צה"ל עבר לרופאים פרטיים - זמן ההמתנה התקצר
סגירת מרפאות קצין העיר הביאה להתייעלות השירות הרפואי: ירידה של 4% במתן גימלים, קיצור שעות ההמתנה לרופא מ-8 שעות לשעה, וירידה של 30% בפנייה ישירה למיון של חיילים
שירות ביקורופא ניתן בצה"ל מתחילת 2008 וכיום פועלות 11 מרפאות בפריסה ארצית, מעפולה ועד אילת, שמספקות שירותי רפואה דחופה (מר"מ) לחיילים בסופי שבוע או בשעות הערב, שעות שבהן החיילים לא יכולים להגיע למרפאות הצבאיות.
"התשתית היתה ישנה ועלובה"
"זה היה אחד המכרזים הלא כלכליים דווקא", אומר אל"מ ד"ר קובי חביב, מפקד מרכז שירותי הרפואה (משר"פ) בחיל הרפואה, "אבל עשינו אותו כי הגענו למסקנה
שהשירות שאנחנו נתנו לא היה מספיק טוב. רצינו להביא בשורה בנושא, לעשות משהו יותר נכון. שנתיים וחצי אחרי, אנחנו מאוד מרוצים. בכל מדד התחלתי - השתפרנו".
"התשתית היתה ישנה ועלובה ולא יכולנו להשקיע הרבה כסף", מסביר חביב, "כיום ישנן תשתיות חדשות ומפוארות, ומספר הרופאים גדל משמעותית: במקומות הכי גדולים עבדו שני רופאים בעבר, וכיום יש בהם שמונה רופאים במשמרת".
בתחילת הדרך עלה חשש שידם של רופאי ביקורופא קלה על מתן הגימלים לחיילים, אולם לאחר שנתיים וחצי, מצביעים הנתונים על ירידה. בעידן מרפאות קצין העיר קיבלו 50% מהמטופלים הפניה להמשך טיפול במיון או גימלים. בשנת 2009, מספר ההפניות למיון ומתן גימלים עמד על 46%.
"באו הרבה חולים שרצו רק גימלים ובסוף הרופאים הבינו בטעות שכדי לעמוד בסדר הזמנים, אז צריך 'להיפטר' מהפציינט ולתת לו גימל", אומר חביב, "כעסתי ואמרתי להם שזו לא רפואה. צה"ל רכש שירות רפואי. לא רצינו לרכוש אוטומט לגימלים". עם זאת, מציין מפקד השר"פ כי "המטרה במקרה של ביקורופא לא היתה לחסוך בכסף או לצמצם גימלים או לרסן צריכה, אלא לתת שירות רפואי טוב יותר לחייל".
כבר לא מחכים שמונה שעות לרופא
בין היתר נפגשו בצה"ל עם רופאים בודדים בביקורופא שנתנו גימלים ל-80%-90% מהפונים ותדרכו אותם. בשלב מסוים, העבירו בצה"ל את הסמכות למתן פטורים לרופאי ביקורופא, במטרה לצמצם את מתן גימלים: "הרופאים של ביקורופא יכולים לתת היום כמעט את כל סוגי הפטורים", מסביר חביב, "אחרי שהבנו שלפעמים מגיע חייל שצריך פטור מעמידה ממושכת ומשמירה והרופא נותן לו גימלים. בצורה הזו אתה לא 'מבזבז' את החייל. הוא יכול לחזור לבסיס ומקבל את הפטור הרלבנטי".
מהלך אחר שסייע בהפחתת ההפניות למיון נוגע להצבת אורתופד במרפאות לצד אפשרות לצילומי רנטגן, שחסכו הפניות במקרים של חבלה או חשד לשבר.
בנוסף, זמן ההמתנה לרופא, שהיה מסמליו הידועים לשמצה של קצין העיר, התקצר: במרפאות קצין העיר היה משך ההמתנה שש-שמונה שעות, כאשר כיום ב-95%-98% מהמקרים חייל ממתין עד שעה, ו-100% מהמטופלים נבדקים בתוך שעתיים.
"זמן ההמתנה היתה נקודה כואבת אצלנו והגדרנו בחוזה עם ביקורופא שחייל ימתין עד שעה. איזה אדם חולה מחכה שש עד שמונה שעות? מי שחולה ולא יכול להמתין הולך הביתה או לחדר מיון. בשני המקרים זה מענה לא נכון ולא טוב".
עוד הוכחה לשביעות רצון מהשירות ניתן למצוא בירידה בתלונות לנציב קבילות החיילים: בשנת 2007 הוגשו 49 קבילות נגד השירות בקצין העיר, ב-2008 הוגשו 39 תלונות נגד ביקורופא וב-2009 24 תלונות, זאת למרות שמספר הפונים לשירות זינק בתקופת ביקורופא.
בשנת 2007 (אז פעל שירות ביקורופא בשתי מרפאות בלבד, בעפולה ובבאר- שבע) התקבלו במרפאות ביקורופא ובמרפאות קצין העיר 191,522 פניות. בשנת 2009 התקבלו בביקורופא 263,885 פניות. במקביל נרשמה בשנים אלו ירידה של כ-30% במספר הפניות הישירות שעשו חיילים למיון.
בחודשים הקרובים תחסם הגישה לביקורופא מחיילים בבסיסי הקריה ותל-השומר, בעקבות שינוי נוסף בצה"ל: שיוך חיילים עורפיים לקופות החולים האזרחיות. במסגרת הפיילוט ישוייכו חיילי הקריה לקופת חולים מאוחדת וחיילי תל השומר לקופת חולים לאומית ויקבלו מהן את כל חבילת השירותים. בשלבים מאוחרים יותר יוכלו החיילים לבחור בין ארבע קופות החולים והשירות, אם יצליח, יורחב לבסיסים עורפיים נוספים.