ב-2009 ההוצאות של משקי הבית עלו ב-2%
ההוצאה החודשית הממוצעת לתצרוכת למשק בית בישראל ב-2009, הייתה 13,009 שקל כשההוצאה הגדולה ביותר היא על דיור - 3,168 שקל, כך עולה מסקר הלמ"ס. כמחצית מההוצאות החמישון התחתון מופנות למזון ולדיור, ולחמישון העליון יש יותר מחשבים ומכוניות, והוא מוציא כמעט פי 5 על תחבורה ותקשורת
ב-2009 שילמנו בממוצע 3,168 שקל על דיור מדי חודש, וההוצאה החודשית הממוצעת לתצרוכת למשק בית בישראל עלתה, כך עולה מסקר ההוצאות משקי הבית של הלמ"ס ל-2009.
ההוצאה החודשית ב-2009 עמדה על 13,009 שקל - עלייה ריאלית של 2% בהשוואה ל-2008. לפי הסקר, ב-2009 הוצאנו הכי הרבה כסף על דיור. במקום השני והשלישי עיקר ההוצאות היו על תחבורה ותקשורת ואחר כך על מזון ותרבות.
- השכר הממוצע עלה ב-1.6% ל-8,831 שקל לא טעיתי, אפשר לחיות טוב עם שכר ממוצע חודש יולי: הרעה נוספת במצב רוכשי הדירות
- מה צפוי בנדל"ן? המתווכים מייחלים לשנת עליות
סעיף הדיור היווה ב-2009 כרבע ממשקל ההוצאה הכוללת. על תחבורה ותקשורת הוצאנו כ-2,485 שקל לחודש, וסעיף זה היווה 19.1% מסך ההוצאה הכוללת. על מזון (כולל ירקות ופירות) הוצאנו 2,120 שקל לחודש וסעיף זה היווה 16.3% מסך ההוצאה.
ההוצאה הכספית למשק בית (שהיא ההוצאה לתצרוכת, ללא אומדן ההוצאה על שירותי דיור ומכוניות בבעלות) הסתכמה ב-9,914 שקל בחודש. מדובר בעלייה ריאלית של 1.2% בהשוואה ל-2008, אז הגיעה ההוצאה ל-9,479 שקל בחודש.
העשירון העליון: פחות נפשות, יותר מצרכים
נראה כי כמחצית מסך ההוצאות של החמישון התחתון מופנות למזון ולדיור, כש-60% מסך קניות המזון של משקי הבית נערכות ברשתות השווק. מהתפלגות הנתונים גם עולה כי 39.3% מסך קניות המזון נערכות בימים חמישי ושישי. החמישון העליון מוציא על סעיף תחבורה ותקשורת כמעט פי 5 מהחמישון התחתון, ועל חינוך, תרבות ובידור הוא מוציא פי 3.5 מהחמישון התחתון.
את כל הקניות האלה, אנחנו עורכים עבור 3.3 נפשות - זה מספר הנפשות הממוצע במשק בית ישראלי, כשמספר המפרנסים הממוצע הוא 1.3. בעשירון העליון יש בממוצע 2.6 נפשות במשק הבית, בהשוואה ל-4.4 נפשות בממוצע בעשירון התחתון.
ולמרות זאת, אחוזי הבעלות על שניים או יותר מוצרים בני קיימא, גבוהים בעשירון העליון בהשוואה לעשירון התחתון: בעשירון העליון ל-70.4% ממשקי הבית היו ב-2009 שני מקלטי טלוויזיה ויותר, בהשוואה לעשירון התחתון בו ל-18.2% ממשקי הבית היו שני מקלטי טלוויזיה ויותר. ל-18% ממשקי הבית היו ב-2009 שתי מכוניות ויותר; כשבעשירון העליון ל-51% היו שתי מכוניות או יותר ובעשירון התחתון רק ל-1%.
בנוסף, נראה כי לעשירון העליון יש הרבה יותר מחשבים והוא נהנה ממיזוג רב יותר: ל-49.4% ממשקי הבית בעשירון העליון יש שני מחשבים ויותר, לפי סקר 2009, בהשוואה ל-6.3% בעשירון התחתון. עוד נמצא כי בעשירון העליון לכל מאה נפשות יש 68 מחשבים בהשוואה לעשירון התחתון, בו לכל מאה נפשות יש רק 14 מחשבים. בנוסף עולה מהסקר כי ל-96% ממשקי הבית בעשירון העליון היה מזגן ב-2009, לעומת 45% בעשירון התחתון.
ירידה בשיעור המנויים לכבלים וללוויין
העלייה ברכישת מוצרים ושירותים טכנולוגיים נמשכה גם ב-2009. רק ל-40.7% ממשקי הבית היה מחשב ב-1999, בהשוואה ל-74.4% ב-2009; ל-11.9% היה חיבור לאינטרנט ב-1999, בהשוואה ל-66.3% ב-2009; שיעור הבעלות על טלפונים ניידים עלה מ-52.3% בשנת 1999 ל-91.8% ב-2009. שיעור הבעלות על קו טלפון נייד (91.8%) גבוה משיעור הבעלות על קו טלפון רגיל (82.4%).
מבין מדינות ה-OECD ישראל ממוקמת במקום טוב באמצע בשיעור הבעלות על מחשב (74%) ועל מנוי לאינטרנט (66%) - יותר מצרפת, פחות מגרמניה וארה"ב. עוד נמצא כי 11% מהקניות של מחשבים ואביזריהם נעשות דרך האינטרנט.
עם זאת, לפי הסקר, נמשכת הירידה בשיעור המנויים על טלוויזיה בכבלים או בלוויין, מגמה שהחלה ב-2002. בשנת 2001, 73.2% ממשקי הבית החזיקו במנוי לכבלים או ללווין, בהשוואה ל-64.3% ב-2009. בלמ"ס מציינים כי אחד ההסברים לכך הוא השימוש הגובר בצלחת לוויין. ב-2009 נמצא כי ל-15.2% מאזרחי ישראל יש צלחת לוויין - 75% ממשקי בית אלו הם משקי בית ערבים.
ממצא מעניין הוא שדווקא לעשירונים התחתונים יש יותר צלחות לוויין מאשר לעשירונים העליונים. שני המוצרים בהם שיעור הבעלות גבוה יותר במשקי בית הנמצאים בעשירון התחתון לעומת העשירון העליון, הם תנור משולב לבישול ואפייה (26.2% בעשירון העליון לעומת 57.6% בעשירון התחתון) וצלחת לוויין (3.3% בעשירון העליון לעומת 31.7% בעשירון התחתון).
בלמ"ס מוסרים כי נתוני 2009 מתבססים על 6,270 משקי בית, שנדגמו במהלך השנה ב-174 יישובים בארץ, לא כולל קיבוצים, מושבים שיתופיים ובדואים הגרים מחוץ ליישובים. משקי בית אלו מייצגים כ-2,100,000 משקי בית באוכלוסייה. השנה אחוזי ההשבה היו גבוהים במיוחד ועמדו על 92.5%.