתי פניה שמאלה, ולפתע ההגה סירב להגיב וכמעט התנגשתי בקיר", כתב לנו. "ביצעתי בלימת חירום, ובכח רב הצלחתי להזיז את ההגה, כאשר אני מבחין בנורית האזהרה המתריעה על כשל במערכת ההגה. לאחר עיון בספר הרכב ושיחה עם המכונאי במוסך "מרוץ" בקרית ביאליק, הובהר לי כי מדובר בתופעה מוכרת במכונית זו. לפי עצתו של אחד העובדים במוסך כיביתי את המנוע, לאחר 15 דקות הנעתי שוב, הנורית כבתה ומערכת התגבור חזרה לפעול", הוסיף.

 

זויץ נכנס למוסך בכל זאת, ובבדיקה הממוחשבת שבוצעה למאזדה 5, התגלה כי מדובר בתקלה "1099 C". במוסך אמרו לו גם שאין מניעה לנהוג ברכב, מכיוון ש"התקלה אינה בטיחותית", וכי יזמינו עבורו את החלק הנדרש מהחברה. עם זאת, שימו לב, המליצו בפניו שרק הוא ינהג ברכב, ולא אשתו... הדברים האחרונים הדליקו אצל זויץ נורה אדומה, ולכן ביקש מאתנו לבדוק האם אכן - כפי שטענו במוסך - מדובר בתקלה מוכרת בחברת דלק מוטורס, ואם כן, מדוע לא מזמנים את בעלי הרכב לבצע תיקון בהגה, שכן מדובר בסכנת נפשות.

 

העברנו אז את פנייתו לדלק מוטורס, כדי לברר אם התקלה אכן מוכרת כתופעה, ואם חברת מאזדה ביצעה או מתכוונת לבצע קריאת תיקון על-מנת לתקן את התקלה. התשובה שקיבלנו נושאת את התאריך 13 במאי 2010, והייתה חד-משמעית: "במענה לפנייתך בנוגע לריקול - התשובה שלילית. מאזדה מוטורס לא פירסמה ריקול בנושא, לא בישראל ולא בשווקים אחרים. התיקון במכונית הספיציפית בוצע בנוהל המקובל, כתיקון שנדרש ברכב במסגרת האחריות. במכונית הוחלפה המשאבה האלקטרו-הידראולית של מערכת ההגה, וזאת עקב ניתוקים אקראיים בפעילותה בסל"ד נמוך, ובמהירות נסיעה נמוכה".

 

אלא שאותנו התשובה לא ממש הרגיעה. לכן התקשרנו למוסך "שי שחר" בראשון לציון, שאינו נמנה עם רשת המוסכים של דלק מוטורס, אבל מטפל במכוניות מאזדה של חברות ליסינג, וביקשנו לבדוק אם הוא מכיר את התופעה. תשובתו שהתקבלה אצלנו ב-18 במאי היתה: "נתקלתי בתופעה כזו ברכבי מאזדה 5 שהגיעו אלי. קוד התקלה שזיהה המחשב שלי - היה זהה לזה של האיש שהתלונן אצלכם. כל כלי הרכב הללו שהגיעו אלי נשלחו למוסכים המורשים של דלק מוטורס, והוחלפו בהם משאבות הגה במסגרת האחריות".

 

שי שחר העז אגב להתנבא: "אם יתברר שהתופעה הזו מתרחשת בכלי רכב רבים, יכול להיות שהיצרן בחו"ל ייזום ריקול עבור משאבות ההגה". ומתברר שהנבואה הייתה נכונה. לאחרונה פרסמה מאזדה הודעה רישמית על זימון בעלי הרכב לתיקון יזום, אם כי עדיין מתעקשים שאין מדובר בתקלה בטיחותית.

 

לנו נותר רק להכות על חטא, על שלא הקמנו קול זעקה גדולה ברגע שהחלו להגיע למערכת תלונות מסוג זה. יש לציין כי במערכת ynet התקבלו עוד מספר תלונות דומות לאלה של זויץ, אך תגובת אנשי המקצוע הרגיעה אותנו. מסתבר שהענקנו להם יותר מדי קרדיט, ולא לקחנו בחשבון כי יש כאן פשוט ניסיון להנמיך את הלהבות ולטפל בנושא הבעייתי באופן דיסקרטי. עובדה - מאזדה העולמית, לאחר שהאמריקנים פתחו בחקירה בנושא בעקבות כמה עשרות מקרים מדווחים, הזמינה כחצי מיליון מכוניות בכל רחבי העולם - וכ-7,000 בארץ - לבדיקה והחלפה בעת הצורך של משאבת ההגה.

 

כדאי לציין כי הן מאזדה העולמית, ובהתאם גם דלק מוטורס, המייבאת את המכוניות לישראל, התעקשו כי למרות העובדה שמדובר בכשל אפשרי במערכת בטיחות מהחשובות שברכב, לא מדובר באקט בטיחותי. ולא רק הן. גם משרד התחבורה, אליו פנינו בנושא, הבהיר כי לאחר בדיקה של אנשי המשרד, הובהר כי התקלה אינה קשורה לבטיחות. וזה די מוזר, חייבים לציין. אם היצרן אינו חושב שבעיה העלולה לגרום לאי יכולת הפניית הגה אינה בטיחותית, וכך גם נציגו בארץ, יש כנראה מקום להתערבות הרגולטור.

 

יש להזכיר כי גם כאשר קראה דלק מוטורס ל-50 אלף מכוניות מדגם מאזדה 3 למוסך, עקב חשש כי מנוע המכונית יפסיק לפעול תוך כדי נסיעה, התעקשו אצל היבואנית כי לא מדובר בבעיה בטיחותית. למרות שלעניות דעתנו, רכב שמנועו כובה תוך כדי נסיעה בכביש מהיר ועמוס, עלול לייצר בעיה בטיחותית ברורה ומוחשית עבור נוסעיו, ועבור שאר משתמשי הדרך.

 

לטעמנו, במקרים של מערכות בטיחות מובהקות ברכב, בהן התגלתה תקלה סדרתית מכל סוג שהוא, יש להכריז על כך מיד כתיקון בטיחותי. כך במקרה של מערכות בלמים, כשל אפשרי במנוע, צמיגים, מתלים ותיבות הילוכים. אין לנו בעיה שנורית לא פועלת בתא הכפפות, תסווג כתיקון שאינו בטיחותי. יש לנו כן בעיה, כאשר מדובר במערכות חיוניות לבטיחות הרכב, או כאלה העשויות לגרום לנהג בעקיפין לאבד שליטה.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים