שתף קטע נבחר
 

מתנת השר לחברות הליסינג: אושר ייצוא לעיראק

חברות הליסינג ביקשו, השר החליט להיענות. ישראל כץ, שר התחבורה, אישר תכנית לייצוא מכוניות משומשות לעיראק וירדן, ובכך מאפשר לחברות ליסינג להיפטר ממלאי הרכב ללא דורש שממלא את מגרשיהן

מי ייהנו מהחלטת משרד התחבורה לאשר ייצוא כלי רכב משומשים לירדן ועיראק? שר התחבורה, ישראל כץ, אישר תוכנית לייצוא כלי רכב משומשים מישראל לירדן ועיראק. בכך נענה למעשה שר התחבורה לבקשת חברות הליסינג, אשר ניסו כבר לפני כשנתיים להביא לאישורה של תוכנית, שתאפשר להן לייצא כלי רכב משומשים שלא הצליחו להימכר בישראל. אם תאושר על-ידי משרד האוצר, צפויה התוכנית להגדיל את רווחיהן של חברות הליסינג, אשר יוכלו להיפטר ממלאי בלתי-מכור של מכוניות באמצעות ייצואן למדינות ערב. על-פי התוכנית, יינתן החזר-מס לחברות שיבקשו למכור מכוניות משומשות במדינות ערב.

 

במשרד התחבורה מציינים כי דו"ח כלכלי שהוכן לאחרונה, קבע כי "ההיתר לייצוא רכב משומש יביא להצערת גיל הרכב בישראל, ולרכישת כלי רכב חדשים", וכן להקטנת זיהום האוויר ולירידה בהיקף תאונות הדרכים. במשרד אמרו היום ל-ynet כי מסקנות הדו"ח אושרו על-ידי הדרג המקצועי במשרד. בתחילה לא ידעו במשרד התחבורה לומר מי מימן את הכנתו של הדו"ח, ורק לאחר בדיקה הסבירו שם כי הכנתו נעשתה "באמצעות איגוד לשכות המסחר" - המייצג בין השאר את חברות הליסינג.

 

יש לציין כי עם מחברי הדו"ח נמנה דורון לוי, לשעבר נציב מס הכנסה, המכיר היטב את מאבקן של חברות הליסינג לרווחיות: בעבר ייצג לוי את חברות הליסינג במאבקן נגד ייקור המס החודשי שמשלמים עובדים בעלי רכב צמוד ("שווי שימוש"). שותף נוסף בהכנת הדו"ח הוא יורם גבאי, לשעבר הממונה על הכנסות המדינה. גבאי אמר היום ל-ynet כי בהכנת הדו"ח "עמד בקשר" עם ניר גלילי, מנכ"ל חברת "שלמה סיקסט" - חברת הליסינג הגדולה בישראל.

 

ברשות המסים נמסר בתגובה לפניית ynet, כי "לבקשת משרד התחבורה נקבע מועד לפגישה, שבה תוצג על-ידם התוכנית. בעקרון, רשות המסים מתנגדת להחזר מסי קניה עבור רכבים משומשים המיועדים לייצוא". יש להזכיר כי גם לפני שנתיים, כאשר הועלה הרעיון לראשונה על-ידי חברות הליסינג, התנגדה הרשות לתוכנית.

 

"יתרונות משמעותיים למשק"

במשרד התחבורה הסבירו היום כי התוכנית לייצוא רכב תביא לתועלות רבות, ובהן "שיפור הכנסות המדינה ממסים". זאת, לאור הערכת משרד התחבורה כי הייצוא יביא לגידול בהיקף רכישת רכב חדש. לדברי השר כץ, "מתן ההיתר לייצוא רכב משומש לחו"ל, ייטיב עם העוסקים בענף, ויעניק יתרונות משמעותיים למשק ולאזרחים פרטיים המתקשים למכור את רכבם הפרטי".

 

עם זאת, מחברי הדו"ח הכלכלי אותו מצטטים היום במשרד התחבורה, מודים כי "עיקר פוטנציאל הייצוא הוא בחברות הליסינג". בדו"ח גם מצוין כי "עיקר הייצוא יהיה של כלי רכב (ב)גילאי 5-2 שנים" - טווח "גילאים" אשר על-פי נתוני רשות המסים נמצא בשליטה כמעט מוחלטת של חברות הליסינג.  

 

יש להזכיר כי אישור התוכנית על-ידי השר כץ, מגיע חודשים ספורים לפני עלייה מתוכננת במס שמשלמים עובדים בעלי רכב צמוד. על-פי תוכנית של רשות המסים, ב-1 בינואר 2011 יעלה המס החודשי שמשלם עובד המקבל מכונית משפחתית - כמו מאזדה3 או יונדאי i30 - מ-2.04% ממחיר המחירון שלה ל-2.5%. עלייה זו, כך צופים רבים בשוק הרכב, תביא לירידה מתונה במספר העובדים הבוחרים לקבל רכב צמוד ממקום עבודתם, ובמקביל - לפגיעה בהיקף פעילותן של חברות הליסינג.

 

"מימון כשלי הליסינג"

התוכנית לייצוא כלי רכב הועלתה לראשונה בסוף 2008, בעקבות המשבר הכלכלי שהאט את הפעילות בשוק הרכב הישראלי, ובכלל זאת את פעילותן של ענף הליסינג. כפי שפורסם ב-ynet, חברות הליסינג פנו למשרד התחבורה בבקשה לאשר יצוא כלי רכב לירדן ועיראק, וזאת לאור הערכות לפיהן המשבר הכלכלי יקטין משמעותית את הביקוש למכוניות משומשות.

 

במשרד האוצר וברשות המסים הביעו אז התנגדות נחרצת לתוכנית, והסבירו כי אינם מוצאים הצדקה להטיל על כלל הציבור את מה שכינו "מימון כשלי הליסינג". ברקע התנגדותם עמדה דרישת חברות הליסינג לקבל החזרי-מס, וזאת כחלק מעסקאות הייצוא. בכירים במשרד האוצר אמרו אז כי אם מעוניינת המדינה לעודד רכישת מכוניות פרטיות, באפשרותה להפחית את מס הקנייה המוטל על רכב חדש.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
שר התחבורה, ישראל כץ
צילום: הלל פוסק
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים