טרטור הנכה: סיפור על בירוקרטיה נוסח ישראל
נכים שביקשו בחודש האחרון תעודות זכאות להנחה בתחבורה הציבורית, לא יכלו לקבלן כי הביטוח הלאומי שלח קבצים שגויים למשרד הרישוי. פניות חוזרות ונשנות לשני המוסדות, העלו בעיקר תסכול, והציגו את הפקידות המקומית באור לא ממש מחמיא. בעקבות פנייתנו התגלתה הטעות, וכבר השבוע ישלחו קבצים מעודכנים
זכאותם של נכים לקבלת הנחות בנסיעה בתחבורה ציבורית, נשללה מהם בחודש האחרון. זאת, כתוצאה מקבצים שגויים - מהם הושמטו שמות הנכים - שנשלחו על-ידי המוסד לביטוח לאומי למשרדי הרישוי. התקלה התגלתה בעקבות פנייתנו למוסד לביטוח לאומי, וקבצים מעודכנים ישלחו עוד השבוע.
א.ט מירושלים, בעל נכות של 100% לצמיתות, איבד את תעודת הזכאות שלו - אותה מנפיק משרד הרישוי, ואשר מאפשרת לנכים לרכוש כרטיסיות מוזלות לקווי תחבורה ציבורית. הוא פנה למשרד הרישוי וביקש להנפיק תעודה חדשה, אולם שם השיבו לו כי על-פי הרשום במחשב, זכאותו לתעודה כזו נשללה מאז ה-27.7.10. אם ברצונו לקבל תעודה חדשה, עליו לפנות לביטוח הלאומי. א.ט המופתע ניגש למראה, ולא גילה לצערו כל שיפור במצבו. נכותו הקשה לא נעלמה, למרות תשובת משרד הרישוי. כאשר פנה לביטוח הלאומי כדי לברר מה קרה, אשרו לו כי אכן לא השתנה מצבו - והפנו אותו למשרד הרישוי.
וכמו שאתם יכולים לתאר לעצמכם, משרד הרישוי לא בדיוק עזרו לו. אם אמנם לא חל שינוי במצבך, כך הסבירו לו, עליך לקבל על כך אישור מהביטוח הלאומי, אותו ישלח המוסד למשרד הרשוי כמקובל. א.ט פנה שוב לביטוח הלאומי, ושם ממש ניסו לעזור. מאחר שאכן לא חל שינוי במצבך, כך אמור, אין שום סיבה לשלוח על כך אישור למשרד הרישוי.
א.ט ביקש כי לפחות יציידו אותו באישור כתוב, המוכיח שלא חל שינוי במצבו, ואת זה אכן הסכימו לעשות עבורו. האישור שהוצא בתאריך 22.8.10 קובע כי הוא בעל נכות רפואית של 94%, ובעל דרגת אי-כושר לעבוד של 100%. עוד נכתב באישור כי הוא זכאי לקצבה לפי פרק ביטוח נכות מיום 1.1.10 ועד 31.12.10. לפיכך הוא "זכאי להנחות והטבות המוקנות לנכה בעל אובדן אי-כושר בשעור 75% ומעלה". חשבתם שבכך בא הקץ לתלאותיו? אז חשבתם. עם האישור הזה פנה האיש שוב למשרד הרישוי, ולהפתעתו, שוב נתקל בסרוב. "מה שקובע אצלנו הם הרישומים במחשב", אמרו לו. "וברישומים אלה, שמך אינו כלול ברשימת הזכאים".
ואז פנה א.ט אלינו, ואנו פנינו למוסד לביטוח לאומי ולמשרד התחבורה. במשרד התחבורה אמרו שהם אכן פועלים לפי רישומי מחשב, ולא "לפי אישורים שמישהו מביא ויתכן שהם מזוייפים". במוסד לביטוח לאומי הודו כי בעקבות הפניה נערכה בדיקה, בה התגלה כי קבצים שגויים שוגרו למשרדי הרישוי, ומהם נשמטו שמות זכאים. בביטוח הלאומי לא ידעו לנקוב במספר הנכים ששמם נשמט בטעות מהרשימות, אבל אמרו כי בעקבות הפניה התגלתה הטעות, וכי כבר השבוע ישלחו למשרד הרישוי קבצים מעודכנים.
עכשיו נותר רק לברר מדוע אף אחד בביטוח הלאומי ובמשרד הרישוי, לא הצליח לפענח את העניין, ולבצע בדיקה פשוטה בעלות טלפון בודד. בדיקה בין פקיד לפקיד, אשר הייתה מוכיחה כי טעות נציגי הממסד, פוגעת באזרח נכה. ומדוע לא הבין אף אחד, לא במשרד הרישוי ולא בביטוח הלאומי, כי מותר לחרוג מקבעון בירוקרטי משתק, ולנסות להעניק שירות עם מעט התחשבות. כזה בו לא יטורטר נכה 100% הלוך ושוב.