לא עוד שקטה: טויוטה פריוס תייצר רעש מלאכותי
לאחר שנאלצה להתמודד עם ביקורת על הסכנות שמייצרת מכונית חרישית להולכי רגל, תוסיף טויוטה מערכת קול חיצונית שתתריע על בוא הפריוס ההיברידית. היא תעשה זאת אגב, רק במצב חשמלי
המכונית ההיברידית הפופולארית בעולם, טויוטה פריוס, תייצר רעש שיתריע על הגעתה. זאת לאחר ביקורת שעלתה באשר לסכנות שמייצרות מכוניות היברידיות וחשמליות עבור הולכי רגל, בעיקר כבדי שמיעה וראיה. לכך נוספו כעת דו"חות אמריקניים, לפיהם יש למכוניות היברידיות סיכוי גבוה משמעותית להיות מעורבות בתאונות דרכים עם הולכי רגל.
- האו"ם והאיחוד האירופי: נגד מכוניות שקטות מדי
השקט מביא עמו סכנה
מכוניות היבירידיות - המשלבות בין מנוע בעירה פנימית ומנוע חשמלי - מסוגלות לנסוע במקרים מסוימים ולטווח מוגבל, רק בעזרת המנוע החשמלי בו הן מצויידות. כאשר הן עושות כך, בתחומי העיר בדרך כלל - ובוודאי מכוניות חשמליות "מלאות" - הן אינן מייצרות כל רעש מנוע. הרעש היחיד שעולה מהן הוא רעש מכאני מסויים ממערכות מסתובבות, וכמובן רחש שמייצרים הצמיגים המתחככים בכביש.
עובדה זו מוכרת לתעשיית הרכב כבר שנים מספר. כך למשל הודיעה לפני שנתיים חטיבת הפיתוח של חברת לוטוס, המוכרת בזכות פיתוחים חדשניים המוצאים דרכם לכל עולם הרכב, כי היא מתעתדת לייצר מערכת צליל מיוחדת, עבור כלי רכב חשמליים והיברידיים. זאת כדי להקטין את הסכנה שהם מייצרים עבור הולכי רגל כבדי שמיעה וראייה.
בסוף 2009 דיווחנו גם על הקמת גוף בו חברים אנשי מקצוע ממספר תחומים, האמורים לייעץ לאיחוד האירופי ולארגון האומות המאוחדות על דרכי פעולה מועדפות כנגד הסכנה. גונטר ורהוגן, הנציב האירופי לעסקים ותעשייה שאחראי היה על הקמת הקבוצה, אמר אז כי צליל כלשהו יהיה מחויב המציאות, בעיקר כאשר מדובר באוכלוסיית העיוורים, אשר חייבת להבין היכן נמצאת מכונית החוצה את דרכם, בכל רגע נתון". מעשית הוקמה הקבוצה כדי לעזור בייצור קולות שיאפשרו בעיקר למוגבלי ראיה ומשתמשי דרך פגיעים אחרים, להבין מהיכן מגיעה מכונית חשמלית או היברידית, באיזו מהירות היא מגיעה, והיכן היא נמצאת בכל רגע.
הוחלט להרעיש
כעת מלמדים נתונים אמריקניים עדכניים, גם כאלה המדיעים מבית השות האמריקנית לבטיחות בדרכים (NHTSA) הכפופה למשרד התחבורה האמריקני, כי למכוניות היברידיות וחשמליות יש סיכוי גדול משמעותית להיות מעורבת בתאונות דרכים עם הולכי רגל, במיוחד בזמן בלימה. ברשות האמריקנית בודקים כעת אפשרות לחייב את כל כלי הרכב ההיברידיים והחשמליים, להצטייד בהתקנת מערכת קול חיצונית.
יצרנית ראשונה שתתחיל לשווק מערכת שכזו עבור מכונית היברידית מתוצרתה, היא טויוטה, שתעשה זאת בינתיים רק ביפן. המערכת - שתוצע כאופציה בלבד במחיר של 12,600 ין, או 570 שקל - מייצרת רעש חיצוני באמצעות רמקול שמותקן בפגוש הקדמי של המכונית, כאשר היא במצב "חשמלי". לטענת דובר טויוטה בריטניה, הצליל שתשמיע הפריוס יהיה מעין המהום אלקטרוני שנשמע בגרסה העתידנית של הפלינסטונ'ס, הנקראת ג'טסונ'ס (Jetsons).