אובמה הודיע: 50 מיליארד דולר יושקעו בתשתיות
הנשיא האמריקני הכריז על הצעד הראשון בתוכנית לשיקום הכלכלה האמריקנית, שתכלול השקעת ענק בפיתוח תשתיות. אחת האופציות למימון: קיצוץ בהטבות המס לחברות הגז והנפט
נשיא ארה"ב, ברק אובמה, הודיע אתמול (ב') על תוכנית לפיתוח תשתיות בהיקף של 50 מיליארד דולר. הכספים יושקעו במיזמים ארוכי טווח בכבישים, במסילות רכבת ובשדות תעופה במהלך שש השנים הקרובות. התוכנית תועבר אישור בקונגרס האמריקני.
אובמה הכריז על התוכנית מול ועדי עובדים במילווקי במהלך אירוע לציון "לייבור דיי" (יום העבודה) שצוין אתמול. נשיא ארה"ב צפוי ביום רביעי להכריז על עוד צעדים בתוכנית הכלכלית שלו בעת ביקור בקליבלנד.
לפי התוכנית אמורים להיסלל 15 אלף מייל של כבישים, 4,000 מייל של מסילות רכבת ועוד חידוש של 150 מייל בשדות תעופה, תוך כדי יצירת מערכת שתקטין את העיכובים בשדות התעופה. כמו כן כוללת התוכנית הקמת בנק מיוחד שיעזור במימון לחברות העוסקות במלאכת הבנייה.
הערכה: פיתוח התשתיות לא יתן תמריץ מיידי למשק
גורמים רשמיים בממשל האמריקני אומרים כי אובמה יבקש מהקונגרס כבר ביום רביעי הקרוב להגדיל ולהפוך חלק מהטבות המס לקבועות כדי לסייע לצמיחה בתעסוקה. ההצעה עלולה להגיע לסך של מאה מיליארד דולר במהלך עשר השנים הבאות.
אבל כלכלנים ספקניים בנוגע לאפשרות שצעדים אלו יעניקו שיפור משמעותי לתמ"ג האמריקני שהיקפו 13.2 טריליון דולר, והם מדגישים כי ההשקעות בתשתיות נוטות לרוב שלא להמריץ את הכלכלה במהירות.
גורם בכיר בממשל האמריקני מכיר בעובדה שתכנית פיתוח התשתיות לא תמריץ בצורה מיידית את הכלכלה וכי העבודות הראשונות שיווצרו בעקבותיה יהיו רק במהלך שנת 2011. לדברי אותו גורם, משמעות היוזמה היא שיהיו עבודות "לאורך שנת 2011... זוהי תכנית שש שנתית של אישור מחדש של תכניות תחבורה, שנמצאת בראש סדר העדיפויות".
הבית הלבן גם הדגיש כי התכנית לא תוסיף לגרעון הממשלתי שעומד בשיא שלילי, דבר שהוא נושא מפתח עבור הבוחרים האמריקניים. עם זאת, אובמה צפוי לעמוד בפני ביקורת קשה וחוסר אמון מצד גורמים נציים במפלגה הרפובליקנית, שמקווים להשתלט על בית הנבחרים בבחירות אמצע הקדנציה שיתקיימו בנובמבר.
כשנשאל כיצד הממשל מתכוון לממן את תכנית התשתיות הכוללת, אמר גורם בכיר בממשל כי אופציה אחת היא לקצץ את הטבות המס שחברות הגז והנפט זוכות להן.
"דבר אחד שאובמה מוכן לשים על השולחן הוא סגירה של כמה מפרצות המס שחברות הגז והנפט משתמשות בהן, במסגרתן הן זוכות כרגע לסבסוד שמשלמי המסים משלמים עליהן, והחברות לא זקוקות להן. הוא חושב שזה בהחלט תשלום 'ראוי' כדי להתחיל להריץ את התכנית", אמר הגורם.