מהאישה האחרת לאישה הנבחרת
בעולם בו הסרט הדוקומנטרי "האישה האחרת" מתנהל, רק גברים נשואים בוגדים, בעוד הנשים נותרות לבד על הגג. יתרונו הגדול הוא בדמותה של זהרה המאהבת: דמות מרתקת וכריזמטית שגורמת לצופה להחזיק לה אצבעות
"אבל הוא לא שלך", מטיחה ביאטריס בזהרה, אישה המנהלת כבר שלוש שנים רומן לוהט עם גבר נשוי. "הוא שייך לאישה אחרת". וזאת נקודת המוצא המוטעית של כל אישה או גבר נבגדים, ואולי גם נקודת המוצא לתהליך שהוביל בסופו של דבר לבגידה. הגבר הוא לא שלך. הוא גם לא של אף אחת אחרת. הוא של עצמו.
ביאטריס, אישה שבעלה בגד בה ובסופו של דבר גם עזב אותה לטובת המאהבת, מאמינה שהגבר שלה שייך לה, ושבגידה היא סוג של עבירת רכוש. פחות או יותר בנקודה הזאת, זוגיות הופכת מסוג של יחסים המבוססים על בחירה ליחסי בעלות המעוגנים בחוזה.
"האישה האחרת", עוד חוליה ברצועה הדוקומנטרית הצהבהבה של ערוץ 10, הוא לא סרט מופת. הוא גם לא מחדש הרבה ביבשת שכף רגלו של האדם הלבן כבר דרכה בה יותר פעמים משנוכל לספור, להלן רומנים של גברים נשואים. הוא גם לא מנסה לתת תמונה מלאה: אין בו, למשל, שום זכר לרווקים המנהלים רומנים עם נשים נשואות, ובעולם בו "האישה האחרת" מתנהל, גברים נשואים הם היחידים שבוגדים, ונשים הן תמיד נבגדות או נאלצות להסתפק בשבתות על הגג.
נגיד שזה בסדר, כי "האישה האחרת" לא מנסה לייצר חתך רוחב אלא להתמקד במקרה אישי של שתי נשים, האחת נבגדת והשנייה מכילה בתוכה את זרע הרס המשפחות, להפיק איזה שהוא ערך מוסף מהמפגש הבלתי אמצעי ביניהן וגם לפענח את המוטיבציה של האישה האחרת מכל מיני כיוונים אחרים – שיחות כנות עם המשפחה שלה, עם מאהבות מתוסכלות אחרות, עם נשים מתחום הפסיכולוגיה.
זהרה (משמאל). אורגזמה של מודעות עצמית
המזל הגדול של "האישה האחרת", הוא למעשה זהותה של האישה האחרת, זהרה. לא ברור מה המוטיבציה שלה להתראיין בכזאת חושפנות על חיי האהבה שלה, במיוחד כשישראל קטנה וישראלים בה הרבה, ומחר, ערוץ 10 או לא, יותר מאדם אחד או שניים יזהו אותה ברחוב. אבל יהיו הסיבות אשר יהיו, הצופה הרוויח דמות מרתקת, רהוטה, כריזמטית, אינטליגנטית, שמצליחה להעביר את המורכבות של המצב הרגשי שהיא נמצאת בו.
המפגש עם ביאטריס הנבגדת, הלבושה לבן, הוא כמעט לא כוחות. ביאטריס מחפשת אשמים ללא הרף, סאקרית של רגשות אשמה. היא בטוחה שמישהו אמור לפצות אותה על הבגידה, היא רק עוד לא החליטה מי. זהרה, לעומתה, מעוררת אמפתיה ומצליחה להפוך את היוצרות. במקום האישה הרעה, היא מצטיירת כאישה מודעת. היא מצליחה להעביר את מה שאנשים שמתעוררים יום אחד ומגלים שבגדו בהם מסרבים לראות: אין אשמים. אנשים שטוב להם במערכת היחסים, לא יחפשו השלמות בחוץ. אף אחד לא לוקח אותם מאף אחד.
אולי זאת הסיבה שקטעי העדויות של ביאטריס נשמעים כמו קלישאות מתוסרטות (למרות שאני בטוחה שהיא חוותה אותן בעוצמה רגשית ובפול גז), ואלה של זהרה נשמעות כמו אורגזמה של מודעות עצמית.
אלא שהסרט מסתיים כאילו מישהו על הסט נתקע בלי קלטת. זהרה מחליטה שהגיעו
מים עד נפש ודורשת מהמאהב שלה לעשות את הבחירה, בהודעה במייל. ממש כמו בפרק של "הישרדות", לא ברור מה הביא את זהרה לקתרזיס המפוכח הזה אחרי שלוש שנים של רומן שממוקם באופן קבוע בשלב ההתאהבות, אבל זה קורה. המייל נשלח, ואז מסתיים גם הסרט. מה קרה אחר כך? האם זהרה הדיחה את המאהב שלה? האם המאהב שלה נפל בסמסים? האם ההפקה התערבה? אין לדעת. מחזיקים לך אצבעות, זהרה, שיום אחד תהפכי מהאישה האחרת לאישה הנבחרת.