טויוטה מציגה: שמאי על תנאי
עד כמה מחייבת חוות דעת שמאי שהוזמן על-ידי יבואן הרכב, כדי להעריך נזק בנגרם בתקופת האחריות? אם תשאלו את יוניון מוטורס, יבואנית טויוטה, התשובה תהיה "תלוי". וגם, צ'מפיון מוטורס דואגת לסוף טוב
ענת בורובסקי רכשה לעצמה טויוטה ראב 4 בחודש מאי 2009. אלא שמצבר הרכב לא היה תקין, ונזילה ממנו גרמה לנזקי קורוזיה בחלקי מתכת. יוניון מוטורס, יבואנית המותג לישראל, לא התנערה מאחריות לנזק. זאת מאחר ועברה פחות משנה מאז שנרכש, ובתקופה זו צבר פחות מ-3,000 ק"מ. בחברה ביקשו מבעלת הרכב להכניסו לאחד ממוסכי השרות, כדי לתקן, לצבוע ולהחליף את החלקים שנפגעו מהחומצה. המוסך ביצע ברכב ניקוי-חול של חלקי מתכת שבאו במגע עם החומצה, כולל הקורה האנכית, קורת הרוחב התחתונה וחלקו הפנימי של מכסה המנוע, כנף קדמית שמאלית, פגוש ובסיס המצבר. כל החלקים אגב, נצבעו מחדש.
בורובסקי טענה כי במהלך הטיפול במוסך נצבע הרכב בחלקו הקדמי ללא אישורה, דבר שגורם לירידת ערכו. בחברה ניסו להתנער מהטענה. אך בעלת הרכב דרשה פיצוי באמצעות עורך דינה. זה האחרון הציע ששמאי הרכב ויקטור עידן יקבע את ירידת הערך. ביוניון מוטורס סירבו, והציעו את עמי מימון - הצעה שהתקבלה גם על דעתו של עו"ד חנן חדד, נציג בעלת הרכב. עם סיום התיקון בדק מימון את הרכב, והורה להחזירו למוסך כדי לבצע בו "מקצה שיפורים" לתיקונים והחלפת חלקים, שלא היו לשביעות רצונו.
לאחר 47 ימי "אשפוז" במוסך, הוחזר הרכב, אם כי בורובסקי לא קיבלה - למרות בקשתה - את חוות דעת השמאי. יוניון מוטורס סירבה לכך. כאשר ביקש עו"ד חדד לברר מדוע, הסבירה לו עו"ד מטעם היבואנית כי החברה החליטה שלא לקבל את חוות דעת השמאי שהיא עצמה הזמינה, משום שהערכת ירידת הערך שלו גבוהה מדי לטעמה.
בעקבות כך פנה חדד לשמאי ויקטור עידן, שבדק את הרכב וגילה כי החלו להתגלות קילופי צבע במקומות שנפגעו על-ידי החומצה ונצבעו מחדש. הוא קבע גם כי "אין כל ספק שלאחר תקופה קצרה יווצרו קילופי צבע חמורים, וחלוקה תופיע באזור הפגוע". מסקנתו הסופית היא שירידת הערך שנגרמה לרכב בגלל הפגיעה, היא בשעור של 23% מערכו, ומגיעה ל-40,020 שקל. יוניון מוטורס התנערה מהערכה זו, ולכן הוגשה תביעה לבית המשפט, בה תובעת בורובסקי את מלוא הנזק לפי הערכת השמאי עידן ויקטור, את שכר הטרחה ששולם לו בסך 3,480 שקל, וכן פיצוי בגין הנזקים העקיפים כמו עוגמת נפש, פיצוי על שהות ממושכת במוסך בסכום של 7,000 שקל, ובסך הכל - 50,500 שקל.
ביקשנו את תגובת יוניון מוטורס עוד לפני הגשת התביעה, כדי להבין מדוע לא קיבלה את חוות הדעת של השמאי שהיא עצמה הזמינה. בחברה סירבו להשיב או למסור לנו את הערכת הנזק - "מאחר שעו"ד חדד הודיע לנו שהוא מסרב לקבל את הצעותינו, והוא פונה להגשת תביעה בנושא, אין בכוונתנו לחשוף את החומר או חוות דעת נוספות במקרה הנדון". אז נמתין לראות אם בית המשפט יחייב את יוניון מוטורס להכיר לפחות בירידת הערך שקבע השמאי מטעמה, או בנזק הגדול יותר שמופיע בכתב התביעה.
מוטב מאוחר מלעולם לא
זוכרים את סיפור המצבר של סקודה אוקטביה וספר הרכב, שפרסמנו בשבוע שעבר? אז אנחנו שמחים לבשר שיש לסיפור סוף טוב. ולמי שאינו זוכר - במוסך שרות של צ'מפיון מוטורס סירבו להחליף מצבר במכונית סקודה אוקטביה, למרות שעינית הבקורת "אותתה" כי הוא אינו תקין. במוסך טענו שבדיקות המחשב הוכיחו כי המצבר תקין לחלוטין. בעל הרכב טען לעומת זאת כי לפי ספר הרכב, הצבע שמופיע בעינית מעיד שאינו תקין.
לאחר התערבותנו הוזמן בעל הרכב לבדיקה נוספת של רכבו, ואחריה הציעו להחליף לו את הנוזל במצבר. לכך סירב, ודרש בכל זאת מצבר חדש. בצ'מפיון החליטו - בתבונה לדעתנו - לא להמשיך את העימות, ולהחליף לו את המצבר "החשוד" במצבר חדש שאינו מקורי - שחסר כרגע במלאי. כאשר יגיע משלוח של מצבר מקורי, יותקן לו אחד כזה ברכב. על כך נותר לנו רק לברך, ועם זאת לתהות - מדוע רק אחרי שהתערבנו?