ניצחון לטבע: לא ייסלל כביש חדש בשרון
כדי לשחרר את הפקקים באזור, ביקשה מועצת עמק חפר לסלול כביש אורך חדש בין חבצלת לחדרה, שהיה חוצה שטחי טבע רגישים. חזית מאוחדת של ארגוני הסביבה, המשרד להגנת הסביבה ומשרד התחבורה קראו להעדיף שידרוג של כביש החוף. הוועדה לתשתיות העדיפה הפעם לשמור על הטבע
הלחץ הסביבתי עזר: הוועדה לתשתיות לאומיות פסקה היום (ב') בעד שמירת הטבע - ונגד סלילת קטע כביש חדש דרך פארק השרון ונחל אלכסנדר. המדינה תסתפק בשדרוג כביש החוף (כביש 2) בקטע שבין חדרה לחבצלת השרון, ולא תסלול כביש נוסף באזור.
המועצה האזורית עמק חפר תמכה בסלילת קטע הכביש החדש, בסמוך למסילת הרכבת העוברת בין הכביש הישן (כביש 4) לכביש החוף (כביש 2). הרקע לתוכנית הוא עומסי התנועה הכבדים באזור זה, אשר צפויים לגדול בשנים הבאות.
מנגד ניצבו בחזית כמעט אחידה ארגוני הסביבה, רשות הטבע והגנים, המשרד להגנת הסביבה, משרד התחבורה ותושבים מהאזור. הם טענו שכביש חדש יפגע אנושות בלבו של אחד האזורים הירוקים והערכיים במרכז הארץ - אזור שאותו חוצים כבר כיום כבישים שפגיעתם בטבע גדולה. חששם היה גם שהכביש החדש שיסלל יהווה תשתית להארכה עתידית של נתיבי איילון צפונה, עד חדרה, והמשך הפגיעה בטבע באזור השרון.
ארגוני הסביבה: כביש נוסף באזור יהרוס את הטבע
במקום קטע כביש נוסף בין תל אביב לחדרה, הציעו המתנגדים להסתפק בשדרוג כביש החוף והוספת נתיב נוסף לכל כיוון בקטע שבין חדרה לחבצלת השרון. "האזור מהווה חטיבת נוף טבעית רצופה ושלמה, בעלת ערכיות גבוהה במיוחד וחשיבות לאומית לשימור כריאה ירוקה וכפארק מרכזי", הבהירו בחברה להגנת הטבע, שהובילה את המאבק.
לא ייחצה על ידי כביש נוסף. נחל אלכסנדר (צילום: הגר סעד)
במועצה שבו וטענו כי עומסי התחבורה באזור כה גדולים וצפויים עוד לגדול כך שייתכן כי שדרוג כביש 2 לא יספיק, ובעוד שנים אחדות תאלץ ממילא המדינה לסלול קטע כביש חדש.
בדיון היום החליטה הוועדה לתשתיות לאומיות להעדיף, כאמור, את החלופה הסביבתית יותר של שדרוג הכביש הקיים, על פני סלילת כביש חדש. התכנית שהוחלט לקדם מציעה פתרונות מעבר לבעלי חיים ומעברים נוספים שיבטיחו שהפעילות החקלאית, תנועת המטיילים והנחלים החוצים את האזור לא ייפגעו. כמו כן, בתוכנית מוצע כי היישובים הגובלים בכביש יוגנו מפני רעש.
לדברי אריק טפיירו, רכז התחבורה של החברה להגנת הטבע, "שדרוג הכביש הקיים ישמור על פארק השרון ונחל אלכסנדר וימנע את הפגיעה הסביבתית והנופית האנושה המיותרת שהייתה נגרמת לו הייתה נבחרת החלופה של סלילת כביש חדש".
לברכות הצטרפה גם ראש תחום תכנון בעמותת "אדם טבע ודין", יעל דורי, שאמרה כי "מדובר בהחלטה חשובה ונכונה מבחינה סביבתית, שתחזק את רצף השטחים הפתוחים ותמנע בזבוז כספי ציבור".
עם זאת, טפיירו ציין כי גם בחלופה שתקודם ישנן בעיות סביבתיות: "יש לפעול, יחד עם כלל יישובי עמק חפר למזעור, ככל הניתן, של ההשפעות הסביבתיות של הכביש".
אך האיום הנשקף לטבע באזור השרון לא הוסר. מחר צפויה לדון המועצה הארצית לתכנון ובניה באישור התוואי של כביש נוסף באזור השרון - כביש הרוחב שמספרו 551.
ארגוני הסביבה מנהלים מאבק ארוך נגד סלילת הכביש הזה, שצפוי לחצות את פארק פולג והשטחים הטבעיים הפתוחים שבין רעננה לנתניה. הם מצדדים בהסטת תוואי הכביש דרומה, והצמדתו לגבול הפיתוח העירוני של רעננה כדי למזער את הפגיעה בשטחים הפתוחים. בחלופה זו מצדדים מרבית ראשי הרשויות באזור, חלק ממשרדי הממשלה והחברה להגנת הטבע.